וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוג חופש העיתונות בישראל הורד ל"חלקי"

ענת קם

2.5.2009 / 17:47

על פי ארגון פרידום האוס ההגבלות על עיתונאים וניסיונות להשפיע על הסיקור במהלך מבצע עופרת יצוקה, הובילו להורדת ישראל בדרוג

האם ישראל מתחילה לשלם את מחיר מבצע עופרת יצוקה? ארגון Freedom House האמריקאי הוריד את דירוג חופש העיתונות של ישראל לחופשי חלקית, לראשונה מאז 1980, אז החל הארגון בדירוג חופש העיתונות במדינות שונות בעולם. אתמול (שישי) פרסם הארגון במוזיאון העיתונות בוושינגטון את ממצאיו לשנת 2008 ותחילת 2009 ולצד ישראל ירדו השנה בדירוג לראשונה גם איטליה והונג קונג. מדינות נוספות בהן יש חופש עיתונות חלקי הן מצרים, טורקיה, הודו, מספר מדינות באפריקה ורוב מדינות דרום אמריקה. המדינות בעלות הדירוג הגרוע ביותר הן בורמה, קובה, אריתריאה, לוב, צפון קוריאה וטורקמניסטן.

בממצאי הארגון לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה נכתב כי האזור ממשיך להיות בעל חופש העיתונות הנמוך בעולם וכי הגבלות ישראל על עיתונאים וניסיונות רשמיים להשפיע על הסיקור במהלך המבצע בעזה הובילו לדירוג ה-"חופשי חלקית" של ישראל. שטחי הרשות הפלסטינית חוו התדרדרות כשגם חמאס וגם הפת"ח איימו על עיתונאים. ביו המגמות שהוצגו כמשפיעות על הדירוג השנה ישנן "חירויות שבירות". על פי הדו"ח "הירידות בדירוג של ישראל, איטליה וטיוואן מראות כי גם דמוקרטיות מבוססות עם מסורת של תקשורת חופשית אינן חסינות להטלת הגבלות על חופש העיתונות".

Freedom House הוא ארגון אמריקאי שפועל מאז 1941 לשמירה על חופש העיתונות העולמי. הארגון מדרג מאז 1980 את חופש העיתונות ב-195 מדינות מסביב לעולם. הארגון מתבסס על הקריטריון האוניברסלי של חופש הביטוי והדעה, המעוגנים בהצהרת זכויות האדם של האו"ם. הדירוג מורכב על פי תשובות ל-23 שאלות הבוחנות את הבסיס החוקי, האווירה הפוליטית והסביבה הכלכלית שבתוכם פועלים אמצעי התקשורת.

מכה נוספת למקסיקו

בממצאים הנוגעים לאזור מזרח אסיה נכתב שקמבודיה ירדה לדירוג "לא חופשי" בגלל עלייה באלימות נגד עיתונאים והונג קונג ירדה ל-"חופשי חלקית" בגלל השפעה גדולה יותר של הממשל הסיני על התקשורת. הסביבה התקשורתית בסין נשארה קודרת. התקשורת בטיוואן מתמודדת עם התקפות ולחץ ממשלתי הולך וגובר. בבנגלדש ופקיסטן נרשמו שיפורים אך סרי לנקה ואפגניסטן התדרדרו.

במרכז ומזרח אירופה, מדינות ברית המועצות לשעבר, נרשמה הירידה האזורית הגדולה ביותר, בעקבות רצח עיתונאים בבולגריה וקרואטיה ותקיפתם בבוסניה. הדירוג של רוסיה ירד בעקבות סירוב מערכת המשפט להגן על עיתונאים מהתקפות וכן התקפות תכופות על התקשורת העצמאית על ידי הרגולטורים.

מניתוח מרכז ודרום אפריקה עולה כי חופש העיתונות בסנגל סבל על רקע פעולות חוקיות ולא חוקיות נגד התקשורת. במדגסקר נקטו פעולות נגד פרסומים ביקורתיים על השלטון. במדינות רבות נרשמה ירידה בדירוג, שיפור נרשם בין היתר בסיירה ליאון, אנגולה וליבריה. במדינות אמריקה נרשם שיפור בהאיטי ואורוגוואי, אך הדירוג של מקסיקו צנח בעקבות עלייה באלימות, חוסר הרצון של השלטון לבצע רפורמות בחוק והפעלות לחץ על התקשורת. בבוליביה, אקוודור, גוואטמלה וניקרגואה נרשמו ירידות משמעותיות.

הסינים מאכזבים

מערב אירופה ממשיכה להיות האזור עם חופש העיתונות הרב ביותר. הדירוג של איטליה ירד לחופשי חלקית בעקבות הגבלות על חופש הביטוי מכיוון בתי המשפט, עלייה באיומים על עיתונאים מכיוון הפשע המאורגן וארגוני ימין קיצוני וכן סוגיית הבעלויות על אמצעי התקשורת. ירידה משמעותית נרשמה גם ביוון.

קארין דויטש-קארלקר, חוקרת בכירה ב-Freedom House ומנהלת המחקר, אמרה כי "הירידה באזור מזרח אסיה מאכזבת יחסית, בהתחשב בתשומת הלב הגדולה לאזור על רקע המשחקים האולימפיים בבייג'ינג. לסין יכול היה להיות דירוג טוב יותר ב-2008 והיא הבטיחה להקפיד על חופש עיתונות במהלך המשחקים האולימפיים, אך במקום היא בחרה להישאר הצנזורית הגדולה בעולם על חופש עיתונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully