וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל ציוץ, כל קיצוץ

ענת קם

11.5.2009 / 17:58

הרבה תקוות נתלו בדורון גלעזר ורותי יובל בתחילת דרכם, אבל השניים נאלצו להתמודד עם עיתון במצב כלכלי אנוש ומשבר כלכלי עולמי שפוגע גם בעיתונות. כרוניקה של דרך חתחתים

אוקטובר 2007 - יוצאים לדרך

דירקטוריון מעריב אישר את מינויים של רותי יובל ודורון גלעזר לעורכים הראשיים של העיתון במקומו של אמנון דנקנר, שערך את העיתון מאז 2002 והודיע על עזיבתו ביולי 2007. שבועות של ספקולציות, במהלכם עלו בין היתר שמותיהם של מנכ"ל חדשות 10 לשעבר רם לנדס, סמנכ"ל התכניות של קשת דאז רון לשם וסגן העורך הראשי דאז אבי בטלהיים כמועמדים לתפקיד, הגיעו לסיומם.

תזוזות ומינויים: אבי בטלהיים, סגן העורך הראשי מאז 2001 ועובד העיתון מזה קרוב ל-30 שנה, עוזב על רקע אי מינויו לתפקיד העורך הראשי. אמיר זיו, עורך מוסף "סופשבוע" מאז תחילת 2006, עוזב את העיתון לטובת תפקיד סגן עורך בכלכליסט ושחר אלתרמן, מי שהיה המשנה לעורך מוסף הארץ ותקופה קצרצרה ראש דסק התחקירים של חדשות 10, מתמנה לתפקיד.

נובמבר 2007 - הנהלה חדשה ל-nrg

גלעזר ויובל נכנסים לתפקיד. סמוך לכניסתם התפטרו מנכ"ל אתר nrg אחיעד שריג והעורך הראשי של האתר איתי בן-ניסים על רקע חילוקי דעות באשר לסמכויותיהם. מאז עזיבתם החל מהלך צמצומים משמעותי שהוביל לאיחוד רוב המדורים עם המדורים המקבילים במעריב וחלק ניכר מעובדי האתר עזבו או פוטרו. יוסי גולד, מנכ"ל אתר מפה מונה לתפקיד מנכ"ל nrg והעיתונאית בירנית גורן מונתה לעורכת הראשית שלו.

עוד תזוזות ומינויים: אורי רוזן, ראש מחלקת החדשות, עוזב לטובת תפקיד בכיר בחדשות 10 ומתמנה מאוחר יותר לסמנכ"ל תוכן. נטע ליבנה, סגנו במשך שנה, מונה במקומו לתפקיד. המעצב הגרפי עמיר חדד, שהיה המעצב הגרפי של מוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות, מתמנה לתפקיד המעצב הראשי של העיתון. בדצמבר 2007 עוזבות הילה אלרואי ומרב בטיטו לחדשות 10 ו-"7 ימים", בהתאמה.

ינואר 2008 - נמרודי חותך

המוציא לאור של העיתון עפר נמרודי מקצץ לראשונה בשכרו כמנכ"ל העיתון. בהודעה לבורסה דיווח מעריב כי נמרודי יקצץ 75% משכרו השווים ל- 63,750 שקל. בסוף ינואר מתפרסם סקר TGI לשנת 2007 שהציג את נתוני החשיפה לאמצעי התקשורת. החשיפה של מעריב הגיעה ב-2007 ל-17%, צניחה של 11.5% לעומת השנה הקודמת, בין היתר בעקבות כניסת החינמון ישראל היום לשוק.

שינויים פרסונאליים רבים: רמי רוטהולץ מונה לעורך המוסף לשבת של העיתון במקומו של רפי מן, שמונה לעורך עמודי הדעות. בן דרור ימיני, עורך עמודי הדעות עד אז, החל לכתוב מדור קבוע במוסף שבת כפובליציסט בכיר. למוסף לשבת הצטרף גם רינו צרור שהחל לכתוב טור חברתי-פוליטי. עוד במצטרפים: אלון הדר שהגיע מהארץ, הדר חורש מ-TheMarker, העורך הגרפי של מקומוני רשת שוקן נמרוד קרן וכתב הבריאות דן אבן. מיכל נקש, רכזת הכתבים במשך שמונה שנים עוזבת לטובת תפקיד הדוברת של שרי אריסון ובמקומה מתמה ליאור לנדנברג. המאייר חנוך פיבן מצטרף למוסף "סופשבוע" ובמקביל הפרשן המשפטי משה גורלי מפוטר.

גלעזר ויובל מודיעים לכתבי העיתון כי מעתה לא יאושרו להם נסיעות לחו"ל על חשבון משרדי יחסי ציבור ובכך מאמץ העיתון את מדיניות הארץ וידיעות אחרונות בנושא.

פברואר 2008 - קו לעובד

צעדי קיצוץ משמעותיים בעיתון: עמיר חדד, המעצב הגרפי הראשי, הודיע לגרפיקאים על הארכת משמרת העבודה והגדלת מספר המשמרות בשבוע ללא תוספת שכר. במקביל הודיע ראש מחלקת החדשות נטע ליבנה לעורכים בדסק על ביטול התשלום הנוסף לעורכים המבצעים משימות עריכה בחלקים אחרים של העיתון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מרץ 2008 - חוטפים דו"ח

הדו"ח השנתי של מעריב לשנת 2007 מתפרסם. הדו"ח הציג תמונה עגומה של הפסדים: הפסד תפעול של 71.8 מיליון שקל, הגבוה ביותר מפי שניים מהפסדי העיתון בשנת 2006. בסך הכל סיים מעריב את השנה עם הפסד נקי של 81.3 מיליון שקל. במקביל פורסם כי גם הכנסות אתר nrg צנחו בכ-20%.

עזיבות נוספות: כמה מבכירי וותיקי העיתון, בהם עורך חדשות החוץ ומזכיר מועצת העיתונות כיום אריק בכר, בעל הטור אראל סג"ל, כתב החינוך יובל לידור שמונה לדובר המועצה להשכלה גבוהה, הכתב הצבאי פליקס פריש וסגן עורך "המוסף לשבת" יואב קרן. אמיר בוחבוט מונה למחליפו של פריש וברוך שי, עד אז ראש דסק בהארץ, מונה למחליפו של קרן.

אפריל 2008 - אקדח במערכה השניה

שלדון אדלסון חוזר לתמונה ורכישה של מעריב על ידו הופכת שוב אופציה ריאלית. הג'רוזלם פוסט פרסם אז, כי אדלסון הציע לנמרודי 50 מיליון דולר עבור מעריב, סכום נמוך משמעותית משווי העיתון, ככל הנראה כדי לקנות את הפלטפורמה בלבד, ללא העובדים הקבועים של מעריב. עם זאת, העסקה לא יצאה לפועל.

עוד באפריל, הפיצו יובל וגלעזר יחד עם המנכ"ל רוני קליינפלד מכתב לעובדים לפיו הענקת שי לפסח תוביל לחריגה מהיכולות התקציביות של העיתון. במקביל פורסם כי בנק הפועלים הגדיל למעריב את מסגרת האשראי בכ-30 מיליון שקל ושחברת מעלות הורידה את דירוג אגרות החוב של העיתון.

מאי 2008 - עדיין אופטימים

גלעזר ויובל מודיעים לעובדים, בעקבות פרסום הדו"ח של מעריב לרבעון הראשון של 2008: "הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של השנה, שהצביעו על הידרדרות בתוצאות הכספיות של העיתון, אינם משקפים עדיין את פעילותה של ההנהלה החדשה. עם זאת אנחנו יודעים שימים אלו אינם קלים עבורכם, והפרסומים אינם מוסיפים לתחושת הביטחון. אנחנו מאמינים שבכוחות משותפים נצליח לחלץ את העיתון מהמשבר הכלכלי אליו נקלע, ולצאת לדרך בטוחה יותר, שבה תוכלו לתת ביטוי מלא ליכולותיכם המקצועיות והעיתונאיות בתנאים הרבה יותר נוחים".

בנוסף, השיק מעריב את אתר nrg בעיצוב חדש של עמיר חדד בהשראת אתר הגארדיאן הבריטי, העיצוב החדש הוגדר אז 'נקי' ו 'חדשני' יותר וכלל בעיקר קיבוץ תכנים בעולמות תוכן נפרדים.

תזוזות: הפרשן הביטחוני גד שמרון פוטר לאחר 25 שנים בעיתון. עורך במדור הספורט של מעריב, שלמה מן, מפוטר מעבודתו לאחר שנחשפת זהותו כ-"ייגר מאיסטר", כותב בלוג ביקורת תקשורת הספורט "עומדים בשער" בתפוז.

יוני 2008 - השם הוא בלווטניק

המיליארדר האמריקאי לאונרד (לן) בלווטניק הציע למשפחת נמרודי לרכוש את השליטה במעריב. בלווטניק נכנס זמן קצר קודם לכן לעסקי התקשורת בישראל עם רכישת 20% מחברת האחזקות של אביב גלעדי ואודי רקנאטי, RGE, המחזיקה בין היתר בערוץ הספורט וחמישית מזכיינית ערוץ 2 רשת. בלווטניק אף החל בבדיקת נאותות לקראת רכישת העיתון, על פי שווי מוערך של 90-100 מיליון דולר.

במקביל, מבקשים מעריב והארץ ממשרד רואי החשבון סומך-חייקין להעריך את שווי שני העיתונים לקראת מיזוג תפעולי אפשרי ביניהם. הכוונה באותה התקופה הייתה למזג את תחומי ההפצה, הלוחות ושירות הלקוחות. בשלב מסוים נידון גם מיזוג תכני, בעיקר במקומונים, אולם הוא לא יצא לפועל.

עוד ביוני, מנכ"ל העיתון רוני קליינפלד מודיע על שינוי בתאריכי תשלום המשכורות בעיתון וכותב לעובדים: "כידוע לך מעריב נמצאת כיום במגמה של קיצוץ בהוצאות והעלאת רמת ההכנסות. יחד עם זאת, חובה עלינו לנקוט בכל צעד אפשרי נוסף, אשר יכול לתרום לכך".

תזוזות: עורכת מוסף "סגנון" ליסה פרץ עוזבת לתפקיד עורכת מוסף גלריה של הארץ. העיתונאי נדב זאבי חוזר למעריב כמחליפו של גד שמרון. ליאת תימור, עורכת המוסף "סגנון" לשעבר, חוזרת למעריב כעורכת העל של תחומי הפנאי והלייף סטייל בעיתון ובאתר nrg. נדב כספי מונה לסמנכ"ל סמנכ"ל תפעול, לוגיסטיקה ורכש.

יולי 2008 - אופס!

דורון גלעזר מתארח בכנס היסוד של החטיבה הצעירה של אגודת העיתונאים. גלעזר לא מתאפק ומול מאות משתתפים אומר: "עם ניהול נכון וארגון יעיל וקומפקטי עם תהליכי עבודה יעילים נוכל לשלם יותר. המשכורות של אנשים במעריב הן חרפה, אני כל הזמן חושב איך לייעל את הארגון כדי שאנשים יוכלו להרוויח יותר כסף".

סקר TGI לתקופה שבין יולי 2007 ויוני 2008 שהתפרסם באותה עת, הציג ירידה נוספת באחוז החשיפה של מעריב, מ-17.9% ל-15.8%. עם זאת, מעריב טען אז כי הנתונים אינם משקפים את העלייה בחשיפת העיתון מאז כניסת יובל וגלעזר לתפקיד.

עוד ביולי: מנכ"ל מעריב כתבי עת ואחותו של עפר נמרודי, יעל נמרודי-גילת, מתפטרת לאחר פחות מחצי שנה בתפקיד. העיתונאים יוסף כהן וחגי סגל מצטרפים למוסף לשבת של העיתון ככותבי טורים.

אוגוסט - ספטמבר 2008 - קום התאחדה

העיתונאים במעריב מתארגנים להקמת ועד שיפעל תחת מטריית ההסתדרות לקראת המכירה הצפויה של העיתון לבלווטניק, אולם בניגוד להשערות כי העסקה סגורה מודיע מו"ל העיתון עפר נמרודי כי מכירת העיתון ירדה מהפרק.

אוקטובר 2008 - הקיצוץ נמשך

גל קיצוצים נוסף בעיתון, במהלכו עוזב את העיתון הכתב והפרשן הצבאי עמיר רפפורט ופוטר רכז הצלמים מיקי צרפתי. בנוסף, זומנו בכירי העיתון המשתכרים משכורות גבוהות יחסית לשיחות בהן נתבקשו לקצץ בשכרם. גם סולי אברמוב, סמנכ"ל השיווק והסחר של העיתון, הודיעה על עזיבתה לאחר פחות משנה בתפקיד.

נובמבר 2008 - הידיד החדש

ולדימיר גוסינסקי מוכר את מניותיו בעיתון. גוסינסקי, החזיק מאז 1998 כ-27% ממניות העיתון. במהלך השנים האחרונות התנהל מאבק בין גוסינסקי ונמרודי שהגיע אף לערכאות משפטיות על רקע התנהלות חברי הדירקטוריון בעיתון. המחלוקות הגיעו לסיומן עם השלמת רכישת מניות גוסינסקי תמורת כ-38 מיליון דולר: 10 מיליון מחברת הכשרת היישוב, בעלת השליטה בעיתון מטעם משפחת נמרודי ו-28 מיליון דולר מבנק הפועלים, שהיו למעשה חוב של גוסינסקי לבנק שנמחל לו.

המניות שייכות בפועל לבנק הפועלים אך מוחזקות מאז בנאמנות אצל עורכי הדין רם כספי ופנחס רובין. גוסינסקי מכר את מניותיו בהפסד ניכר, מאחר ששילם עבורן ב-1998 כ-85 מיליון דולר.

מבקר הטלוויזיה של ידיעות אחרונות ירון טן ברינק עוזב את הכורסה הנוחה ברחוב מוזס ומתמנה לעורך מגזין הבידור רייטינג.

דצמבר 2008 - יד שניה ממו"ל

חברת הדירוג מעלות את חותכת את דירוג האג"ח של מעריב בעשר דרגות - מ-BBB מינוס ל-CC. מעלות הסבירה את הורדת הדירוג בכך שהחברה לא תוכל להמשיך ולהתקיים במבנה ההון הנוכחי שלה ברבעונים הקרובים. דירוג אג"ח כזה מוגדר כרמת השקעה ספקולטיווית.

מעריב מודיע כי יעמיד את בניין מערכת העיתון שברחוב קרליבך בתל אביב למכירה כדי להזרים מיידית כסף לקופת העיתון. עלות הבניין הוערכה אז בכ-70 מיליון שקל אולם לבסוף נמכר הבניין בפחות ממחצית מסכום זה לחברת הכשרת היישוב, החברה האם של מעריב.

כמו כן הוצגה בדצמבר תכנית הבראה שמטרתה הייתה הגעה לאיזון תפעולי ברבעון הראשון של 2009. התכנית כללה קיצוץ 5-20% ממשכורות העובדים והענקת 5% ממניות החברה כאופציות במחיר מימוש אטרקטיבי בתמורה לקיצוץ. כמו כן כללה תכנית ההתייעלות קיצוץ בהוצאות התפעוליות וצפי לגדילת ההכנסות מפרסום לצד ירידה במחיר הנייר.

עוד בדצמבר: כ-15 עובדי דפוס שעזבו את מעריב במסגרת הסכם פרישה מוקדמת הגישו לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בקשה לצו ביניים שיחייב את מעריב לתשלום משכורות אוקטובר ונובמבר, ששולמו חלקית ובאיחור. המו"ל עפר נמרודי הציג בדיון את מצבו הקשה של מעריב ואף אמר: "אנחנו עומדים על עברי פי פחת, אם לא נוכל לשלם בחודש-חודשיים הקרובים החברה תימצא במצב שכל ההסכם שלהם לא יהיה שווה את הנייר שהוא כתוב עליו".

ינואר 2009 - הו לא, זה ה-TGI!

מעריב שולח מכתב חסר תקדים בחריפותו לעיתון הארץ ובו נטען כי הארץ מנסה "לחסל" את מעריב. מעריב טען אז כי הארץ ו-TheMarker פתחו ב-"תכנית חיסול ממוקד" במטרה להביא לסגירתו, באמצעות פרסומים כוזבים ומגמתיים באשר למצבו של מעריב. מעריב אף טען כי הפרסומים נועדו להשפיע על תנודות השער של ניירות ערך ואיים בנקיטת הליכים משפטיים. מו"ל הארץ עמוס שוקן אמר אז בתגובה כי "הסברנו להם שניתן לבצע שיתופי פעולה ולהגיע לתוצאות יותר טובות. השקענו הרבה מאמץ בדיוק בכיוון ההפוך ממה שמעריב כותב, אבל במעריב אתה אף פעם לא יודע מה מחכה מעבר לפינה".

סקר TGI לשנת 2008, הציג ירידה נוספת בנתוני החשיפה של מעריב ואת הירידה הגדולה ביותר, עם שיעור חשיפה של 14.5% לעומת חשיפה של 17% בשנת 2007.

תזוזות: רפי מן, עורך עמודי הדעות של מעריב, הודיע על פרישתו לאחר קרוב ל-30 שנה בעיתון. רוגל אלפר, שכתב טור קבוע במוסף "תרבות מעריב", הודיע על עזיבתו לאחר כשלוש שנים בעיתון. כתב המשטרה עמי בן דוד עזב לטובת תפקיד דובר אגף החקירות והמודיעין של המשטרה. שלושת כתבי הספורט האחרונים שנותרו בדסק הספורט של nrg פוטרו מעבודתם והושלם המיזוג עם המדור של העיתון המודפס. יורם כרפיס מונה למנכ"ל רשת המקומונים של מעריב במקומו של יורם אריס, שמונה לסמנכ"ל הסחר והפיתוח העסקי במקומה של סולי אברמוב.

פברואר 2009

מעריב החזקות מודיעה על קבלת הלוואה בסכום של 50 מיליון שקל מבנק הפועלים - הבנקאי העיקרי של החברה. מעריב חייבת 89 מיליון שקל לבנק הפועלים. הבנק הסכים לדחיית המועד הקובע לעמידתה של מעריב בהתניות הפיננסיות שנקבעו בהסכם המימון, מ-29 במארס ל-30 ביוני.

שחר אלתרמן, עורך מוסף "סופשבוע" של העיתון, הודיע על יציאתו לחופשה ארוכה. בעיתון הודיעו אז כי רותי יובל תתגבר את מערכת המוסף בהיעדרו אולם זמן קצר לאחר מכן מונה דורון כהן למחליפו. בנוסף, ראש דסק הכדורסל במוסף הספורט של חגי סגל עזב את העיתון לאחר כ-17 שנים וצלם הספורט עדי אבישי עזב לאחר קרוב ל-30 שנה בעיתון. שניהם התפטרו בעקבות סירובם לדרישת העיתון מהם לקצץ בשכרם. כשבועיים לאחר מכן הודיעו גם שני סגני עורכים ברשת המקומונים של העיתון על עזיבתם על רקע דרישה דומה. בסוף פברואר פוטר מנכ"ל nrg יוסי גולד מתפקידו על רקע חילוקי דעות עם הנהלת העיתון.

מרץ 2009 - קנינו בחצי מחיר

מו"ל מעריב עופר נמרודי מודיע על הארכת ויתורו על 75% משכרו כמנכ"ל מעריב, "לפנים משורת הדין, כחלק מרצונו לחסוך בעלויות החברה, וכן על מנת להמשיך ולתת דוגמא אישית לעובדי קבוצת מעריב". בנוסף, הושלמה במרץ עסקת רכישת בית מעריב בתל אביב על ידי חברת הכשרת היישוב תמורת 32.5 מיליון שקל.

ועוד במרץ: אתר nrg הודיע על הסכם שיתוף תכנים עם אתר תוכן הגולשים תפוז. במקביל פורסם כי האתר מקיים מגעים עם אתר נענע10 לקראת שיתוף פעולה תוכני.

וגם השילטון התחלף: ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לנמרודי וביקש כי ראיון שנערך עם אביו על ידי כתבת העיתון לא יתפרסם. נמרודי פנה לגלעזר ויובל שהתנגדו נחרצות לבקשתו לבסוף הגיעו הצדדים לפשרה לפיה עידו נתניהו, אחיו של ראש הממשלה יעבור על הראיון טרם פרסומו ויאשר אותו בשם המשפחה.

מאי 2009 - המפקח מתעניין

המפקח על הבנקים מבקש באופן בהול מבנק הפועלים את פרוטוקול הטיפול בהלוואות של מעריב והארץ, ואת פרוטוקולי הדיון בוועדת בעלי עניין, על פי מה שכינה "נוהל חדש ומהיר". עולה טענה כי החקירה שמנהל הפיקוח על הבנקים היא על מדיניות האשראי כלפי שני העיתונים.

דירקטוריון מעריב דורש מהשניים קיצוץ נוסף שיבוא לידי ביטוי בפיטורי עובדים שכירים בעיתון, הפסקת עבודתם של פרילנסרים וקיצוץ נרחב בעלויות מוסף המגזין. השניים מודיעים כי לא יוכלו לעמוד בקיצוץ בעיתון שם ככה עובד על תקציב מינימלי ומוסרים את התפטרותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully