וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמאל הלאומי - בכוונתי לשוב לכאן

ענת קם

13.9.2009 / 1:33

אמנון אברמוביץ' היה נפטר מהמונח "שמאל" ורביב דרוקר חושב שעלו כאן על משהו. לקט מחוות הדעת של העיתונאים המצורפות לטיוטת "השמאל הלאומי" של הספרי ויניב

העיתונאים אמנון אברמוביץ, מיה בנגל, נדב איל ורביב דרוקר מגיבים על המניפסט השמאלני-לאומי של המחזאי שמואל הספרי ועורך הדין אלדד יניב. המסמך המלא מתפרסם באתרי האינטרנט כשאליו מצורפות תגובותיהם של העיתונאים וכן של גדי טאוב ורינו צרור שהתבקשו על ידי השניים לחוות דעה על הדברים. במסמך טוענים הספרי ויניב בין היתר במסמך כי ה"שמאל הלאומי" שקולו כמעט ואינו נשמע תומך בנסיגה מהשטחים אך מתנגד להשתמטות מצה"ל, תומך בשירת ההמנון והנפת דגל ישראל ומתנגד להוצאת דרכונים זרים ולנגד עיניו ניצבת סולידאריות חברתית.

אברמוביץ הביע תמיכה עקרונית בחלק מרעיונות המניפסט, אך התנגד להתייחסות המזלזלת של השניים לעראפת וחושב שהשוואת זכויות והשקעה במגזר הערבי לא בהכרח ישפרו את היחסים ואת המצב הביטחוני. אברמוביץ' כתב: "מדובר בחיבור כלל ישראלי, מקיף ומתומצת, שנון ופיקח, שווה כמעט לכל נפש. אתם בטוחים שהמונח 'שמאל' הכרחי? שלא הוא כופה עליכם לצרף מיד ולהצמיד אליו את המונח 'לאומי'? עמדת התצפית שלכם מאפשרת ראיה חדשה ובהירה, עמדתכם הרעיונית מאוזנת והגונה, כוונתכם רצויה. אתם בטוחים שלא כדאי, מטעמים טקטיים, מסחריים, אלקטוראליים, לוותר על ה-'שמאל'?"

רביב דרוקר קישר בין העמדות המוצגות במאמר למפה הפוליטית בישראל וטען כי השמאל לא יוכל לזכות בתחייה מחדש כי הוא עסוק במאבק כיסאות ויוקרה. בנוסף, כתב דרוקר: "אני לא מסכים עם רבות מהעמדות של יניב והספרי, אבל חייב להודות שהם עלו כאן על משהו. הרעיונות, בבסיסם, לא בהכרח חדשים. את רובם שמענו, הם מפוזרים כמעט בכל המפלגות הפוליטיות, חוץ מאצל אנשים שמגדירים את עצמם כשמאלנים ליברליים… מה שטוב ב-'שמאל הלאומי' שלהם, זה שאתה יודע מה זה. אתה יכול לנחש מה תהיה עמדתו של מי שמגדיר עצמו כ-'שמאל לאומי' בשאלה משאלות היום… זה לא מעט".

כתב מעריב נדב איל ציין כי עצם העלאת הנושאים לדיון היא מבורכת: "יותר ממניפסט, הטקסט הזה הוא הצהרה נגד התרבות הקלוקלת של ממשלות אחדות, פוליטיקאים עבשים שנאחזים בכסאותיהם עד הפרישה, פולישוקים, אדישות בוחרים פטאלית… הספרי ויניב מציעים שכולנו - ימנים, שמאלנים ואנשי מרכז - נתחיל להתווכח על הדברים החשובים. ועכשיו".

כתבת מעריב מיה בנגל כתבה כי "השמאל הלאומי" של הספרי ויניב הוא ניסיון אמיץ להתמודד עם השאלות שמטרידות את השמאל הישראלי, אך היא מטילה ספק ביעילות פתרון הפטריוטיות הלאומית והשמאלנית שהשניים מציעים. בנוסף, מוחה בנגל על היעדרותן של הנשים מהרעיונות שמוצגים במסמך. בנגל כתבה כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה אינו מפחד מנשים חזקות וחכמות ותומך בזכותן לשוויון הזמנויות למימוש עצמי. בנגל כותבת כי "אם רוצים להמציא את השמאל מחדש, חייבים לקחת בחשבון את הנשים. בעיקר את הנשים. אבל גם חובה לזרוק מהרכבת את השוביניזם, המאצ'ואיזם והסקסיזם. בקיצור, לאמץ את האובמניזם ולתרגמו לעברית".



טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully