וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאש קונטרול

צבי זרחיה ואופיר בר זוהר

24.12.2009 / 10:14

למרות שהיא מחזיקה במניות בערוץ 9, תמכה חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בביטול דמי מעבר שמשלמים הערוצים הייעודיים לכבלים וללויין

"לא אשתתף בכל דיון או הצבעה הקשורים בערוץ 9 מכיוון שהקריירה הפוליטית שלי חשובה לי", אמרה רק השבוע ל-TheMarker חברת הכנסת מקדימה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ'. ואולם בדיקת TheMarker העלתה כי חברת הכנסת הצביעה ביולי האחרון במליאת הכנסת בעד ביטול דמי המעבר, בחקיקה שמטרתה היא מתן הטבה משמעותית של מיליוני שקלים בשנה לערוצים הייעודיים 9 ו-24.

ב-8 ביולי התקיים דיון במליאת הכנסת שעסק בחוק התקשורת ונועד ליצור שינוי שיביא לביטול חובתם של הערוצים הייעודיים, 9 ו-24, לשלם דמי מעבר לפלטפורמות yes ו-HOT, כלומר תשלום בגין העובדה שהן משדרות את ערוצים אלה דרך התשתית שלהם. מדובר בסכום של כ-4.5 מיליון שקל בשנה שאמורים ערוצים אלה להעביר לשתי זכייניות הכבלים, בעוד ערוץ 9 מנסה באופן עקבי לשנות את חובת התשלום ומנכ"ל הערוץ אף טען כי דמי הביטול יביאו לסגירתו.

בסיום הדיון התקיימה הצבעה כש-13 חברי כנסת, וביניהם שמאלוב-ברקוביץ', הצביעו בעד תיקון החוק, שלושה התנגדו וח"כ אחד נמנע. בעקבות תוצאות ההצבעה הועבר הדיון בתיקון החוק לוועדת כלכלה, שם משמשת הח"כית ממלאת מקום מטעם קדימה.

גורמים בשוק התקשורת וכן גורמים במערכת הפוליטית הגיבו בפליאה ובכעס לעניין ואמרו כי מדובר במעשה ש"לא ייאמן". יש להזכיר כי רק בתחילת השבוע הדהימה הח"כית את הנוכחים בדיוני ועדת כלכלה כאשר הודיעה כי היא מחזיקה במניות של הערוץ. הדבר הפתיע מאוד את הנוכחים הרבים בדיון, זאת מאחר ובחצי השנה האחרונה היתה שמאלוב-ברקוביץ' משתתפת פעילה בדיונים רבים בנושא החקיקות השונות בשוק התקשורת הנוגעות במישרין ובעקיפין לערוץ 9.

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, הודיעה לה שהיא יכולה להשתתף בדיון במעבר לרישיונות, אך לא בדיון העוסק בערוץ 9.

הח"כית שמאלוב-ברקוביץ' אמרה ל-TheMarker בתחילת השבוע כי היקף מניותיה בערוץ 9 הוא כ-0.5% וכי הגישה תביעה משפטית נגד הערוץ בסוגיית הקצאת המניות. עוד מסרה כי דיווחה על אחזקותיה בערוץ בהצהרת ההון שהגישה עם הצטרפותה לכנסת. שמאלוב-ברקוביץ' היתה ממקימי ערוץ 9 ואף שימשה מנכ"לית הערוץ עד ל-2004. חברת הכנסת הדגישה כי תבדוק את ההנחיות המשפטיות לגבי השתתפותה בהצבעות הסופיות של הצעת החוק למעבר מזיכיונות לרישיונות.

יצוין כי לח"כ מותר להצביע בכנסת גם בעניינים הקשורים ישירות אליו, אך הוא חייב להודיע על כך לפני ההצבעה לוועדת האתיקה וליו"ר הכנסת. שמאלוב-ברקוביץ' לא הודיעה לוועדת האתיקה על ניגוד העניינים.

דוברה של שמאלוב-ברקוביץ' מסר כי "ח"כ שמאלוב ברקוביץ' נכנסה למליאת הכנסת לראשונה ב-6 ביולי. סעיף 6 לכללי האתיקה בתקנון הכנסת קובע כי ח"כ רשאי להצביע במליאת הכנסת על כל נושא, גם אם יש לו עניין אישי בדבר. על אף האמור, ועל אף שחברת הכנסת מחזיקה באחוזים בודדים בלבד ממניות הערוץ, פנתה ח"כ שמאלוב-ברקוביץ' מיוזמתה אל היועצים המשפטיים של הכנסת, לקבלת חוות דעת משפטית מנחה להתנהלות בנושאים אלה. חוות דעת של עו"ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית לוועדת הכלכלה, קובעת כי 'כל שאין נגיעה ישירה לערוץ 9, בו יש לך (ח"כ שמאלוב- ברקוביץ') עניין אישי, אין מניעה שתשתתפי בדיון, תציעי הצעות ואפילו שתשתתפי בהצבעות. ח"כ שמאלוב-ברקוביץ' הצביעה מתוקף זכותה וחובתה הפרלמנטרית לפי התקנון, על הצעה עקרונית וכללית הנוגעת לכלל הערוצים היעודיים".

בעניין ועדת האתיקה, נמסר כי "חברת הכנסת נהגה בתום לב ופעלה בסטנדרטים הגבוהים ביותר כשפנתה ליועצת המשפטית של הכנסת כצעד ראשון עם כניסתה לכנסת על מנת להימנע מכל ניגוד עניינים או מהלך שחוקיותו מוטלת בספק. בעת ההצבעה על הצעת החוק, הובהר לה כי חובתה להצביע בכל נושא, גם אם כרוך בו עניין אישי. חוות הדעת המשפטית שהפנתה את תשומת לבה לחובתה להצהיר על עניין אישי - כעניין פורמלי וחד פעמי - לוועדת האתיקה ויו"ר הכנסת, לא נתקבלה במהלך 48 השעות שעברו בין כניסתה למליאה -לראשונה בחייה - לבין מועד ההצבעה. כך או כך, אין מדובר בעבירה על תקנון הכנסת, שכן התקנון מקנה זכות וחובה להצביע במליאה, גם כאשר מדובר בעניין אישי".

מדוברות הכנסת: "לח"כ מותר להצביע בהצבעות המתקיימות במליאת הכנסת על כל נושא, גם אם נטען שיש לו עניין אישי וגם אם מדובר בו אישית. לא ניתן למנוע ו/או להחליף ח"כ בח"כ אחר, בהצבעה המתקיימת במליאה, בניגוד להצבעה/דיון המתקיים בוועדה בכנסת, שבה ניתן להחליף את חברי הכנסת שיש להם עניין אישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully