וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ הקניות

ענת קם

8.10.2009 / 0:37

סופו של המשבר הכלכלי? המפיקים הישראלים בפסטיבל מיפ שבקאן מדווחים על משלחות מצומצמות יחסית, ופחות הימורים על פורמטים. הדבר הבא על המסך יהיה ככל הנראה תכניות בידור ודוקו-ריאליטי

הארוע החצי שנתי של תעשיית הטלוויזיה מתקיים בימים אלה בקאן שבצרפת. בכירי תעשיית הטלוויזיה הישראלית שוהים בפסטיבל MIPCOM בשוק הבין לאומי לפורמטים ותכניות טלוויזיה. הפסטיבל מתקיים על רקע התאוששות התחום מהמשבר הכלכלי והמפיקים הישראלים הגיעו כדי לקנות, אבל גם כדי למכור.

המפיק אסף גיל מצוי במשא ומתן עם גופי שידור בעולם לשיווק פורמט שפיתח ולא הוצע לגופים בארץ. לדבריו, מדובר בפורמט שפותח במיוחד לחו"ל והוא בהחלט מעורר עניין. "התחושה בשוק היא שעדיין מבחינה כמותית יש פחות ממה שהיה בשווקים אחרים", מספר גיל. "עדיין יש מיתון, יש פחות הפקות מקור, לוקחים פחות סיכונים ויש פחות פיילוטים אבל ביחס ל-MIP שהיה באפריל, רואים עלייה. בפסטיבל הזה מוצגים הפורמטים של הסתיו ובסתיו באופן טבעי יש יותר תכניות".

הז'אנרים הבולטים השנה, על פי גיל, הם תכניות בידור, תעודה ודוקו-ריאליטי. לדבריו, "יש פחות ריאליטי אבל זה לא באמת מפתיע. אנחנו חיים במציאות לא נורמלית, בעולם הז'אנר הזה די התיישן ואצלנו הוא עדיין חדש ומלהיב וזה כי אנחנו באיחור ביחס לעולם".

משלחות מצומצמות והימורים מחושבים

אבי ארמוזה, הבעלים של "ארמוזה פורמטס" המתמחה בהפצת פורמטים ישראליים בחו"ל, הסכים שישנה התאוששות כלכלית אך גופי השידור עדיין נוקטים בזהירות. לדבריו, "יש שתי מגמות שזיהינו שיוצאות מהשוק הקודם. האחת היא שבגלל המשבר הכלכלי רוב הגופים מעדיפים לקחת 'stand alone episode' – לא כמו 'המירוץ למיליון' שצריך להשקיע 5-7 מיליון דולר לפני שאפשר בכלל לקבל החלטה, אלא פורמטים שאפשר להכריע אחרי ארבע או חמש תכניות בלי השקעה מאסיבית. המגמה השנייה היא שיש היצע גדול יותר של קומדיות, אנשים רוצים לצחוק ולהנות בתקופה הקשה".

לדברי ארמוזה, מגמת ההשקעה בתכנית בידור בלטה כבר בפסטיבל הקודם שהתקיים באפריל: "ראינו את זה כבר אז וזה השפיע על הפורמטים שפיתחנו והבאנו לפה. אנחנו מציגים כאן שעשועון משימות שפיתחה חברת תנין הפקות שנקרא 'Heaven or Else', בתחום הקומדיה אנחנו מציגים את 'גם להם מגיע' ששודרה בערוץ 10 ועוד פיילוט שנקרא 'מצחיקים מהחיים' ('Funny side up') שלא הוצג בארץ".

כמו בירידי המולו"ת הבינלאומיים, גם במיפ רוב עסקאות המסחר בפורמטים ותכניות מתבצעות לפני או אחרי הפסטיבל ולאו דווקא במהלכו. ארמוזה מספר כי כל הגופים המשתתפים מתנהלים בחסכנות, אך לא מוותרים על העשייה הטלוויזיונית: "גם הקבוצות הגדולות שלחו פחות אנשים אבל עדיין כל מי שצריך להיות כאן נמצא. אנשים עדיין עושים טלוויזיה".

המפיק יואב גרוס ציין כי לצד ההתאוששות הכלכלית המורגשת, ישנו משבר יצירתי: "הפורמטים הם קטסטרופה. השנה לא הוצג שום דבר מלהיב. גם הפורמט של סיינפלד שנרכש לשידור על ידי קשת זכה להתעניינות רק כי זה סיינפלד".

מייצאים לייף סטייל

כל המפיקים ציינו כי הדומיננטיות של ארצות הברית ובריטניה בשוק הפורמטים הולכת ופוחתת עם השנים והתעשיה נפתחת לרכישת פורמטים גם ממדינות אחרות: " ישראל מורגשת יותר מבעבר, יש יותר התעניינות בשווקים הקטנים כי יש קצת מיצוי מהשווקים הגדולים", אומר גרוס ואסף גיל מוסיף: "ראינו את זה גם בשנים קודמות וזה רק מתגבר - יש יותר היצע של פורמטים מארצות שפעם לא היינו חושבים עליהן. היום לאף אחד אין בלעדיות על רעיונות טובים, או קונספטים טלוויזיוניים. יש הרבה פורמטים ממקומות חדשים ואני מזכיר בנשימה אחת גם את ישראל".

סיגל שלדג, ראש משלחת ענני תקשורת לפסטיבל, סיפרה לוואלה! ברנז'ה: "אנחנו באנו למכור, ולא לקנות. אנחנו רואים את ההתעניינות בערוצים שלנו, ערוצי הבריאות והלייף סטייל, כי אנחנו מוכרים אותם להפקה מקומית. אנחנו מתמחים בלשווק ערוצים שאפשר לעשות להם התאמה לוקאלית וזה מאוד מבוקש עכשי ברומניה ובארצות הבלקן. המגמה היא בעיקר שם כי רק עכשיו נעשתה התקדמות טכנולוגית משמעותית בנושא הערוצים הדיגיטליים ויש ביקוש ליותר תכנים. עיקר נושאי השיחה השנה הם ה-VOD וכל מה שקשור בניו מדיה ואפשר לראות את ההתעוררות מתרדמת המשבר שהיה בשוק".

לדברי שלדג, הביקוש לתכנים הישראליים גדל גם בשל העלות הלא גבוהה יחסית של חלק מהתכנים: "אנחנו חושבים ישר על העולם כבר בשלב הפיתוח ולכן ההתעניינות מאוד גדולה. אנחנו מוכרים גם תכנים בעברית שקל לעשות להם דיבוב, כמו תכניות בישול שזה מאוד מתאים. בתכניות כושר או יוגה הכל מצטלם נהדר בישראל ובכל מקרה יש בהן רק קריינות ברקע שאף אחד לא יודע מה שפת המקור אז מאוד קל לשווק את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully