וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משי סינטטי

ענת קם

26.9.2009 / 2:36

בארצות הברית היא משודרת בערוץ נישה, אבל ברשת החליטו להמר על ריאליטי המעצבים "פרויקט מסלול" כהדבר החם של קיץ 2009. רצו את היידי, נשארו עם כלום

עם שידורו של גמר "פרויקט מסלול" במוצאי שבת הבאה (3.10) יגיע לסיומו אחד ההימורים הכושלים שידעה זכיינית ערוץ 2 רשת, שגם ככה עוברת תקופה לא פשוטה. תכנית הריאליטי שבארצות הברית הגיעה כבר לעונה שישית (בערוץ הנישה בראבו) לא התאקלמה בישראל המיוזעת ובמקום להיט הפריים טיים הבוטיקי שברשת כל כך קיוו לייצר הפכה "פרויקט מסלול" לתכנית מנומנת משהו ש-12.6% ממשקי הבית היהודים מתעניינים בחצי הגמר שלה. לפני מספר שבועות הודיעה רשת כי לא תפיק עונה נוספת של התכנית, בה הושקעו למעלה משני מיליון דולר וחסויות עתק של קסטרו וקניון ארנה.

"זה אחד הביזיונות הגדולים של השנים האחרונות. היה ברור לכולם מהרגע הראשון שזה לא יביא יותר מ-18%", אומר עורך תוכן בכיר. "תהליך קבלת ההחלטות ברשת היה גרוע, מי זה שהעלה על דעתו שתחרות עיצוב תביא צופים? אין אחד מחוץ לרשת שחשב שזה רעיון טוב, אבל ברשת לא מקשיבים וטוענים שהרצפה עקומה. זה מה שקרה עם 'המירוץ למיליון' שהיה אסון כלכלי ברמות שלא ניתן לדמיין וזה מה שקרה עם 'מפרץ האהבה' שהוא הדבר היחיד שרשת עשתה והיה יותר גרוע מ-'פרויקט מסלול'. אם לא היה מדובר בכזה רצף של כשלונות אפשר היה לסלוח, אבל יש פה אנשים שמוכיחים פעם אחר פעם שהם לא יודעים לעבוד. מעל הכל יש מנהלת תוכן שלא מבינה תוכן טלוויזיוני ועל הכישלון הזה שירה מרגלית הייתה צריכה ללכת הביתה".

עורך תוכן נוסף ציין כי התכנית לא זכתה לתשומת לב כמתחרותיה לז'אנר בשל חוסר ההשקעה של הזכיינית בקידומה (ברשת דוחים טענה זו): "לא היה באזז וזה מה שתכנית ריאליטי צריכה יותר מהכל. הם לא ידעו הרבה על המועמדים וסמכו יותר מדי על הפורמט, שהוא לא חזק מספיק, ולא עבדו בלייצר את כל מה שמסביב. גם המועמדים כשלעצמם לא היו מספיק אטרקטיביים, ללהק טוב את מי שצריך לתפור בגד לילדה זה לא קל".

השטן לובשת קסטרו

לצד הכישלון המהדהד ברייטינג - פרק ההשקה של התכנית זכה ל-22.5% בלבד ומשם החלה ירידה עקבית בנתוני הצפייה של התכנית, נכשלה "פרויקט מסלול" גם במגרש הביתי. הניסיון של יוצרי הגירסה הישראלית להביא אל המסך את הילדות שקונות ב-FOX, עלה להם באובדן הגרעין הקשה שהיה עשוי למצוא עניין בתכנית – הפשיוניסטים. "'פרויקט מסלול' נכשלה בגלל פחדנות וקטנות אמונה של העומדים מאחוריה, שלא חשבו שאופנה היא עניין מסחרי מספיק", אומרת עורכת וואלה! אופנה אדר ריכטר. "רשת עשו הרבה באזז לפני שהתכנית עלתה למסך וכן עוררו ציפיות וסקרנות, אבל מה שקיבלנו הוא בסופו של דבר יותר ריאליטי מאופנה.

"מה שזכור בעיקר מהגרסה האמריקאית של התכנית הם העיצובים, הכישרון והמוטיבציה של מעצבים בתחילת דרכם להצליח. נכון, עדיין מדובר בתכנית מז'אנר הריאליטי, אבל בגרסה האמריקאית האגו, התחרותיות והרצון להפגין כישרון, הספיקו כדי לייצר קונפליקטים מעוררי עניין בין המתמודדים. לצערי בהפקה הישראלית פחדו שזה לא יספיק. הם היו מוכרחים לשתול אנשים המוניים כדי לייצר אנטגוניזם זול.

"אני חושבת שהישראלים דווקא היו שמחים להציץ למוחם של אנשים שמעיזים לגבות מהם מאות שקלים על שמלות מטריקו, להכיר אותם ולבדוק האם הם באמת שווים שנשקיע בהם. הייתה ציפייה לריאליטי שיש לה ערך מוסף של קצת יצירתיות. אבל בסוף קיבלנו עוד קצת מ'הישרדות'".

דווקא הסטייליסטית ואשת הטלוויזיה אלימור זילברמן, ששפטה בשלוש העונות של התכנית "הדוגמניות" בערוץ 10 וגם השתתפה באחת התכניות של "פרויקט מסלול", סבורה שמלכתחילה לא היה לתכנית סיכוי: "כל הקונספט של תחרות בין מעצבים זה נורא נישתי. המון מתעניינים באופנה אבל הרבה פחות בתהליך היצירה. כמה אנשים מכירים מעצבים בשם? כמה מבינים בתהליך הייצור? זה לא זוהר. אם מחפשים תכני ריאליטי אז יש את 'הישרדות' ו-'האח הגדול'. כאן הציפייה המיידית של אנשים ששמעו על אופנה הייתה ערוץ האופנה עם דוגמניות וזוהר. זה לא היה שם. אלה אנשים בתחילת דרכם והם לא מאוד מנוסים, אז לא זוהר כמו שזה מבטיח ולא מספיק אסקפיסטי ואם אתה אוהב אופנה ומבין אז זה לא מספיק לך".

ליסה שילוח: "אנחנו גאים במוצר שהפקנו"

ואולי זה בכלל היה יומרני לחשוב שביצת האופנה המקומית יכולה לייצר דרמה שראויה להגיע למסך. עורך התוכן מסכם: "הכישלון לא תלוי רק בתכנית. בעולם האופנה הישראלי אין אייקונים, אין למה לשאוף. אין זוהר בעיצוב האופנה בישראל, אין פה דולצ'ה וגבאנה. מי שיזכה בתחרות הזאת לא יהיה כוכב בכל מקרה אז על מה בעצם אנחנו נלחמים פה? מה אתה מוכר לי כאן, עבודה אצל גדעון אוברזון? היו שם פניני ליהוק אבל זה לא מעניין לראות אותם גוזרים ואין למה לצפות בסיום. ב-'כוכב נולד' יש לך חוזה הקלטות, ב-'הישרדות' זוכים במיליון, פה זה לא קיים".

יןצרי התכנית כמו גם שירה מרגלית סרבו להתראיין לכתבה. המפיקה של "פרויקט מסלול" ליסה שילוח מסרה לוואלה! ברנז'ה בתגובה: "על אף ההשקעה הרבה בתכנית הניכרת על המסך, נראה שתחום האופנה בארץ הוא נישתי מדי לערוץ ברודקאסט. מההתחלה היה ברור שמדובר בהימור וקיווינו שנצליח להביא גם את הקהל הגברי לתכנית, מה שלצערנו לא קרה. למרות זאת, אנחנו גאים במוצר שהפקנו".

מרשת נמסר: "תחנת טלוויזיה, בייחוד ברודקאסט, מנסה לבנות מותגים חדשים בתחומים שונים שפונים לקהלים מגוונים. אכן הציפיות שלנו מ 'פרויקט מסלול' היו מעט יותר גבוהות אבל זה רק מעודד אותנו להמשיך ולייצר טלוויזיה איכותית, שמדברת בגובה העיניים אל הקהל הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully