וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקירה הצולבת של לפיד

ענת קם

2.11.2009 / 12:25

העיתונאי השוודי דונלד בוסטרום, שהאשים במאמר את צה"ל בסחר באברים, מסר הבוקר את גירסתו בכנס התקשורת בדימונה: "לא כתבתי עובדות, כתבתי שזה נושא רציני ושצריך להמשיך לחקור"

העיתונאי השבדי דונלד בוסטרום התייצב הבוקר לתת את הדין בפני יאיר לפיד בכנס התקשורת שמתקיים בדימונה. בוסטרום פירסם בעיתון השבדי אפטונבלאדט כתבה המאשימה את חייל צה"ל בהרג פלסטינים לשם סחר באיבריהם. הפרסום עורר תגובות נזעמות בארץ וגרם גם לתקרית דיפלומטית בין שבדיה לישראל. מאז הגיעו לישראל הוצמדו לבוסטרום מאבטחים וגם הקהל בכנס דימונה לתקשורת לא היה אוהד במיוחד. מחוץ לאולם הכנס התקיימה הפגנה של עשרות צעירים במחאה על ביקורו.


בפתח דבריו טען בוסטרום כי דבריו לא הובנו כהלכה: "אני מבין שהמאמר עורר אי נחת. אני מבין שיש הרבה אי הבנות שאפשר לדבר עליהן. אם הייתם שם והייתם רואים מה שראיתי וקוראים את המסמכים שקראתי הייתם כותבים את אותו הדבר. בכתבה אין דבר אחד שהוא שמועה או שקר, הכל מבוסס על עובדות. משפחה פלסטינית אמרה שהיא חושבת שהישראלים גנבו איברים. זו לא עובדה שהם נגנבו, זו עובדה שהם חושבים ככה ואתם לא יכולים לדרוש סטנדרטים מיוחדים מהכתבה שלי. ידוע שיש בעיה בין לאומית של סחר באיברים. בכתבה הזכרתי מדינות רבות בעולם וגם את ישראל. למאמר שלי יש מסקנה אחת והיא שצריך להמשיך לחקור את ההאשמות הפלסטיניות".

לפיד שאל את בוסטרום אם הוא תלוי במתורגמנים ערבים שמשפיעים על המסרים, אולם בוסטרום השיב כי השיחה עמם מתקיימת באנגלית.

"כתבתי על מקרה אחד שראיתי בו את הגופה. שמתי תמונה של הגופה וכל מה שנאמר זה שצריך לחקור כי אנחנו מדברים על הומניות וזה מאוד חשוב", אמר בוסטרום והתייחס גם לשאלה אם הוא מונע משיקולים אידיאולוגיים: "אני לא מכניס את דעותיי הפרטיות כי זה לא עיתונאות. אתה בוחן את העובדות, בוחן אותן מול אמנת ז'נבה ואז אתה כותב כתבה".

יאיר לפיד: "כשאתה שם אמת ושקר באותה שורה, איפה הגבול? הפלסטינים משקרים בלי הבחנה, ומהצד השני יש מדינה דמוקרטית שנזהרת במסריה ואתה שם אותם אחד ליד השני. עיתונאים לא חוקרים שקרים".

בוסטרום: "איזה שקר יש בכתבה?"

לפיד: "לשים יחד את בעיית הסחר באיברים בישראל לצד היעלמויות של פלסטיניים, אתה גוזר מזה שחטפנו אותם, הרגנו אאותם וקצרנו את איבריהם? זה רעיון מפלצתי".

בוסטרום: "אני מבין למה אנשים כועסים. במהלך קונפליקט כולם משקרים לך וכולם מעבירים שמועות. במשך 25 שנים באזור שמעתי כל כך הרבה שקרים ושמועות וקשה לעיתונאי לדעת מה היא אמת ומה לא. לכן לא כתבנו את זה כעובדה, כתבתי שזה נושא רציני ושצריך להמשיך לחקור את זה. אם היתה משפחה אחת זה דבר אחד אבל היו עשרות".

בוסטרום: "לאמהות יש את הזכות לדעת"

לפיד: "אם כולם מספרים אותו סיפור זה מתואם, מישהו אומר להם להגיד את זה".

בוסטרום: "כתבתי שאלו הטענות של הפלסטינים. הם יכולים לשקר כמה שהם רוצים. פניתי לדובר צה"ל ושאלתי על הטענות האלה והם אמרו שזה בהכרח שקר שפוברק. שני הצדדים יכולים להגיד מה שהם רוצים, ביליתי כמה שבועות במחקר, ריאיינתי אנשים, וככה בונים כתבה. אני שואל מה קרה לאיש הצעיר הזה? צריך לחקור את זה. לאמהות שלהם יש זכות לדעת".

לפיד: "זה לא רציני ולא הוכח. אם מישהו היה בא אליי עם סיפור שהממשל השוודי מעורב ברשת פדופילים בין לאומית הייתי עונה לו שזה בלתי אפשרי ולא מתעסק עם זה. כשבאו אליך מהחמאס עם הסיפור הזה אתה לא דחית אותו על הסף וזה מה שהיית צריך לעשוות. להגיד שאין פה מה לחקור".

בוסטרום: "ההשוואה שלך מגוחכת. אנשים יכולים להגיד הכל אבל כשאתה מטייל באזור ואתה שומע את הדברים זה אחרת. למה אתה לא בוחן? כולם יכולים להרוויח מבדיקה של הטענות. צוות בדיקה של האו"ם פנה אלי עם הסיפור. אני לא חושב שהם קשורים לחמאס".

לפיד: "זו טענה בעייתית. אני לא חושב שהאו"ם יתמוך בסיפור שלך, אפילו העיתונים השוודים לא תומכים בו. כולם אומרים שזו עיתונות רעה".

בוסטרום: "מעולם לא כתבתי את זה ולא טענתי שחיילי צה"ל הורגים פלסטינים כדי לקצור את איבריהם. כולם ציטטו אותי חלקית. רק כתבתי שזה מה שהמשפחות הפלסטיניות טוענות. על השורה הזאת כוון כל הדיאלוג אחר כך".

לפיד: "כל סיפור של השתלת איברים בישראל מתפרסם. למה לא הצלבת תאריכים עם ההיעלמויות וההשתלות?".

בוסטרום: "ניסיתי להשיג מסמכים ודוחות של נתיחה לאחר המוות ואמרו שהם חסויים. התבססתי על כתבה שהתפרסמה בעיתון אחר עם חלק מהנתונים".

לפיד: "אתה אומר שאתה מעתיק מעיתונים אחרים? זה המחקר שלך?"

בוסטרום: "אתה מעוות הכל. זה מאוד נפוץ שעיתונים מצטטים עיתונים אחרים. למה פשוט לא תחקרו את האשמות המשפחות הפלסטיניות כמו את טענות הישראליות?".

בסיום הראיון אמר לפיד לבוסטרום: "אתה אנטישמי כי אתה רוצה להאמין שיש אפשרות שהממשל הישראלי ייקח חלק בשערורייה כזאת. וזאת אנטישמיות. לזכותך אני יכול לומר שאתה לא מודע לזה שאתה אנטישמי, אתה רק חלק מהרוח של השמאל הקיצוני באירופה שאומר 'אנחנו לא שונאים יהודים, אנחנו שונאים את ישראל'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully