וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הצהוב יוצא החוצה

ענת קם

23.10.2009 / 0:03

אחרי שנחלצה בעבר מפרשיות רבות ללא שדבק בה רבב, האם מסוגלת מכבי תל אביב להיחלץ גם משערוריית מוני פנאן? יועצי תקשורת בכירים בכלל לא בטוחים

קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב שרויה בימים האחרונים באחד המשברים התדמיתיים הקשים בתולדותיה. שבוע שהחל עם התקרית המביכה שבה סירב פיני גרשון לרדת מהפרקט לאחר שהורחק במשחק מול הניו יורק ניקס, המשיך בהתאבדותו של מוני פנאן, שפתחה קופת שרצים. התברר כי מנהל הקבוצה לשעבר ניהל בנק השקעות פרטי, במסגרתו מסרו לו מאמני ושחקני הקבוצה בעבר ובהווה סכומים בסך מיליוני דולרים. הטרגדיה של פנאן עשויה להוביל לחקירת מס הכנסה ולהליכים משפטיים וכבר מעמידה את המועדון המפואר במצב מביך. אחד הגופים הכי מאותרגים בתקשורת נאלץ השבוע להצטדק מעל כל במה ולנסות להכחיש קשר לפרשיות הכספים בהן היה פנאן מעורב לכאורה. נראה כי הפעם – אחרי ששיחקה בחצי גמר הפיינל פור במהלך יום הזיכרון, טשטשה את היעדרותו של אולסי פרי ממשחק גביע אירופה עקב פרשת סמים והצליחה לחמוק במשך השנים משלל שערוריות - לא תוכל האימפריה הצהובה לצאת מהתסבוכת ללא רבב

מכבי תל אביב שבה אתמול (חמישי) מלוס אנג'לס, וראשיה ייחשפו מקרוב למבול ההאשמות והפרסומים בנושא. עד עתה ניסה יו"ר הקבוצה, שמעון מזרחי, להכחיש כי ידע על עיסוקיו של פנאן, אבל דבריו התקבלו בחוסר אמון גורף. גם יועץ התקשורת רונן צור לא קנה את הגרסה של מזרחי: "מכבי נכנסת לאיזשהו סחרור ומייצרת משבר אמון עם הציבור. "היא הייתה במשך הרבה שנים הקבוצה של העם ולפריווילגיה הזאת יש הרבה יתרונות בשעת משבר. אני לא זוכר, בתולדות המדינה, אירוע טראגי של קבוצת ספורט שגלש לכותרות הראשיות, זה רק מראה כמה היא דומיננטית, לכן שמעון מזרחי ודיוויד פדרמן לא יכולים להגיד 'לא ידענו' כי לא יאמינו להם או 'לא שמענו' כי גם לא יאמינו להם. כדי לאפשר למכבי להמשיך להיות קבוצת העם הם חייבים לתת הסברים מסודרים כדי להסיר את עננת אי הוודאות ומשבר האמון. זו מסכת שמועות שתלך ותתרחב בקרוב וחייבים לעצור את הגל הזה אחרת הוא יגלוש לפתחם. אני מהמר שתוך יומיים שלושה כבר יבקשו מהם להסיק מסקנות אישיות".

מבחינה תדמיתית, מה גרם נזק גדול יותר: הפרידה של מכבי מפנאן לפני שנה והיחס אליו, שבתחילה נחשב הסיבה להתאבדותו, או התגובה לפרשיית הכספים?

"ההכחשה היא מציאות קשה יותר. אם נשאל כל אדם רגיל אם במכבי באמת לא ידעו הוא יגיד שזה הזוי. להיתפס בשקר לציבור האוהדים בהקשר כזה עלול להיות הרסני. הנושא של היחס כאוב מאוד ויכביד בהמשך, אבל השקר הוא זה שיצר את משבר האמון. מחר תאבד את כל האמינות שלך וזו סכנה יותר גדולה למכבי. ביחס אליו יש משהו לא ברור, כמו תמיד בתוך מכבי, אבל להיתפס בשקר זה האלמנט החדש במשבר הזה".

סודות ושקרים

העיתונאי ופרשן הכדורסל אביב לביא טוען כי על מכבי למנף את העזבתו של פנאן לפני כשנה כמעשה חיובי: "מדיניות בת היענה הנצחית של מכבי מאירה אותה עכשיו באור מגוחך. זה מאפיין אותה כבר 40 שנה ומה ששמעון מזרחי אומר עכשיו זה המשך ישיר של אותה מדיניות. אין אדם בר דעת אחד ששומע את זה ומאמין לו וזו טעות תקשורתית קלאסית. למכבי יש יתרון אחד במצב הנוכחי וזה שפנאן לא היה שם בשנה האחרונה. דיוויד פדרמן לאורך כל הדרך נתן לכולם להבין שמוני כבר לא שם כי הוא לא אוהב את ההתנהלות הכספית שלו. עכשיו יש להם את היכולת לבוא להגיד שהנה, עשינו מעשה, זה קלף שהם צריכים להבליט. בשנים האחרונות מכבי, שהיתה ארגון סגור וקנאי לקירות הסגורים שלו, יצאה בהדרגה לאור ונעשתה שקופה ויחד עם זה דברים רעים יצאו החוצה. חלק נעשה ברצון , עם אנשי עסקים כמו דיוויד פדרמן שמבין שכך פועלים גופים עסקיים בעולם, או רענן כץ שכל עיתונאי שהיה מתקשר אליו היה מקבל כותרת, וחלק היה בכפייה כמו חשיפת המשכורות. למרות זאת נשאר עדיין האתוס של הסודות וההסתרה".

גם היועץ האסטרטגי בני כהן קורא לאנשי מכבי לתקן את הטעות שבהכחשה המיידית: "בסיטואציה משברית, למרות הלחץ לפעול מהר, אתה צריך לפעול מהר במשהו שאתה בטוח בו. אם אתה לא בטוח, עדיף שתשלם את מחיר האיטיות ולא את מחיר שינויי הגרסאות. לא ברור לי עד כמה היה שם שוק אפור, יש לי תחושה שהסיפור קצת נופח. יכול להיות שכששמעון אומר 'לא ידעתי' הוא צודק כי אולי לא היה מה לדעת. מצד שני, אם היה שם הבנק הזה לא יכול להיות שמכבי לא ידעה. מדברים על סכומים כבדים ואם הם לא ידעו התוצאה של זה היא נתק מאוד גדול. בשביל לצאת מכזה בור הגוף הזה חייב לקחת אחריות ולגלות אחריות בפני האוהדים שלו. לעמוד מולם עם תשובה טובה כדי שהם ירגישו שבאמת יש בעל בית למה שקורה שם".

לביא אומר כי זו ההזדמנות של מכבי לנצל את המשבר ולשנות פאזה: "חבר שלי אמר לי היום, ואני מאוד מסכים עם זה, שאם הוא דיוויד פדרמן הוא חוזר מחר לארץ, מכנס מסיבת עיתונאים ופותח את הכל. צריך להסביר את כל מה שהיה, להכות על חטא ולהתנהל מאותו רגע בשקיפות. זאת הדרך הכי טובה להתמודד עם זה. זה עדיין גבולי, כי זה לא שאנחנו העיתונאים נפסיק לחפש דברים, זה לא שגוף פתוח הוא יקיר התקשורת. יש פה מנהל שבמשך שנים ניהל משכורות בחוסר הבנה מוחלט של אתיקה, אבל זה לא פלילי ולא נעשה בזדון. היה חוסר מודעות למה נכון ומה לא. נתנו פה יד להתנהלות שהייתה יפה לשנות ה-50 וה-60 אבל לא להיום. לא היה כאן פשע, בטח לא אצל מוני פנאן או מישהו ממכבי. החריג היחיד פה זה אם שופטים היו מעורבים ואם כן זה חמור".

זה לא מזרחי, אלא העיתונאים

גורם נוסף המקורב לקבוצה טען כי לא צריך לבוא בטענות במקרה הזה דווקא לשמעון מזרחי אלא לתקשורת שליטפה את הקבוצה כל השנים. לדבריו, "30 שנה הם לא מגלים את הסודות, אז יגלו עכשיו? המערכת הזאת עובדת בצורה מסוימת. בסיפור של מוני כולם ידעו ושתקו. כנראה הרחיקו אותו ממכבי בגלל זה ועל זה אי אפשר לבוא אליהם בטענות. זה אדם פרטי שעשה מה שעשה, וזה לא אתי, אבל הוא אדם פרטי. הסוגיה פה היא לא שמעון, אלא שכולם ידעו והעיתונות פשוט לא כותבת עליהם. יש למכבי כתבי חצר ושנים כולם יודעים הרבה דברים ולא כותבים. הפכו אותה לקבוצה של המדינה והעיתונאים מתייחסים אליהם ביראת כבוד בלי סיבה. הדינמיקה במערכות מכסה עליהם".

פרסומאי בכיר קובע כי בכל מקרה ייגרם לקבוצה נזק גדול: "קשה להגדיר את גבולות המשבר. הכותרות הראשיות בנושא יחייבו חקירה בסופו של דבר. האם זה יוביל לכך שיגלו שבמשך שנים ידעו על זה במכבי? האם מס הכנסה יבדוק את זה? קרוב לוודאי שכן, אם הכספים נוהלו בחוץ ולא שולם עליהם מס. אנשים ייקראו להעיד וזה יהפוך את המשבר ליותר מתדמיתי. אם יש יותר משני אנשים שיודעים מה קרה זה ייצא החוצה. אם לסיפור הזה יצטרף עולם תחתון ושוק אפור אז באמת אלוהים ישמור. בספורט העולמי היו סיפורים כאלה שסגרו קבוצות ובוודאי שפסלו לגיטימיות, ובגלל שמכבי לטוב ולרע היא סמל במדינה זה ישים כתם על ישראל. אם המוסד הזה יתמוטט ויסתבר שיש פה שלוחות של עולם תחתון תהיה כאן רעידת אדמה שהיא הרבה מעבר לספורט".

אם מכבי תל אביב תפנה בימים הקרובים ליועץ תקשורת המתמחה בניהול משברים, לראשונה בתולדותיה, יהיה ברור שגם ראשיה מודעים לכך. התסריט הסביר יותר היא שהשמרנות הצהובה ומדיניות ההכחשות הנצחית תימשך. לא בטוח שהפעם הנשק החלוד הזה יעבוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully