וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי ניר: "אני מקבל הרגשה שאנחנו צריכים להענש"

הדס ריבק

23.11.2009 / 13:26

ועדת הכלכלה אישרה את סעיף העמידה במחויבויות התוכן כתנאי לקבלת רישיון. מנכ"ל רשת לשעבר יוחנן צנגן: "רשת לא חייבת לעבור לרישיון ב-2012"

תאגיד כאן

צילום: ערוץ הכנסת עריכה: גדי וינסטוק

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לפני מספר דקות את הסעיף בהצעת הרפורמה בתקשורת הקובע כי בעל זיכיון יידרש לעמוד בכל מחויבויות התוכן שלו כדי להיות זכאי לבקש רישיון, על אף התנגדויות רשת וקשת. חבר הכנסת נחמן שי מקדימה היה הח"כ היחיד שהתנגד. הדיון התייחס גם לעובדה כי כיום זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת מחזיקות בזיכיון לשידורים עד 2015, מה שעשוי לאפשר להן פריסת חובות במידה שיגיעו ל-2012 עם חוסרים.

עורכת הדין דנה נויפלד ממחלקת ייעוץ וחקיקה (כלכלי-פיסקאלי) במשרד המשפטים, שהייתה חברה בועדת מרדכי שהמליצה על מעבר לשיטת רישיונות אולם החזיקה בדעת מעט שהתנגדה למעבר, אמרה בדיון: "המעבר משיטה של זכיונות לרשיונות טמונה בו עקבה גדולה לזכייניות שעוברות לשדר ברישיון לתקופה בלתי מוגבלת. במצב כזה ראוי להקפיד הקפדה יתרה על מחויבויות".

בדיון הוצע לדחות את המעבר לרישיונות כדי לאפשר לזכייניות להשלים את מחויבויותיהן, ובשלב זה טען מנכ"ל רשת לשעבר יוחנן צנגן כי אין חובה לעבור לרישיונות ב-2012 והוסיף: "אנחנו מתייחסים כאילו הרישיונות הם מתנה לזכיינים. הרישיונות הם מדיניות של משרד התקשורת לפתוח את האוויר ולתת לכולם לשדר, גם לזכיינים. לנו יש זיכיון עד 2015, לא בוער לנו שום דבר. רשת לא חייבת לעבור ב-2012 לכן הדיון הוא לא לטובתה. כל הנושא של עמידה במחויבויות הנו סובייקטיבי. יש פה אבסורד. אני חושב שצריך להתחשב במציאות, להסמיך את המועצה לדון בזה, לאפשר פריסה של חובות הזכייניות לתקופה מוגבלת ובלבד שלא ישתמשו בסעיף הזה כנשק נגד הזכיינים".

מנכ"ל קשת אבי ניר אמר בדיון: "יש מאות ואלפי כללים שצריך לעמוד בהם. האם כל כלל כזה מונע מעבר לרישיון או זיכיון? האם זה מה שהמדינה רוצה? אפילו בבית ספר יש מועד ב', אפילו לאסירים יש דרך לתקן את דרכם, אבל כאן כנראה יש החלטה בינארית ואין בלתה. בעולם שיש בו כמות מדהימה של כללים צריך ללכת על התקדים ולא ללכת למצב של ערוץ 10. אני מקבל הרגשה שאנחנו צריכים להענש. הרפורמה צריכה לקחת בחשבון את מצב השוק ולא לייצר מצב בלתי אפשרי שבו אין דרך לעבוד".

מנשה סמירה: ניתן להשלים מחויבויות עד 2013

מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה אמר בדיון כי לזכייניות יש אפשרות שלא לעבור לשיטת רישיונות וכי לא מאוחר להעמיד את 2013 כשנת המעבר כדי לאפשר להשלים את מחויבויות המכרז. לדבריו, "מספטמבר 2009 הוחל מיקוד הרגולציה, הוא יחול מעתה ועד קץ תקופת הזיכיון. זה יאפשר לזכיינים לעמוד בזיכיון עד 2012, עדיף עד 2013". סמירה השיב לטענת צנגן ואמר החלטת הרגולטור היא מחייבת, אחרת אין דין ואין דיין.

עו"ד נויפלד ציינה כי הזכייניות יכולות לבקש לעבור לרישיון במועד המעבר, 2012, או בשנת 2015 עם תום תקופת הזיכיון אולם יושב ראש ועדת הכלכלה אופיר אקוניס אמר כי "ועדת מרדכי אינה תורה מסיני" וביקש לשנות את הנוסח למעבר "החל מ-2012".

אחד מנציגי ארגוני היוצרים בדיון, עורך הדין אמיר רוזנברג, אמר בתגובה להתנגדויות רשת וקשת כי "אנחנו סבורים שמה שמניע את הרצון לשנות את הסעיף זה בסך הכל המאבק על מעמדה של מועצת הרשות השניה ושל הרגולטור. ניקח לדוגמה את הצעת החוק של נחמן שי וכרמל שאמה. ההצעה של חברי הכנסת מפקיעה לחלוטין את סמכות הרשות השניה ומאריכה אוטומטית את הזיכיון. ההצעה הממשלתתי היא שונה. היא עושה תיקון בחוק הרשות השניה ומעניקה סמכויות למועצה וההחלטה היא בסופו של דבר של הרשות השניה. גם כאן כשמציעים לשנות את הסעיף הזה, בדיוק נוגעים בנקודה. לרשות השניה יש את כל המנגנונים להעיר לזכיינים בזמן אמת על ההתקדמות. אם במועד האמור, עד אותו מועד יש לך זמן להגיד מה אתה רוצה בחוק, אבל מהרגע שהרשות תכריע, אסור לגעת בחוק הזה".

אבי ניר המשיך בהתנגדותו ואמר כי "אני סבור שהנוסח הזה הוא הרה אסון, לא פחות, והוא משמיט את הקרקע מקיום החוק. לכן הרפורמה מבחינתנו לא רלוונטית". צנגן הצטרף לעמדתו וטען כי התיקון יוביל את הזכייניות למצב של ערוץ 10: "במשך שמונה השנים הועדה נדרשה ארבע פעמים לתיקון חוק לטובת ערוץ 10 ולא בגלל שהערוץ לא היה בסדר. אתם כורים את אותו הבור שאנחנו ניכנס כולנו יחד בשמחה ובששון. אני ראיתי כמה אתם מתייחסים ברצינות להתחייבויות של ערוץ 10, 'ברצינות תהומית'. אם אתם מתייחסים אלינו באותה ברצינות ניפגש פה עוד שנתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully