וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי שליפות מהמותן

ענת קם

17.5.2009 / 12:42

הפינה העוקצנית לא תיעלם, אבל התקציב הגבוה יותר והצוות המתוגבר מאפשרים לשלח, דרוקר לספק תוכנית מושקעת יותר במשבצת החדשה. "זמן פירושו משאבים", הם אומרים בראיון לוואלה! ברנז'ה, "ויש לנו משאבים להכין כתבות שאורך הנשימה שלהן גדול". מישהו אמר חפיף?

שבת, 16:00, עפר שלח ורביב דרוקר מתרגלים זוגיות חדשה. מתאמנים על הישיבה אחד מול השני במקום אחד ליד השני ובוחנים את הזווית שבה יחזיקו את הניירות מול המצלמה. אולפן "המקור", התכנית החדשה שלהם, נראה גדול מכפי שהוא באמת בזכות תפאורה טובה וזוויות צילום, אולם לצד העומק המלאכותי של האולפן מבטיחים השניים עומק אותנטי בתכנית עצמה. מרגע שנודע על המעבר לאמצע השבוע, לפני כמעט חצי שנה, תוכננה "המקור" להיות תכנית תחקירים מעמיקה יותר מ"שישי", ולראיה המשאבים שהוקצו לה על ידי ערוץ 10. לדברי דרוקר, הכל טמון במספרים: "ב'שישי' היו ארבעה תחקירנים, שלושה כתבים ומהדורה של שעה וחצי. היום זה ששה תחקירנים, ארבעה כתבים ומהדורה של שעה".

שלח מסביר שהמשאבים באים לידי ביטוי זמן שמוקצה לעבודה על התכנים המשודרים, והצופים אמורים לחוש בכך כבר בתוכנית הראשונה, בכתבה על הפצוע הקשה ביותר ממבצע "עופרת יצוקה": "יש הבדל בין לעבוד על תחקיר כדי להגיע לאמת לבין לעבוד על כתבה. לדוגמה, הכתבה של ישראל רוזנר על החייל הפצוע בן שפיצר צולמה במשך חודשים. יש הבדל בזמן שלוקח לעיתונאי בודד, וגם רביב וגם אני היינו בסרט הזה, להגיע למשהו. פה זמן פירושו משאבים, יש לנו משאבים להכין כתבות שאורך הנשימה שלהן גדול. זה לא עניין תחקירי, אורך הנשימה מתבטא גם בעשייה של הכתבה וגם בעריכה. ברגע שידענו שאנחנו עוברים התחלנו לעבוד על סיפורים שידענו שיופיעו כבר בפורמט החדש". עם זאת, דרוקר טוען כי "גם עכשיו רוזנר יגיד שחבל שלא נתנו לו עוד שבועיים עריכה ועוד שעה לכתבה".

בלי לחצים, בלי נאיביות

בפוסט שפרסם בבלוג שלו לפני כחודש, כתב דרוקר: "אין לנו יומרה להגיע לתחקיר בכל תוכנית, הלוואי ונגיע לתחקיר בחודש". למרות הנמכת הציפיות, השניים מאמינים שניתן לייצר בארץ עיתונות חוקרת אמיתית, מנותקת מאינטרסים ולחצים. לפני מספר חודשים, בשיאו של המאבק המתוקשר להצלת ערוץ 10, נמנעה התכנית מלשדר דעה של הפרשן המשפטי ברוך קרא נגד ש"ס, מפלגתו של שר התקשורת דאז אריאל אטיאס, שגורל הערוץ היה מונח בידיו. לדברי השניים, בתוכנית החדשה עדיין לא הורגשו לחצים מכיוון הנהלת הערוץ או גורמים אחרים, עם דגש על "עדיין". לדברי דרוקר: "אם תעשי את רשימת האנשים שנכנסנו בהם עד היום, יש משהו כמו 600 שליפות. אין פוליטיקאי בישראל שלא עברנו עליו שלוש פעמים. עד היום היו מינימום לחצים אבל זה לא אומר שלא יהיו מהיום".

דרוקר הגיש לפני מספר חודשים תביעת דיבה נגד ידיעות אחרונות בעקבות כתבה בעניינו שפורסמה במוסף "7 לילות". בצוות התכנית חבר גם מיקי רוזנטל, שמזוהה בתקופה האחרונה עם המאבק במשפחת עופר. דרוקר טוען שהתכנית לא חוששת מבעלי הון או בעלי המניות ומתייחס למקרה בו יוסי מימן, בעל השליטה בערוץ, פנה לאושרת קוטלר בעקבות כתבה ששידרה על עובדי קבלן: "אני חושב שהעובדה שהוא התקשר לאושרת, ואני כמו כולם קראתי את זה בעיתון, רק מראה כמה הוא לא מיומן בהפעלת לחצים, כי הוא בדרך כלל לא עושה את זה, לפחות ככל שידוע לי. כשנוני מוזס לא מרוצה ממשהו שכתוב בעיתון אפשר להניח שהוא לא מתקשר למישהו באופן פומבי כשכולם שומעים. פרסמנו תחקירים על שחיתות בפריימריז בעבודה ובקדימה, מסעות נתניהו בלונדון, טאורוס של ברק - באף אחד מהם לא הפעילו עלינו לחצים, לא אמרו לנו למתן או לרכך. אני לא נאיבי להגיד להגיד שזה לא קיים, יש מגבלות. התקווה בשוק הזה היא השאיפה שאם לי יש אילוצים בגלל בעלי המניות שלי, לאחר אין, בזמן שלי אין אילוצים בגלל בעלי המניות שלו".

רייטינג לא מזופזפ

מהדורת "שישי" של שלח ודרוקר לא הגיעה אמנם לנתון דו ספרתי, אך בהחלט סיפקה את הסחורה, במושגים של ערוץ 10. ממוצע הרייטינג של "שישי" עמד על כ-7.5%, בעוד המהדורה החדשה בהגשת דב גילהר נעה סביב ה-5-6%. הפעם האתגר יהיה גדול בהרבה: אחרי שבוע פתיחה נוח יחסית, החל מהשבוע הבא הם יתמודדו ראש בראש עם האימפריה של "כוכב נולד".

מה הציפיות שלכם מהרייטינג?

שלח: "יש החלטה מעניינת לשבץ אותנו באופן מודע מול 'כוכב נולד' או מול תוכניות שהן מצד אחד עתירות רייטינג ומצד שני הפוכות מאיתנו. עד עכשיו הרייטינג שלנו הושפע במידה רבה מזה שהצפייה ביום שישי היא צפייה מזפזפת. אנשים ראו כתבה אצל יאיר ואז, בפרסומות או באמצע, אם היא לא עניינה אותם, עברו אלינו או לערוץ 1. היו פה בעצם שלוש תכניות דומות שהתחרו על אותה משבצת. עכשיו יש ציפייה שאנשים יבואו אלינו כי זה מה שהם רוצים לראות באותה שעה. לגופו של עניין, אנחנו לא עובדים מול מספר, אין יעד שערוץ 10 נתן לנו ושאם לא נגיע אליו נרד. אנחנו נשמח אם כמה שיותר אנשים יראו את התכנית שלנו, לי באופן אישי אין מושג מה זה הרבה או מעט. אני חושב שבסופו של דבר החלטת השיבוץ היא החלטה מעניינת וטובה ואני מקווה שהיא תשתלם".

עכשיו כשערבי שישי של השניים פנויים לצפייה בטלוויזיה ולא רק להופעה בה, הם יכולים לצפות בנחת במהדורות המתחרות. האם הם חושבים שהיעדר התחרות הוביל לירידה ברמתן? דרוקר טוען שהוא לא צופה ושנעים להיות משוחרר מהחובה הזאת, שלח אומר שהוא לא חושב שירידתם מהמסך השפיעה: "אני מכיר את גולן יוכפז (עורך 'אולפן שישי', ע.ק.), אני מכיר את יאיר לפיד. מפריזים בערך התחרות. תחרות חשובה, אבל בסופו של דבר אתה עושה את המהדורה הכי טובה שאתה יכול בשבילך, בשביל האנשים שאתה עובד איתם ואני מניח שזה לא השתנה גם אצלם".

דרוקר שולף על מעריב

לצד עבודתו בערוץ 10, שלח מכהן גם כפרשן כדורסל בערוץ הספורט ופרשן צבאי במעריב. לדבריו, העיסוקים המקבילים לא פוגעים אחד בשני: "חוץ מזה שאני לא מתעסק בענייני מעריב בערוץ 10 ובענייני ערוץ 10 במעריב, אז אין התנגשות. הדרך להתנהג בכל כלי תקשורת היא כאילו האחרים לא קיימים וזה ברור לכל האנשים שאיתם אני עובד. לדוגמה, לערוץ הספורט יש מערכת יחסים הרבה יותר מורכבת עם עולם הספורט הישראלי מאשר למעריב, כיוון שהוא קונה זכויות שידור. אני כותב במעריב כאילו אין אינטרסים של ערוץ הספורט ומעולם, למרות שאני בטוח שדברים שכתבתי על מנהלת הליגה בכדורסל במעריב גרמו אי נעימות למעסיקים שלי בערוץ הספורט כי יש קשרים ביניהם, לא שמעתי על זה מילה ועד היום לא נתקלתי בהתנגשויות". כדי להדגים את ההפרדה, בתכנית הערב תשודר "שליפה" למו"ל מעריב עפר נמרודי, על רקע המשבר הנוכחי שפקד את העיתון עם התפטרותם של העורכים הראשיים דורון גלעזר ורותי יובל. מי שניסח ויגיש אותה הוא רביב דרוקר.

שלא מול המצלמות, יש לשלח מה להגיד על מעריב: "עבדתי בהרבה כלי תקשורת ויש מעט מאוד עורכים כמו דורון גלעזר ורותי יובל. אמרתי גם לדורון כמה פעמים, העיתון הרי במשבר מהיום שהם נכנסו לתפקיד ואני חושב שהם ניהלו את המשבר בצורה יוצאת דופן, גם ביושר ובהתנהלות מול האנשים. מעריב בצרות כמו שכל כלי התקשורת בצרות. אותי עפר נמרודי הפתיע בנחישות שלו, לנוכח המצב של העיתון. אני מקווה שימצאו את הדרך שהעיתון ימשיך לפעול ודורון ורותי יישארו העורכים שלו. זה גם חשוב, לכולם, שמעריב ימשיך לפעול. בתור מישהו שעובד במעריב לא מהיום, אני לא חושב שיש איש רע בסיפור הזה, יש מאבק הישרדות".

לדברי השניים, הם ימשיכו להיות מעורבים בעשיית התכנית החדשה בדומה ל"שישי", אבל לא שוכחים לפרגן לאנשים שעושים את העבודה הקשה באמת. דרוקר: "אנחנו מאוד מעורבים אבל בסוף בסוף מי שעושה את העבודה זה מי שמסתובבים פה במסדרונות, עדי גרתי ויעל רגב והתחקירנים שלנו". שלח מספר שמאז ש"שישי" ירדה הם מקבלים פניות מצופים מודאגים שהתכנית חסרה להם וההסבר שלו הוא ש"יצרנו הרגל צפיה שנבע בראש ובראשונה ממה שהיה בצוות של 'שישי'. אני אומר כמי שעבד בצורות שונות בעשרות מערכות: המערכת הזו נדירה. זה לא קורה בהרבה מקומות ואני מקווה שזה ישתקף גם בתוכנית של ראשון, עם זה שנוכל באמת לעשות כתבות עם קצת יותר אורך נשימה וקצת פחות צמודות לאקטואליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully