וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני מוכן לחתום ש'אמריקן איידול' מעתיקים מאיתנו"

ענת קם

28.6.2009 / 17:05

ליואב צפיר ממש לא אכפת שתטקבקו בזעם. העונה השביעית של "כוכב נולד" נכנסת היום לאולפן ועורך התכנית מתכוון לחדש לכם עם הסיפורים האישיים של המתמודדים. צהוב? צפיר מעדיף מרגש

הנבחרת כבר מחממת את מיתרי הקול: העונה השביעית של "כוכב נולד" נכנסת הערב לשלב האולפן. מעכשיו מרגול ואוחובסקי יכולים להגיד מה שהם רוצים, מי שקובע זה הקהל בבית וכמות האסמסים שהוא מוכן להשקיע. בין חדר עריכה לחדר חזרות התפנה יואב צפיר, כבר 7 עונות המוח שמאחורי הקונגלומרט ומי שמלווה את המתמודדים מהאודישן הראשון ועד לשער של "7 לילות", להשיב על כמה שאלות שהטרידו אותנו במיוחד. וגם על תהליך ההפקה והשראה מחו"ל.

- הטבלה לא משקרת ולפי הרייטינג נראה שאנשים עדיין רוצים לראות "כוכב נולד", איך שומרים על רלוונטיות והצלחה במשך שבע עונות?

"לפי כל עונה יש חשש שמיצינו את עצמנו ונמאס. אנחנו המבקרים הגדולים ביותר של עצמנו ואני בתפקיד המרגיע הלאומי. עברנו לפני שנה את 'הישרדות' שהייתה הדבר הכי חזק וחשבו שמיצינו והשנה היה את 'האח הגדול' שהיה הדבר הכי חזק וחשבו שמיצינו ואני אומר שאנחנו כל כך ייחודיים ויש לנו פורמט כל כך חזק שלא צריך לשנות הרבה, צריך לשנות מעט ובחכמה. שינינו מעט, השינוי הכי מהותי הוא כמובן התוספת הנפלאה של דנה שהיה שיחוק גם ברמת הכיף והצבע והגלאם שהיא מביאה לשולחן וגם היה הפתעה להרבה אנשים שאולי לא הכירו אותה מספיק. אינטיליגנטית, רהוטה, יש לה מה להגיד. יש לה דעות מעניינות ואני חושב שהיא שיחוק מאוד גדול ולכן היא נשארת איתנו כל העונה. התוספות הנוספות מנסות לעשות אותו דבר רק יותר טוב. להביא את הסיפורים הכי טובים למסך, לא להסתפק בשירה אלא להביא סיפורים אנושיים, סיפורים ישראליים מאוד למסך. סוג של אנשים שלא מגיע בדרך כלל לפריים טיים של ערוץ 2.

"השנה אני חושב שהתמקצענו בזה יותר, אנחנו מביאים סיפור יותר מרגש ולא צהוב מדי. זה גבול דק שצריך להזהר ממנו, לא לעשות יותר מדי טלנובלה. להביא את הבן אדם כמו שהוא, את מי שהוא יחד כמובן עם הכישרון כי בלי זה הוא לא היה מגיע ל-'כוכב נולד ".

- בענין דנה, איך אתם מתמודדים עם הביקורות שהיא מפנה פנימה?

"קודם כל, אני זה שבוחר לשדר את הקטעים האלה. יכולתי בקלות להשאיר את זה על רצפת חדר העריכה אבל אני נהנה לאתגר, גם את הצופים, בסוגיות של ביקורת עצמית גם ב-'כוכב נולד'. נגיד, מה שדנה אמרה ש 'מדונה ובריטני ספירס לא היו עוברות אצלכם אודישן, יש לכם רק שולי נתן בראש' אלה דברים שאנחנו שואלים את עצמנו גם לפעמים וגם מתעסקים בזה. במקרה הזה אני לא חושב שהיא צודקת. אולי על מדונה ובריטני ספירס כן אבל במקרה של שולי נתן היא לא צודקת. אנחנו פתוחים להרבה מאוד סגנונות. השנה יש יותר מודעות עצמית גם לביקורת עלינו בתוך התכנית, אבל בלי התנצלות אלא בראש פתוח. לדבר על הכל".

- סך הכל מדובר במדינה קטנה, אתם לא מרגישים שנגמרים לכם המועמדים?

"כל שנה אנחנו פוחדים שזה יקרה אבל השנה ההפך הוכיח את עצמו. הגענו השנה לנבחרת הכי טובה שהגענו אליה אי פעם. נבחרת מאוד מוכשרת ומאוד מגוונת ואלה דברים שאני שומע, לא רק מה שאני חושב. מכל עבר אלה התגובות. נבחרת סופר מעניינת, מכל מיני מקומות בארץ וכלמיני מגזרים בארץ ובעיניי זו הנבחרת הכי טובה שהייתה".

מארינה מסייעת

- יהיו השנה גלגלי הצלה על שם אביב משולם?

"המקרה של אביב אולתר תוך כדי, זה היה חלק מהחן שלו בצורה מסוימת אבל השנה החלטנו למסד את זה. בכל יום חמישי בערוץ 24 תהיה תכנית שקוראים לה 'הצילו! אני כוכב נולד' ושתנחה מארינה מקסימיליאן בלומין שלשם יגיעו מדי שבוע כל המודחים שיתמודדו ביניהם בדו קרב, מוזיקלי כמובן, כל אחד ישיר משהו שהוא לא שר קודם והזוכה יישאר ויחכה למודחים בשבוע הבא. ככה זה יתקדם בכל שבוע עד שהזוכה יחזור לתכנית בשלב מאוד מתקדם".

- אם כבר הזכרת את מארינה, אתם ממשיכים ללהק מתמודדים שכבר התחילו בקריירה מוזיקלית, בוגרי בית צבי ורימון?

"כל שנה יש כמה כאלה ואנחנו לא מסתירים את זה. 'כוכב נולד' היא תכנית שלגיטימי לפרוץ דרכה ולהגשים חלומות של אנשים שלא דרך חברות תקליטים, שלצערנו הן דבר הולך ונעלם. עברי לידר אמר לי בשנה שעברה, כשעשינו את הספיישל איתו, שהיום 'כוכב נולד' היא חברת התקליטים המובילה בארץ. זו דרך לגיטימית ביותר להתחיל את הקריירה שלך. אם יש לך חומרים תלך ל-'כוכב נולד', תעשה כמה קאברים, יכירו אותך וככה תמריא".

- זה לא תופס מקום של אנשים כמו סוזן בויל או נינט?

"יש מינון של סוזן בוילים, אנטי כוכבים, ללא הכשרה ושל אלה שהם בוגרי רימון. הם מעטים, לא רבים, ובדרך כלל הם גם לא זוכים. העובדות מוכיחות שתמיד המקום השני הוא המקצוען והמקום הראשון הוא הסינדרלה. אפילו סוזן בויל, כשהפסיקה להיות אנדרדוג, כבר לא זכתה. גם סוזן בויל היא כבר לא סוזן בויל, האנדרדוגית הפכה לפייבוריטית ולכן היא לא זכתה. אמריקן איידול האחרון, אדם למברט וכריס אלן, מאוד מקביל למה שקורה אצלנו עם נינט ושירי, גם הראל סקעת והראל מויאל, בועז מעודה ומארינה, אפילו ישראל בר און וליבי. ישראל היה יותר אנדרדוג וליבי יותר מקצוען. זה דפוס שחוזר על עצמו שהמקצוענים מגיעים רחוק אבל לא זוכים. זה לא אומר שלא תהיה להם קריירה נפלאה אחרי זה".

כמה אתם מושפעים מאמריקן איידול ושואבים השראה מהשינויים שהם עושים במהלך העונות?

"אני לא אכחיש ואגיד שאני צופה אדוק ומכור של 'אמריקן איידול', אבל מקפיד גם מטעמים משפטיים וחוקיים לא להעתיק משם. אנחנו משנים המון דברים כדי שיהיה לנו פורמט ישראלי ביד, יש כל מיני דברים שהם רק שלנו. אני חייב להגיד, גם אם קוראי וואלה! ברנז'ה יטקבקו אותי בזעם, שהם מעתיקים מאיתנו. אני נשבע. אני מוכן לחתום שהם רואים את התכנית שלי ועושים גם. בעונה האחרונה הם הוסיפו ביום ההודעות שלהם דו קרב ראש בראש שבו הם מודיעים במקום מי עובר ואת זה אנחנו עשינו לפני ארבע שנים, אז אני כבר לא יודע מי מסתכל על מי. אני לא אתפלא אם יש שם צופה יהודי או ישראלי שמראה להם את התכניות שלנו. אנחנו פורמט שונה גם משפטית, מקפידים לעשות דברים שונים אבל אין ספק שהתכנית בבסיסה דומה, תכניות כשרונות בעולם הן דומות ומאמריקן איידול אני לומד המון, בעיקר על טלוויזיה. אנחנו מנסים להשיג את אותו אפקט רגשי בדרכים אחרות".

האח הגדול מנגן ושר

-נחזור רגע ל"אמריקן איידול", בעקבות המקרה של מתמודדת התכנית שהתאבדה מחוץ לביתה של פאולה עבדול אתם חוששים מהתאבדויות?

"וואו, שאלה קשה. אין עורך ריאליטי שלא חושב על זה ולא חולפים בראשו כל הסיפורים והסרטים על זה. יש לנו פסיכולוגית צמודה בתכנית, המתמודדים כל שבוע נפגשים איתה אז אנחנו מקפידים שיהיה להם את זה. אנחנו בעצמנו, לא שאנחנו פסיכולוגים מוסמכים, מלווים את המתמודדים בצורה אישית ופוקחים עין. אם יש מתמודד חריג אנחנו מדברים איתו ובמקרה הצורך, לא שזה קרה, הולכים לטיפול מקצועי. מעבר ללחשוש ולפחד שזה יקרה, אני לא חושב שבכוכב נולד זה עד כדי כך אינטנסיבי. בשיחה הראשונה שאני עושה עם מתמודדים אני אומר שמעבר לצורך להלחם ולהצליח קחו את זה בקלות ותדעו שאולי בעוד חודשיים זה ייגמר וגם את זה אתם צריכים לזכור".

-יש שינוי באופי המתמודדים לאורך העונות? הם מגיעים פחות תמימים? משהו שונה באווירה מאחורי הקלעים?

"האופי של מאחורי הקלעים השתנה קצת השנה, כי השנה הכי זה יהיה הרבה יותר חשוף. כל שלישי עד חמישי אנחנו משדרים חי מחדר החזרות בערוץ 24 אפשר יהיה ממש להציץ לתהליך העבודה ואיך באמת הוא קורה, לראות את המתמודדים יושבים איתי ועם עמוס בן דוד ובוחרים את השירים. ניתן יהיה לראות את התהליך ולראות לייב בלי עריכה. האמת שזה קצת מלחיץ אותי כי אני רגיל להביא דברים למסך מוכנים אחרי עריכה והפעם יחשף התהליך עצמו. אין לי מושג מה זה יעשה לעונה, אין לי מושג מה זה יעשה למתמודדים. מבחינת האופי של המתמודדים, כל עונה יש כאלה וכאלה. חלקם סינדרלות וחלקם יותר מקצוענים, חלק יותר מופנמים וחלק מוחצנים, הכל מאוד מגוון".

איך אתה עונה לביקורות מבחוץ? אתה מרגיש שפחות מפרגנים לכם?

"דווקא השנה הביקורת נרגעה. אם פעם היינו מפחידים, הפכנו לאיזו מפלצת שלכאורה 'רמסה את המוזיקה' וטענות דומות שנשמעו, הן כבר לא נשמעות. כל השנים אמרתי שאנחנו תכנית בידור איכותו ותו לא, מעולם לא התיימרתי להמציא את המוזיקה הישראלית או להחיות אותה מחדש. זו תכנית בידור איכותית טובה, כזו נשארנו וככזו שופטים אותנו. אין אחד שלא חושב שהיא עשויה טוב, אין אחד שלא חושב שהיא מרגשת כשצריך ומצחיקה כשצריך. אולי יש כאלה אבל אני חושב שהם טועם, אני חושב שהרוב לא חושב את זה".

שבע עונות ועדיין לא נמאס לך?

"לא. הגעתי למצב שבו 'כוכב נולד' זה הכיף שלי, זו התקופה בשנה שבה אני עובד מאוד קשה והעריכות של האודישנים, אנשים לא באמת יודעים כמה אני משקיע בזה, ימים ולילות, כי כל פרק של האודישנים זו עבודת עריכה של שלושה שבועות. העבודה היא קשה אבל התענוג הוא גדול כי זה כיף. כוכב נולד זה תענוג. זה מוזיקה, צחוק, רגש, זה כמעט הפורמט האולטימטיבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully