פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שירת הסטיקר

      כותרות משמיצות, מאמרים עוקצניים וידיעות חסומות לטוקבקים. אתרי האינטרנט של העיתונים הכלכליים יוצאים למלחמה חסרת תקדים זה בזה בעקבות אקזיט מדבקת הפלא שלא היה. דה מרקר: "גלובס מטעה את הקוראים". גלובס: "כותרת שגויה ולא בדוקה בדה מרקר"

      עסקת מכירת שליש מחברת ההיי טק הישראלית LifeKeeper לחברה הבריטית-טיוואנית MSI, אשר עד לרגע זה לא ברור אם אכן יצאה לפועל, מסעירה ביומים האחרונים את העיתונים הכלכליים, את מהדורות החדשות ואת תכניות האקטואליה. מה שנראה בתחילת השבוע כאחד האקזיטים הגדולים בתולדות תעשיית טכנולוגיית הרפואה מסתמן כעוקץ של עבריין מורשע שהצליח להטעות גם את בכירי עורכי הדין בישראל וגרר את העיתונים הכלכליים לסחרור וניגוח הדדי חסר תקדים.

      הסיפור החל להתגלגל בראשון בערב, עת פרסמו אתרי האינטרנט של גלובס, דה מרקר וכלכליסט את הסיפור על עסקת הענק. בעוד גלובס וכלכליסט סייגו מעט את הדברים והציגו את הדיווח כציטוט של עמוס בוחניק, מבעלי החברה, בדה מרקר פרסמו כותרת אינפורמטיבית שאינה דיווח מטעם החברה. הפרסומים החלו סמוך לשעה שבע בערב, כשמערכת עיתון הערב של גלובס כבר נסגרה ומערכות עיתוני כלכליסט ודה מארקר היו קרובות לסגירה. בגיליון המודפס של גלובס ביום ראשון בערב לא הופיע דיווח בנושא.

      חגי גולן, העורך הראשי של גלובס, סיפר לוואלה! ברנז'ה על השיקולים שלא להכניס ידיעה על העסקה לעיתון המודפס, על אף שהופיעה באתר: "לא היה לנו מספיק זמן לבדוק את אמיתות המידע לפני הסגירה, לכן העלינו לאתר ידיעה שמיוחסת לבוחניק ולפרינט לא הכנסנו כלום. היינו יכולים לעשות מאמץ ולפרסם בראשון אבל קיבלנו החלטה כי היו ספקות ותחושות בטן שאמרו לנו לא להכניס. כשראינו בשני בבוקר את הכותרת של דה מרקר הייתה קצת תחושת פספוס אבל יחד עם זאת היינו בתחילתן של בדיקות שהעלו סימני שאלה רבים ובמקרה אחר הפספוס היה גדול יותר. התחרות לפעמים גורמת להקטנת הזהירות. אם הייתי בצד שפרסם את זה הייתי מאוד מאוכזב היום. במקרה הזה לא ננקטו אצל כולם אמצעי הזהירות הדרושים. היום אני שמח שלא פרסמתי אבל יכול להיות שמחר אני אהיה במקום אחר".

      גולן, כמו גם עורכים בכירים בדה מרקר ובכלכליסט, סיפר כי מיד לאחר הפרסומים בראשון וביתר שאת ביום שני צצו סימני שאלה שהלכו והתרבו ועם הבדיקות שנעשו בסיפור התגלו פרטים מחשידים, בהם עברו הפלילי של קליין. לדברי גולן, עוד ביום ראשון הגיע לעיתון מידע על העבר הפלילי אולם מאחר שלא הצליחו לאמת שמדובר באותו אריק קליין המידע לא נכנס לכתבה. אתמול (שני) והיום זלג המאבק בין האתרים לכותרות, עד כדי כתבה מיוחדת בדה מרקר על הטעייה לכאורה של גלובס את קוראיו במסגרת הדיווחים על העסקה.

      בכיר בכלכליסט אמר הערב לוואלה! ברנז'ה: "אם הצליחו לעבוד על אחד מראשי המוסד (חגי הדס, ע.ק), מה הפלא שהצליחו לעבוד על עוד אנשים. בדה מרקר היו פחות חשדניים ולא העלו את הדיווח כציטוט של המעורבים אלא כעובדה. גלובס ואנחנו היינו יותר זהירים. אנחנו סגרנו בראשון בערב ב-20:00, קצת יותר משעה אחרי שעלה הדיווח באתר. עלו ספקות כי ראינו שהחברה הטיוואנית לא דיווחה. מה ששכנע אותנו לפרסם היה שעורך הדין אמר שיש מזכר הבנות חתום, גבי פיקר וחגי הדס אמרו שיש הסכם, לכן היה סביר לפרסם אבל אולי הם הוטעו בעצמם".

      יואל אסתרון, העורך הראשי של כלכליסט, אמר הערב לוואלה! ברנז'ה: "זה אחד הסיפורים המדהימים שפורסמו בשנים האחרונות וכדרכו של סיפור מתגלגל יש כל הזמן תפניות מפתיעות בעלילה. עד הרגע הזה האנשים הנכבדים בצד הישראלי בהם אחד מראשי המוסד חגי הדס, איש העסקים ד"ר גבי פיקר ועורך הדין גבי הייק, ממשרד מכובד, שליווה לדבריו את העסק, מתעקשים שיש עסקה. נחיה ונראה".

      TheMarker: "זה חמור להשמיד ראיות ולטעון שלא פירסמת"

      כתב TheMarker אמיתי זיו יפרסם מחר (רביעי) בעיתון את השתלשלות האירועים מהרגע שהגיע המידע הראשוני. לוואלה! ברנז'ה נודע, כי זיו זומן לפגישה עם איש עסקים ועמוס בוחניק שסיפרו על המדבקה ודיברו על עסקה של 370 מיליון דולר, לפי שווי חברה של מיליארד דולר. זיו אף זכה לעיין בחוזה ובמסגרת בדיקותיו גם בדק ברשם העמותות על קיום חברת Safe Sky, המחזיקה ב-LifeKeeper. לפני הפרסום זיו אף קיבל מידע על מעורבותו של בכיר המוסד חגי הדס, שמונה לאחרונה לממונה על המשא ומתן להחזרת החייל החטוף גלעד שליט.

      בכיר ב-TheMarker סיפר כי בכל מה שקשור לחברת הטיוואנית MSI, הרוכשת לכאורה, שמרו אנשי העסקים על עמימות וביום שני החלו לצוץ סימני השאלה, בעיקר מקרדיולוגים שהביעו פקפוק בפלא הרפואי. במקביל הגיע מידע על עברו הפלילי של קליין.

      מעיתון TheMarker נמסר: "כל העיתונים הכלכליים הוטעו בסיפור הזה. עיתונים כלכליים ועיתונים בכלל טועים מדי פעם אבל טעויות כאלה קורות בתום לב. הדבר החשוב הוא שכשהטעויות מתגלות לתת להן טיפול מהיר. הדבר החמור הוא להשמיד ראיות ולטעון שלא פרסמת ולא הוטעית כמו שגלובס עשו".

      גלובס: "בדה מרקר ניסו ליישר קו עם הספקות הגדולים שחשפנו"

      בניגוד לטון המפויס של העורך הראשי חגי גולן, תקף הערב אתר גלובס את הטיפול של דה מרקר בפרשה. במאמר לא חתום, לצד תמונה של סגן מו"ל הארץ דה מרקר גיא רולניק נכתב בגלובס כי הפרסום הראשון היה אמנם באתר המרקר אולם הגדיר את הידיעה כמתלהמת, המהללת את האקזיט והמייסדים ללא היסוס. במאמר מסביר גלובס שהידיעה ה"נעלמת" הייתה ידיעה מתגלגלת שעודכנה שוב ושוב ולא ידיעה שהורדה במתכוון מן האתר כפי שנטען.

      בהמשך תוקף המאמר את דה מרקר ללא רחמים: "'פסטיבל האקזיט' הגיע לשיאו, ולמעשה לשפל חסר תקדים, בבוקר יום ב', שבו יצא עיתון דה מרקר עם כותרת ראשית חד-משמעית... דה מרקר היה העיתון הכלכלי היחיד שנפל בפח בצורה כה גורפת, ותוך קביעה שיש עסקת ענק ואיתה מיליונרים ישראלים חדשים. בבוקר שאחרי, ביום ג', בדה מרקר ניסו ליישר קו עם הספקות הגדולים שחשף גלובס ולהשכיח מלב כל את פסטביל האקזיט שערך העיתון פחות מ-24 שעות קודם לכן, לאחר שלא בדק אפילו עובדה בסיסית כמו... 'האם בכלל הייתה באמת עסקה?'"