וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מספרים וערוצים

הדס ריבק

14.12.2009 / 12:52

הזכייניות זועמות על הכוונה להעמיד את אפיק 22 למכרז במצב שבו יותר מבעל רישיון אחד יבקש לשדר בו. מחלוקת נוספת בועדת כלכלה: גורל חדשות 2 החל מ-2012

ועדת כלכלה של הכנסת המשיכה לדון היום בחוק הרפורמה בתקשורת . שני סעיפים הסעירו במיוחד את יושבי הועדה. הבעלות על אפיק 22 בממיר וקיומה של חברת חדשות בכל אחד מערוצי הברודקאסט שיפעלו ברישיון.

על פי הסעיף המוצע בחוק, אם יותר מבעל רישיון אחד יבקש להפעיל ערוץ באפיק 22, האפיק שבו משדרות היום רשת וקשת המפעילות את ערוץ 2, יתקיים מכרז בין הקבוצות המבקשות. הדבר עורר כצפוי את זעמם של נציגי רשת וקשת בדיון. סמנכ"ל הרגולציה של קשת טלי גורן אמרה: "הסעיף הזה אומר לנו היום חברים תפסיקו. אין טעם להשקיע בנכס הזה שנקרא ערוץ 2. כי ממילא ב-2012 אתם הולכים למכרז. הערך של אפיק 22 לא שווה לערך של אפיק 941. אפיק 22 שווה את מה שאנחנו השקענו בו. אי אפשר לבודד, לגלגל עינים ולהגיד שהאפיק לא קשור למותג ושאין קשר בין זה לבין כמות ההשקעה שלנו. אמרתם שאתם רוצים לעבור לרשיונות והרי לכם עוד מכרז, איפה שאפשר לקחת כסף, אתם לוקחים. אנחנו חיים במציאות שצריך להשקיע יום יום ערב ערב במותג".

חבר הכנסת נחמן שי סיפר איך נקבעו מספרי האפיקים של ערוצים 1 ו-2: "שולה אלוני התקשרה אלי ואמרה בוא נקבע ש-22 זה ערוץ 2 ו-11 זה ערוץ 1. אז לא היו יותר מדי ערוצים אז לא היתה בעיה".

סמנכ"ל האסטרטגיה וקשרי ממשל של HOT, יורם מוקדי התייחס גם הוא לנושא. מוקדי פנה לנציגי הממשלה והרשות השניה בדיון ואמר: "האפיק הוא שלי. אני כופר בסמכותו של מישהו לקחת לי אפיקים. זה חידוש בהלכי קניין: מפקיעים לי משהו ולא מפצים. אתה נכנס אלי הביתה שודד אותי, עומד במרפסת ומוכר את השלל".

נציג משרד התקשורת בדיון אמר כי למועצה לשידורי כבלים ולווין יש סמכות מפורשת להורות בדבר מספרי אפיקים. דנה נויפלד ממשרד המשפטים אף הוסיפה: "לא ערוץ 9 ולא 24 לא ניתנו בהתנדבות אלא מכורח רישיון". נופילד הוסיפה כי המעבר לרישיונות טומן בחובו "הרבה סוכריות לגופים המשדרים".

הדבר עורר את חמתו של מנכ"ל רשת אבי צבי שאמר: "אני מבקש שתכמתו את ההטבות האלה. החובות של רשת עומדים על 85 מיליון שקל בשנה. עם המעבר לרישיון הוא ירד ל-56 מיליון שקל. כל הסיפור הוא של 30 מיליון שקל. אתם מניחים שיעמדו פה מפעילי רישיון בתור, אבל זה לא המקרה. כל הנחות היסוד הכלכליות שהנחתם במכרז התבדו".

מנכ"ל הרשות השניה מנשה סמירה הזכיר לצבי כי מי שקבע את גובה המחויבויות היו הזכייניות שהתמודדו במכרז: "אתה הנחת, הבוסים שלך הניחו. הזכייניות הניחו ביד שעכשיו צריך לעמוד בו. זכו במכרז שתי קבוצות שבמשך 12 שנים עמדו והרוויחו וידעו את גודלו של השוק. כשהם באו והציעו את ההצעות מי הבין את השוק יותר מהם? אתם קבעתם את ההצעות והצעתם 200 מיליון שקל סוגה עלית. היועצים הכלכליים אמרו לי שהם מבינים יותר מאתנו מה רווחי".

למי שייכת חברת החדשות?

סוגיה נוספת שנידונה בועדה היא עתיד חברת החדשות של ערוץ 2 עם המעבר לשידור ברישיון. החוק מציע לחייב את הזוכה ברישיון להפעלת ערוץ מסחרי לרכוש את מניות אחת הזכיינית המפעילה את חדשות 2 במידה שזו לא תזכה ברישיון. גם לכך מתנגדות הזכייניות.

מנכ"ל רשת אבי צבי אמר בדיון: "אנחנו משקיעים בחברת החדשות 100 מיליון שקל בשנה ואתם באים ואומרים לנו: 'חברת החדשות היא לא שלכם, גם זה שלנו ונגרום לכם למכור אותה'. תבינו. נכסים של ערוץ 2 ו-10 נבנו מהרבה שנים וכסף. אם אתם רוצים לקחת את הנכסים, קחו אותם. תשלמו את הכסף שהשקעתי. קחו את הכל. אנחנו מפספסים את המטרה והיא שלושה ערוצי ברודקאסט שיש להם ביטחון כלכלי. אנחנו במאבק על ערוץ 10. האם זה סביר שערוץ 2 ילחם על ערוץ 10? הרי בשוק תחרותי הייתי אומר לכם שצריך סגור אותם. אתם לקחתם מתחרים ויצורים להם זיהוי אינטרסים. בכל הענפים דמי הזיכיון והתמלוגים ירדו, בכל הענפים למעט ענף הטלוויזיה שמדמם"

על כך השיבה נציגת משרד המשפטים דנה נויפלד: "ברגולציה, כמה שאתם לא אוהבים אותה, מסתכלים על אינטרס ציבורי והאינטרס הציבורי הוא שיהיו חברות חדשות. ואנחנו חייבים שישימו עליהן כסף. אנחנו אומרים ש-55 מיליון שקל זה הרף המינימלי שבו חברת חדשות תפעל טוב. כל בעל רישיון יחזיק חברת חדשות. קבענו בהצעה שאם בעולם משולם ויהיו יותר חמישה בעלי רישיון אפשר יהיה לקבוע כללים חדשים לקיום חברת חדשות. אנחנו נותנים לערוץ ברישיון זכות לעלות ב-DTT ובתמורה אנחנו מבקשים מכם פלורליזם - חברת חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully