וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנרכיה בחסות החוק"

ענת קם

22.11.2009 / 7:09

איגודי היוצרים העבירו את התנגדותם לתזכיר החוק להארכת זיכיון ערוץ 10 והם תוקפים את איומיה של ישראל 10 בהחשכת המסך, אם לא ישונה התזכיר

כצפוי, גם היוצרים מתנגדים להצעת החוק להארכת זיכיון ערוץ 10. בתגובה ששלחו למשרד התקשורת באמצעות עורך הדין אמיר רוזנברג, הציגו היוצרים את ההקלות הכספיות הצפויות לערוץ על פי הצעת החוק, שלטענתם עומדות על למעלה מ-100 מיליון שקל.

בהמשך מתייחסים היוצרים להפחתת הערבויות שנדרשו מהערוץ ל-20 מיליון שקל שנדרשו בפועל. לטענת היוצרים, כתנאי להארכת הזיכיון נדרשה ישראל 10 להעמיד ערבויות בנקאיות בגובה 32 מיליון שקל להבטחת העמידה במחויבויות הסוגה העלית ו-20 מיליון שקל נוספים ערבות להשקעה בסרטים ישראליים, אולם בפועל חויבה בערבויות של 20 מיליון שקל בלבד עבור כל המחויבויות.

היוצרים תוקפים את החלטת האוצר שלא להפחית את התמלוגים המשולמים על ידי הערוץ וטענים כי סירוב זה, שהוביל לכך שמחויבויות הערוץ שהופחתו הן בתחום התוכן, “פגום ומקומם" ולו היה האוצר נענה לבקשה להפחתת התמלוגים התקלה שבחקיקת החוק הייתה נמנעת.

עוד כתבו היוצרים: "בלתי מתקבל על הדעת כי ישראל 10 תסחט את המחוקק באמצעות איום על 'החשכת מסך', במטרה לקבל הקלות נוספות מעבר למחיקת החובות המאסיבית שכבר ניתנה בעבר לישראל 10 בחוק, מחיקות אותן הוא עצמו ביקש. עמדת איגודי היוצרים הייתה והינה כי מחדלה החמור של מועצת הרשות השניה מפרסום מכרז במועד החוקי שנקבע לכך, מחייב הקמת ועדת חקירה על ידי ועדת הכנסת, ואיגודי היוצרים קוראים לכנסת להקים ועדה כזו. לא ייתכן, שמועצת הרשות השניה תפעל בניגוד לחוק, בניגוד להוראות היועצים המשפטיים שלה, בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, ותקבל זריקת עידוד להמשיך ולעשות כן בעתיד".

תמחקו את החיוך

היוצרים מתייחסים בפנייתם גם לרכישה של חברת 012 סמייל על ידי בעל השליטה בערוץ 10 יוסי מימן, רכישה שעל פי פרסומים נאמדה בכ-1.2 מיליארד שקל. היוצרים קוראים לא להכנע לאיומי החשכת המסך אם לא יאושרו הקלות לערוץ, מאחר שעל פי הפרסומים "קיימות לא פחות מ-1.2 מיליארד סיבות מצוינות לחובה להמנע מכניעה לאיומים בהחשכת המסך אם לא יימחקו עוד עמה עשרות מיליוני שקלים מחובות העבר של הערוץ".

בהודעה נפרדת שנמסרה מטעם היוצרים בתגובה לעסקה נמסר: "זכותו של יוסי מימן לקנות כל עסק שהוא רוצה, ואנחנו מאחלים לו רוב הצלחה במסע הרכש שלו. אבל לא מתקבל על הדעת שמימן קונה חברת תקשורת מרכזית במשק, מבלי ששילם קודם את כל חובות ערוץ 10 לציבור וליצירה, שנצברו לאורך שנים בגלל ניהול כושל. עוד פחות מתקבל על הדעת, שבשבוע שבו מימן מוכיח את חוסנו העסקי, המדינה במקום לדרוש ממנו את חובותיו מעניקה לו הקלות והנחות.

מימן גייס בשבוע שעבר 1.2 מיליארד שקל לרכישת 012 סמייל, ובמקביל מתעניין ברכישת yes, אבל בו בזמן מסרב לשלם חובות של ערוץ 10 לסוגה העלית ולקולנוע, שמסתכמים בכמה עשרות מיליוני שקלים בלבד, ומאיים להחשיך את המסך אם המדינה לא תשמוט לו את החובות הללו. זה אבסורד שזועק לשמיים, ואסור לממשלה ולכנסת להיכנע לאיום. אם רשויות המדינה רוצות לחלק מתנות בשווי עשרות מיליוני שקלים, ניתן בהחלט להעלות על הדעת כמה מגזרים שנזקקים לכך יותר מיוסי מימן".

ממשרד התקשורת נמסר כי עמדת המשרד בנושא מבוטאת בהצעת החוק. קבוצת מרחב של יוסי מימן וערוץ 10 סירבו להתייחס לידיעה.

ערוץ 10: "המחויבויות הרגולטוריות נטולות פרופורציה להכנסות"

ערוץ 10 פנה ליועצת המשפטית למשרד התקשורת והעביר אליה את הערותיו לתזכיר החקיקה, בהן טען כי "לאחר משא ומתן ארוך ואינטנסיבי גובש הסדר להארכת הזיכיון בין ישראל 10 לבין הרשות השנייה לו היו שותפים משרדי האוצר והתקשורת. ישראל 10 חזרה והצהירה כי היא נחושה לעמוד בכל המחויבויות שנטלה על עצמה במסגרת ההסדר ועומדת על כך שהצעת החוק תשקף באופן מלא את ההסדר שגובש".

ישראל 10 מציינת כי לכל אורך תקופת הזיכיון הושתו עליה מחויבויות רגולטוריות נטולות פרופורציה להכנסותיה. כתוצאה מכך ספגה הפסדים כבדים בסכום מצטבר של כ-1.3 מיליארד שקל שכוסו על ידי בעלי המניות. לטענתם, "חרף הפסדי העתק ובאמצעות כספם של בעלי המניות, השקיעה ישראל 10 עד כה למעלה מ-1.7 מיליארד שקל בהפקה וברכישה של תכניות, כלומר כ-320 מיליון שקל מעבר למחויבות הקבועה בחוק, הכספים הופנו לשוק היצירה הישראלית ולאלפי משפחות המתפרנסות מהערוץ, במישרין ובעקיפין. ה 'חובות' שאותם על ישראל 10 להשלים הינם חסר שנובע מכך שחלק מהתכניות המקוריות ששודרו בערוץ לא הוכרו כתכניות מז'אנר עילי, על אף שאין מחלוקת שמבחינה כספית עמד הערוץ בכל ההשקעות הנדרשות להפקת תכניות מקוריות ואף הרבה מעבר לכך".

עוד נמסר, כי "ישראל 10 דורשת שוויניות מלאה בינה לבין זכייני ערוץ 2. במסגרת המהלך שהובילה הרשות השנייה תחת הכותרת 'מיקוד הרגולציה', טענה ישראל 10 שמדובר במהלך שכל כולו מתמקד בזכייני ערוץ 2 תוך המשך אפליה בוטה כלפי ערוץ 10. מיקוד הרגולציה מגלם הטבות במאות מיליוני שקלים לזכייני ערוץ 2 על פני תקופת הזיכיון. התהליך פסח על ערוץ 10 בטענה טכנית שלצורך החלתו יש לתקן את התוספת השנייה לחוק. עתה כשהענין ממילא מגיע לאולמה של ועדת הכלכלה ישראל 10 עומדת על זכותה שכל ההתאמות שנעשו לגבי זכייני ערוץ 2 במסגרת מיקוד הרגולציה יוחלו גם עליה".

דבורה קמחי, סמנכ"ל הרגולציה בערוץ 10, מסרה שהערוץ דורש שקיפות ושוויון בתנאי ההפעלה שלו ושל ערוץ 2 וקראה למינוי כלכלן ומשפטן שיבחנו את הרגולציה שהוחלה על שני הערוצים ובעקבות בחינה זו ישוו רטרואקטיבית את תנאי ההפעלה, תוך התחייבות לקבל את הכרעותיהם.

"פקידי האוצר נדהמו מעומק ההפסדים שנגרמו בשל הרגולציה"

עוד נמסר מהערוץ: "על מנת לקבל פריסה של דמי הזיכיון והתמלוגים נדרשנו והצגנו תכנית הבראה והתייעלות, וחשפנו את כל הנתונים הכספיים, את שכר הטאלנטים, קיצצנו בשכר העובדים ונקטנו לפי דרישת האוצר מהלכי התייעלות. פקידי האוצר נדהמו מעומק ההפסדים שנגרמו בשל הרגולציה. אנו קוראים למועצת הרשות השנייה לפרסם ללא דיחוי את דו"ח הרשות השנייה לשנת 2008 ולהציגו, בין היתר, בפני חברי ועדת הכלכלה. מדובר בדו"ח חשוב שמלמד שערוץ 10 הוא היחידי שעמד במחויבויותיו בשנים 2008 וכך גם ב-2009. פרסום הדו"ח ילמד על מצב השוק וידגיש כי לא מדובר בפתרון לערוץ 10 אלא בנסיון לחפות על הכשל של הרגולציה בשוק הטלוויזיה. הטלוויזיה המסחרית היא הגורם המשדר היחיד שנדרש לשלם תמלוגים ודמי זכיון בסכומים של עשרות מיליוני שקלים בשנה".

ישראל 10 דורשת שוויון גם בתקופת הזיכיון שניתנת לה, מאחר שזו קצרה בארבע שנים מתקופת הזיכיון הראשונה של זכייניות ערוץ 2: "אנו מזכירים שלאחר עשר שנות זיכיון לערוץ 2 תוקן החוק וזכייני ערוץ 2 זכו לשתי שנות זיכיון נוספות וזאת בעידן של מונופול שכל שנת זיכיון הניבה רווחים במיליוני שקלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully