וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צור ישועתי?

ענת קם

9.6.2009 / 0:01

עובדיו של יואב צור במקומוני מעריב יודעים לספר על אדם טוב מזג, שלא יחשוש לקצץ בעיתון לפי דרישות ההנהלה. האם מה שעבד ברמה המוניציפלית יעבוד גם בעיתון הארצי המפרפר בין חיים למוות?

ההודעה הרשמית על מינויו של יואב צור לעורך הראשי של מעריב התקבלה במסדרונות מעריב ברגשות מעורבים. העיתונאים במעריב, חלקם עובדי רשת זמן מעריב בעבר ובהווה, יודעים לספר על עורך עם יחסי אנוש מצוינים, אך בעל יכולות מקצועיות שניתן להתווכח עליהן. גורמים מסוימים ברשת הביעו תמיכה במינוי ואמונה בהצלחתו של צור; אחרים טענו כי המינוי שלו הוא "יותר מתמוה".

יואב צור נולד לפני 55 שנים בשם יואב מצוצקי. את דרכו העיתונאית החל ברשת המקומונים "רחוב ראשי" שפעלה לזמן קצר במהלך שנות ה-80 ולאחר מכן היה ממקימי העיתון "חדשות" בו שימש ככתב. בהמשך עבד במקומון "כאן דרום" של רשת שוקן, שם פתח לכישרון צעיר ומבטיח בשם אבי זילברברג את הדלת לעולם העיתונות כשהעסיק אותו כעורך מדור הנוער של העיתון. לימים נפגשו השניים שוב כשזילברברג, היום סגן עורך עיתון הארץ, ערך את "כל הזמן", המקומון הירושלמי של רשת זמן מעריב. במהלך השנים שעברו ערך צור כמה מקומונים ברשת שוקן, בהם "כאן דרום" ו-"ערים" בשפלה. משם עבר לערוך את "על השרון" של ידיעות תקשורת

בינואר 1998 הגיע יואב צור לעיתון "זמן תל אביב", שהיה המקומון היחיד של מעריב באותה תקופה (לצידו יצא גם זמן תל אביב בחולון ובבת ים שכלל עמודי חדשות מתחלפים, לצד כתבות מגזין מהעיתון "זמן תל אביב"). מאז הקים צור את שאר מקומוני הרשת, המונה כיום 18 עיתונים ברחבי הארץ. בסקר TGI לשנת 2008 זכו מקומוני רשת שוקן וידיעות תקשורת לחשיפה גדולה יותר, אולם זמן מעריב הייתה הרשת היחידה שהציגה עלייה בנתוני החשיפה. בניגוד לעיתון האב, הרשת מציגה רווחים זו השנה השנייה.

לדברי גורמים רבים במעריב, צור מונה הודות להישגים התפעוליים ולרווחים שהציג ברשת המקומונים, אלא שהתייעלות לטובת הצגת רווחים כוללת לרוב גם צמצום משמעותי במצבת כוח האדם. בשנים האחרונות צנח תקציב המערכות כמעט בחצי, מה שהוביל לצמצום משמעותי בסגל העורכים והכתבים בחוזה והפחתת התשלומים לפרילאנסרים.

גורם ברשת סיפר לוואלה! ברנז'ה על דרכו של צור לצמרת: "ההחתמה של יואב די מדהימה. 11 שנים הוא העורך הראשי של המקומונים, וזה לא שהוא הגיע אז לערוך שנתיים וללכת. פתאום ככה להקפיץ אותו להיות עורך ראשי של עיתון יומי יכול להיות בעייתי. יואב מסתגל מהר לסביבה שלו ומתאים את עצמו בעיקר מול המנהלים שמעליו, שאין להם שום הבנה בעשייה עיתונאית והם חושבים רק על פרסום. לפני כמה שנים הוא עבר במערכות ואמר לאנשים ש'נשבר מסך הזכוכית בין התוכן לפרסום'. זה לא נאמר מפורשות אבל המסר היה שאין יותר הפרדה מוחלטת בין הכתבות לפרסומות ואם יש גוף גדול שמפרסם בעיתון אז עדיף לא להיכנס בו".

"נמרודי רק רוצה יס-מן"

לטענת גורמים שעברו בעבר ב"זמן מעריב", מידת מעורבותו של צור בתכני המקומונים לא הייתה גדולה ועם מינויו לתפקיד עורך מעריב מעריכים בעיתון כי גם בתפקיד החדש הוא לא יתעסק בניהול שוטף של המערכות והמוספים. גורם בעיתון אמר לוואלה! ברנז'ה: "יואב חף מאגו ונותן לאנשים פשוט לעבוד. הוא לא יתערב בכיתובי תמונה של 'סופשבוע' כמו שרותי יובל הייתה עושה. יש עורכים טובים במוספים, הוא ייתן להם לעבוד. בשורה התחתונה הוא יודע לערוך ועם כל הכבוד לדורון ורותי, שהיו כוכבים, זה לא שהם הביאו את העיתון להצלחה משגשגת".

כתבי "זמן תל אביב" לשעבר דווקא ידעו לספר על התערבויות של צור בתכנים. כתב לשעבר בעיתון סיפר לוואלה! ברנז'ה כי "יש אצלו נוהל של לשנות ניסוחים בצורה בוטה. אני פעם שלחתי כתבה על קטטה אלימה בין אנשים שאחרי שהיא עברה אצלו הופיעו בה פתאום דברים שלא היו קודם. יואב הוא העורך היחיד שמוכן ללכת עם הרעיונות המטורפים של ההנהלה ולהשאיר כתב אחד בחוזה בכל מקומון. בקיצוצים שנעשו לאחרונה בזמן תל אביב הוחלט שכתבים ייצאו עם מצלמות לשטח ולכל כתב יש עכשיו כמה כובעים כדי לחסוך. הוא יילך עם נמרודי מילה במילה".

כתב אחר שעבד פעם בעיתון אמר: "יואב הוא אלוף בפוליטיקה פנימית גם כשלא היה ברור מה בפועל הוא עושה. לא היו לו התערבויות משמעותיות בתכנים אלא דווקא דברים קטנים ולא חשובים, כמו איזו תמונה לשים בכתבה מסוימת. הוא רצה שהכל יהיה פרובוקטיבי ומושך את העין. יש לו כישורים חברתיים והוא לא איש רע, אבל נמרודי רק רוצה שיהיה לו יס-מן שלא יתווכח איתו כשהוא ידרוש ממנו פיטורים. המינוי שלו מביש בעיניי וזה גורם לי לרצות לעזוב את המקצוע. או אולי כדאי שאני אשאר ויום אחד אהיה עורך מעריב".

בכיר לשעבר במעריב אמר לוואלה! ברנז'ה: "מבחינה מקצועית אין מי שיעשה את המהפך הגדול. דורון גלעזר ורותי יובל הם העורכים הטובים ביותר בארץ, הם עשו מוצר יותר טוב מהקודם וההפסדים המשיכו לגדול, אז מה אפשר להגיד? יכול להיות שיואב מתאים לצד המנהלתי, יש לו יתרון גדול שהוא בא מתוך המערכת ויודע איך להתנהל מול ההנהלה ולא מוצנח מבחוץ. אני לא רואה את יואב צור כבעל חזון מרחיק לכת או קו מאוד ברור. הוא הולך עם אנשים - אם אתה טוב הוא ייתן לך לרוץ, אבל לא בטוח שיש לו אג'נדה ברורה או שהוא הולך לבדל את מעריב בצורה כלשהי.

"דורון ורותי היו פעילים עם אג'נדה עוד לפני שהם הגיעו לעיתונות, ליואב אין שום דבר מהמורשת שלהם ולכן התמיהה שיש על המינוי שלו. לא יודעים מה הרקע שלו ומה הכיוון שלו. לא יהיה שינוי תוכני מפתיע".

העובד לשעבר התייחס לעורכים הקודמים בעיתון ואמר ש"אמנון דנקנר לא התעסק בכלל במנגנון המנהלתי אלא רק נכנס בצורה אינטנסיבית ולא עקבית בעריכה והתוצאות היו מאוד לא טובות. הבעיה היא שמעריב היום לא נספר, גם בימים של דורון ורותי. הוא שוקע ושום דבר לא יכול לעצור את זה, אני לא רואה את יואב עוצר את הסחף. צריך צעדים קיצוניים כדי להציל את העיתון, אולי לחלק אותו חינם חצי שנה. חשוב לכל התקשורת בארץ שהעיתון הזה ישרוד, זה יהיה חמור מאוד אם הוא וערוץ 10 ייסגרו".

גרנט של העיתונות

בכירי מעריב, לפחות אלה מביניהם שהיו מוכנים להתראיין לכתבה, מקבלים את מינויו של צור בהשלמה ופיוס. בן דרור ימיני, פובליציסט במעריב שהיה גם אחד המועמדים לעריכת העיתון, אמר היום לוואלה! ברנז'ה: "אני נותן לו גיבוי מלא ומייחל להצלחה שלו, הוא המינוי הטוב ביותר בנסיבות הקיימות. נכון שעיתון זה לא מקומונים ואולי עוד כמה חודשים יתברר שזה לא הצליח אבל לא סביר שזה יקרה. חשוב ברמת התקשורת הארצית שהוא יצליח בתפקידו".

שלום ירושלמי, פרשן פוליטי במעריב מאז 1993 ועורך המקומון "כל הזמן" של רשת מעריב בירושלים לשעבר, היה מועמד אף הוא לעריכת העיתון. בשיחה עם וואלה! ברנז'ה אמר ירושלמי: "זו בחירה מצוינת כיוון שיואב הצליח להרים עיתונים. הוא לא מגיע בידיים ריקות. הוא לקח עיתונים מהרמה המקומית והקים רשת מצליחה בתנאים קשים, זה מה שמחכה לו עכשיו. יש לו כושר ארגון, יצירה ואלתור שדרושים עכשיו למעריב. היתרון שלו על פני מועמדים אחרים, כמוני למשל, זו היכולת לתקצב את העיתון ולהיכנס לתוך האדמיניסטרציה שלו. יש לו הבנה כלכלית שאין לאחרים והשילוב עם יכולות העריכה עשה אותו למועמד מאוד ראוי".

עורך הדין ארי שמאי, שעבד תחת צור ב "זמן תל אביב", מסכים: “יואב הוא אחד העורכים היחידים בעיתונות הישראלית שהוא טוב לב והוא אחד הכותבים המוכשרים. הוא עורך ענייני ויש לו יחסי אנוש טובים".

עמית לשעבר של צור אמר היום: "הוא עורך פתוח שנותן לעבוד ונותן גיבוי שבאמת מכיר טוב את החומר. כשאתה שנים במקומונים אתה הכי מתאים לעיתון הארצי. מצד שני, צריך לשאול אם יש לו את שיעור הקומה הנדרש. הוא הפוך מדורון ורותי, שיש להם רזומה נוצץ ומרשים. יש לו חושים עיתונאיים טובים, השאלה היא מה הוא יביא איתו".

כתב לשעבר של "זמן תל אביב" סיכם את העניין בציניות: "המינוי שלו מוסיף אופטימיות לחיים, זה מראה שהכל אפשרי. זה אפילו יותר מאברהם גרנט מאמן את צ'לסי".

מעריב: "הכל במטרה להשביח את הכתבה"

במעריב התייחסו לטענות שעלו בכתבה: "יואב צור מעולם לא מנע כתבה על מפרסם גדול או על מפרסם בכלל. הוא כן חושב שיש מקום לדיאלוג בין נשואי הכתבות שהם לפעמים מפרסמים, לבין העיתון – ושלעיתים מדובר בהפריה הדדית שרק משביחה את המוצר לקורא.

"שיטת עבודתו של יואב מבוססת גם על עריכת כתבות בפועל ולפעמים, כשיש צורך, גם שינויים גדולים, הכל במטרה להשביח את הכתבה. שינויי נוסח ובקשה להשלמת פרטים היו גם היו. לפעמים יואב היה מתקשר לנשואי הכתבה עצמם, אבל הכל לטובת הקורא כדי שיקבל כתבה איכותית. שינויי תוכן וסגנון הן לחם חוקו של כל עורך רציני. בוודאי כשמדובר בכתבים חדשים שיש להם עוד הרבה ללמוד".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully