וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עשינו כל טעות אפשרית"

הדס ריבק

20.7.2009 / 13:21

יוסי מימן הודה בשגיאות בדיון סוער על עתידו של ערוץ 10 בוועדת הכלכלה של הכנסת, אך הוסיף: "אנחנו מבקשים רפורמה". מנכ"ל משרד התקשורת: "גם באוצר וגם ברשות השנייה עשו צעדים קדימה. בלי השתתפות הערוץ זה לא ייגמר"

ערוץ הכנסת

"כולנו מבינים שהאבסורד צריך להיגמר. אנחנו רוצים שיהיה לנו את האופק לשדר ולא שהחמצן יגיע אחרי שהחולה ימות. אנחנו מבקשים רפורמה אינטגרלית שתאפשר לכל הזכיינים לעשות טלוויזיה" - כך אמר היום (שני) הבעלים של ערוץ 10, יוסי מימן, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת על עתיד הערוץ.

הישיבה נפתחה בסקירה היסטורית שהעביר מנכ"ל הרשות השניה מנשה סמירה, שהראה כי חובות הערוץ עומדים על כ-160 מיליון שקל. סגן הממונה על התקציבים באוצר, רן פולק, עידכן במצב המשא ומתן עם הערוץ ואמר שהוא מתמקד רק בחובות התמלוגים והזיכיון של הערוץ, סכום העומד על כ-28 מיליון שקל בלבד.

יושב ראש ועדת הכלכלה, חבר הכנסת אופיר אקוניס, אמר בפתח הדיון: "ההשוואה של ערוץ 10 למפעל עוף העמק מקוממת. מצבם של עובדי הפריפריה המקבלים שכר מינימום אינו דומה למי שמרוויח שכר זה ביום עבודה אחד". אקוניס הוסיף ואמר כי הנהלת הערוץ להוכיח שהיא עושה מעשה וכי על ערוץ 10 למלא את חובותיו על פי ההסדר אליו יגיע עם משרד האוצר: "אם ערוץ 10 רוצה שהמדינה תעזור להציל אותו, הוא צריך לעזור למדינה להציל את עצמו". סמירה הסכים עם אקוניס: "אי אפשר לעבור את ההר מבלי שערוץ 10 יקח חלק ממנו. צריך לתת ערבויות תוכן ולהביא את המשבר לפתרון מידי בתוך 24 שעות".

מימן: "בשנה הראשונה והשניה והשלישית עשינו כל טעות אפשרית. היו טעויות ואנחנו מנסים לשפר אותן. אבל למה כל הזמן חזרנו לרשות? כי לא מצאנו פיתרון כולל. בואו נקשור את התגמולים להכנסות - וההכנסות ירדו בשנים האחרונות. אף פעם לא רצינו לעשות טיפול שורש. אני לוקח אשמה כפולה".

סגן יו"ר הדירקטוריון של ערוץ 10, מודי פרידמן, הוסיף: "המספרים שמוצגים פה הם מספרים שבחדרי חדרים לא מדברים עליהם. 160 מיליון זה לא המספר. זה פופוליזם. אין כאן בעיה של חוק, אלא הכרה של מציאות כלכלית. אם ערוץ 2 מתבייש שהוא מרוויח כסף, זו בושה. ערוץ 2 לא מרוויח הרבה כסף כי המודל דפוק. אין פה גנבים. יש פה אנשים משוגעים שכולם צריכים להחזיק להם את הידיים על כך שהם החזיקו שוק". בהמשך התייחס פרידמן לתפקודו הבעייתי של ערוץ 1: "יש לכולנו הבנה שיש ערוץ ציבורי שאנחנו מבינים שהוא צריך לשרת את הציבור במסות האיכותיות".

מנכ"ל קשת, אבי ניר, שנכח אף הוא בדיון, יצא להגנת ערוץ 10: "אם מנשה מראה היסטוריה כל כך ארוכה ומרובת נסיונות. הבעיה היא לא בניהול הערוץ אלא בעיה מבנית. אם הערוץ עושה כל כך הרבה ניסיונות ומשקיע כל כך הרבה כסף זה מעיד שהבעיה היא לא של הערוץ.

"כשהרגולציה הופכת לדבר הכי דומיננטי בחיים של הענף זה אומר שיש בעיה גדולה עם הרגולציה", הוסיף ניר. "בלי להיכנס למה הפיתרון, עצם זה שאין פיתרון, שבשנים האחרונות במקום לדבר על תכנים בטלוויזיה מדברים על רגולציה, וזה אומר שהשיטה נבנתה בצורה שגויה. ראינו הרבה מאד ניסיונות לתקן, אבל הניסיונות לעזור לערוץ 10 לא מספיקים. הפיתרון צריך להיות פתרון רדיקלי שיאפשר לעובדים בתעשיית הטלוויזיה להמשיך לעבוד. אני מקווה שהפיתרונות יימצאו לפני המשברים הבאים".

לעומתו, יצא נציג היוצרים, הבמאי אסף אמיר להגנת הרגולציה: "אנחנו מבקשים שעובדי ערוץ 10 יראו את הצד שלנו. יש לנו 4000 עובדים של הפקות שאמורות לצאת לעבודה. אנחנו לא חושבים שכדי שערוץ 10 יתקיים צריך לחסל את החובות והרגולציה".

חבר הוועדה, יו"ר מרצ חיים אורון, קרא להימנע ממהלכים דרסטיים: "אי אפשר שהכנסת תקבל החלטה היסטורית על בסיס משבר נקודתי. צריך כרגע לנסות ולהציל את ערוץ 10. לשלוח אותם עד ליום ראשון ולחזור. על בסיס ההסדר שימנע את סגירת הערוץ נמשיך לדון באופן אינטנסיבי בכל השאלות האחרות".

מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, לא בטוח שבעיות הערוץ ייפתרו עד יום ראשון הבא, כיוון שהערוץ לא בא לקראת הרשויות: "אני לא בטוח שעוד שבוע יועיל לתהליך. בשבועות האחרונים גם באוצר וגם ברשות השניה עשו צעדים קדימה. התחושה היא שהגענו לסוף התהליך ובתהליך הזה צריך לתת פוש אחרון. בלי ההשתתפות של הערוץ זה לא יגמר ואני חושב שאנחנו נמצאים סנטימטר מפתרון. הפערים קטנים".

איש קדימה, נחמן שי, קרא לעשות כל מאמץ להשאיר את הערוץ בחיים: "לא יקומו מחליפים ליוסי מימן. אני אומר שקודם כל יש עמידה ציבורית מאד חשובה שקוראת לשמור על ערוץ 10. זה משקף רצון ציבורי. כל היושבים בהחדר צריכים לרשום את זה לפניהם. האוצר מוכן ללכת לקראתכם, הרשות לא רוצה להיכנס להיסטוריה כמי שסגרה ערוץ וגם אתם תצטרכו להראות מאמץ. אם ערוץ 10 יהיה מוכן לתת את חלקו, כל הצדדים האחרים יתנו את חלקם". בתגובה לדברים אמרה לו היועצת המשפטית של הוועדה, אתי בנדלר: "הארכת הזיכיון מבלי שטופלו חובות העבר הוא בניגוד לחוק. אם אתה קורא לועדה להאיץ את מציאת הפתרון כדי לכסות את חובות העבר, אתה קורא להפר חוק".

"אל תשפכו את התינוק עם המים"

במהלך הדיון פרץ ויכוח קשה בין היוצרים לבין יו"ר האיגוד הישראלי לפרסום, מודי כידון. "עוגת הפרסום מעולם לא הספיקה לשני ערוצים", אמר כידון. "ערוץ 10 נולד בחטא, מתוך אשליה כאילו יש כסף. גם אם תתנו לערוץ כסף מחר הוא לא יכול לחיות, כי המנכ"ל, במקום לעסוק ביצירה, עסוק בלהביא כסף. עם כל הכבוד ליוצרים, צריך ללכת לאוצר, יש לו ערוץ אחד עם תקציב של 800 מליון שקלים, ומשם צריך לקחת את הכסף. יוסי מימן יבחר בעוד שבוע באיזה יאכטה הוא יושב והיוצרים ישבו על המדרכה". דבריו של כידון עוררו את חמתם של היוצרים שמחו על גובה עמלות היתר שהמפרסמים גובים מהזכייניות.

חברת הכנסת דליה איציק, שרת התקשורת לשעבר, אמרה: "שוק התקשורת מופקר בידו של המחוקק שמפחד להתערב. כשהחלטתי שערוץ 10 צריך לפעול ראיתי לנגד עיני את היוצרים". איציק פנתה אל היוצרים: "אל תשפכו את התינוק עם המים. אני מציעה לקבל את מתווה שר התקשורת. שר האוצר צריך להיכנס לעניין הזה ולמצוא פתרון היום. צריך יום אחד לדון בשוק התקשורת לאן - אבל זה לא הדיון של היום. ערוץ 10 הוא ערוץ חדש".

איציק הזהירה את אקוניס ואמרה: "רשיונות זה דבר מסוכן ולא נכון. ככל שאני חושבת על זה יותר צריך להתרחק מהרשיונות. הדיון צריך להתרכז באיך להציל את ערוץ 10".

בסיום הדיון אמר יוסי מימן: "יש תחושה שאם יהיה מימון של החוב יפסקו בעיות הערוץ, אבל כדי להביא את הערוץ למצב שהוא יכול להתקיים צריך להשקיע 300 מיליון שקל נוספים ובשביל לעשות את זה אני צריך את האופק. קיבלתי כבר את הסטטוס של הפראייר של המדינה. אבל כנראה שהפראיירים מתחלפים לפעמים. אנחנו נוכל לעשות את זה אם יהיה אקלים מתאים. אז אני מאמין שנוכל לקיים את זה. אני מאמין שנוכל להחזיר את כולנו לפרופורציות. אנחנו נעשה את כל המאמצים, נקווה שהאקלים יהיה נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully