וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע עובדה

ענת קם

8.1.2010 / 11:17

האם הכתבה הנרחבת ב"סופשבוע" נגד אילנה דיין ו"עובדה", בעקבות פסק דין סרן ר', מונעת משיקולי אג'נדה או שמדובר בשירות ענייני לקורא? תלוי את מי שואלים

הביקורת הקשה של העיתון מעריב על אילנה דיין ועל מערכת "עובדה", בעקבות פסק הדין של השופט נעם סולברג בתביעת הדיבה שהגיש נגדה סרן ר', נמשכת. העיתון מפרסם במוסף "סופשבוע" כתבה בת שישה עמודים של העיתונאי קלמן ליבסקינד, שאף קיבלה אתמול (חמישי) הפניה גדולה מעמוד השער של העיתון וכן כפולה בעמודי החדשות. בכתבה הובא פסק הדין של השופט סולברג בו נכתב שהאלוף במיל. גיורא איילנד לחץ על סרן ר' לסגת מהתביעה (בידיעת דיין) ושגרסאותיהם של רפיק חלבי, שלום קיטל, מוטי שקלאר ורוני דניאל, שנתנו חוות דעת על עריכת התכנית, היו מתואמות ונחתמו על ידם על אף שלא כתבו אותן בעצמם, ועל דוכן העדים התברר שהם לא בקיאים בחומר. העיתון משבח את עבודת עורכי הדין של סרן ר', על שהצליחו לחשוף את ערוותה של דיין על דוכן העדים.

ב"סופשבוע" שלמים עם המוצר הסופי

על פי גורמים במעריב, הכתבה החלה להתגלגל לפני כחודש. בעקבות פרסום פסק הדין החריף של השופט סולברג פנה העיתונאי בן כספית לפרקליטיו של סרן ר' וביקש להיפגש עמם. לוואלה! ברנז'ה נודע, כי בתום פגישה זו יזם כספית, שהיה מיודד עוד קודם עם אחד מעורכי הדין, פגישה נוספת בין עורכי הדין ומספר עיתונאים בכירים במעריב, בה תדרכו הפרקליטים במשך כשעתיים את אנשי העיתון בצורה מפורטת על הנזקים שכתבת "עובדה" גרמה למרשם. יצוין כי תדרוך במעמד צד אחד הוא מהלך מקובל ונפוץ במערכות עיתונאיות, יחד עם זאת עולה השאלה מדוע לא נהגו במעריב באיזון ואיפשרו גם לפרקליטיה של דיין, העתידה להגיש ערעור לעליון, לשוחח עם אנשי המערכת.

בעקבות תדרוך זה החליטו עורך העיתון יואב צור וסגנו יואב גולן ליזום כתבה שתציג חלקים מפסק הדין שלא פורסמו עד אז. לדברי בכיר במעריב, "ההצדקה של המצדדים בכתבה הייתה שיש היבטים בפסק הדין שלא קיבלו בולטות מספקת, שכל כלי התקשורת התמקדו בזה שנעם סולברג שוחט את הפרה הקדושה שנקרא 'עובדה' ואין התייחסות לדברים אחרים".

במקביל לפגישות שקיים כספית, פנה הכתב קלמן ליבסקינד לצור לאחר פרסום פסק הדין וציין בפניו כי יש בו דברים נוספים שעל העיתון לפרסם. גורם בעיתון סיפר: "קלמן דיבר עם יואב לפני הפגישה שהייתה במערכת עם עורכי הדין. הפגישה בהחלט עזרה לו וקידמה את זה, אבל הוא ניסה שבוע לשכנע את יואב שצריך לטפל בנושא".

במעריב מספרים כי במערכת מוסף "סופשבוע" שררה אי נוחות נוכח העיסוק בנושא. עורך "עובדה" בתקופת פרסום התחקיר היה דורון גלעזר, שמאוחר יותר מונה לעורך מעריב ואף מינה לתפקידו את עורך מוסף "סופשבוע" הנוכחי, דורון כהן. כהן גם מיודד עם אבי זילברברג, שהיה עורך המשנה של "עובדה" בעת פרסום התחקיר. עוד נודע, כי כהן אף שקל לא להתערב בכתבה באופן אישי בשל קרבתו, אולם לבסוף ערך את הכתבה בעצמו. "דורון שלם עם מה שפורסם. זה עומד בסטנדרטים של חשיבות ציבורית וזה ראוי לפרסום", אמרו גורמים בעיתון.

גורם אחר במעריב אמר כי העובדה שמדובר בעורך העיתון לשעבר רק עודדה משנה זהירות והקפדה על כך שלא תווצר מראית עין של נקמנות. לדבריו, "זו כתבה אנמית, כי אין בה כלום מלבד העובדות וציטוטים מפסק הדין". לטענת הגורם, במעריב אף הציעו לאילנה דיין להכניס בתגובתה את הערעור הצפוי על פסק הדין, כדי לאזן את הכתבה עוד יותר. גורם אחר אמר כי גם אם בראש מערכת "עובדה" היה עומד אדם אחר מלבד גלעזר, הכתבה היתה מתפרסמת בדיוק באותה צורה. לדבריו, "הכתבה הזאת מעולה ועושה שירות ציבורי נגד כל התקשורת שהתגייסה להגן על 'עובדה' מהרגע הראשון. הסיפור הוא לא למה מעריב פרסם, אלא למה כל האחרים לא".

המגזר של דיין, המגזר של ליבסקינד

לא כולם במעריב מאושרים מפרסום הכתבה. לדברי בכיר בעיתון פרסומה לא נבע אך ורק משיקולים טהורים: "יש פה משהו שהוא יותר עקרוני ולא תמיד רק ממניעים ענייניים. הם באמת מאמינים שלסרן ר' נעשה עוול גדול, אבל לא היו פה רק מניעים עיתונאיים. יש גם אג'נדה. לא מופרך לחשוב שיש משקל לעובדה שמדובר בדורון ואילנה, עם העמדות הפוליטיות שלה, באיך שיצאה הכתבה ושאם לא הם זה היה אחרת".

אילנה דיין, נמנית על זרם התומכים בשלטון החוק ומתנגדת נחרצות לקו אותו מוביל שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, שבן כספית וקלמן ליבסקינד נמנים על תומכיו. אגב, לעורך הדין של סרן ר' יואב מני, ידידו של בן כספית, יש לקוח נוסף - שר החוץ אביגדור ליברמן, שגם הוא ממש כמו כספית, נמנה על מתנגדיה של נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש.

בסביבתה של אילנה דיין טוענים כי הכתבה של מעריב מגמתית: "מעריב חטאו במה שהם מאשימים ולא בצדק את 'עובדה'. גם הם לא עשו תחקיר מקיף מספיק על הסיפור של גיורא איילנד, לקחו משהו שהיה הערת שוליים בפסק הדין של סולברג ועשו ממנו כתבה ב 'סופשבוע'. מי שמקדש את נורמות סולברג לעיתונאות צריך להחיל אותן גם על כתיבתו שלו. עשו מאילנה דיין הצגה כאילו היא מאיימת על אנשים. על סמך מה הם יצרו את הרושם שהיא שלחה את גיורא? זה כמו לקחת טוקבק ולעשות ממנו קמפיין".

קלמן ליבסקינד מסר בתגובה לטענות: "יש בי בוז עמוק לעיתונאים שיש להם מה להגיד על כל העולם אבל אין להם אומץ לב לעמוד מאחורי הדברים בשמם. לעצם העניין, הכתבה שהכנתי מבוססת על קריאה של כל החומר שעלה במשפט, פסק הדין ולמעלה מאלף עמודי עדויות. אני חושב שמעריב צריך לקבל צל"ש על השירות שהוא מעניק לקוראים, שבעקבות שתיקתם התמוהה של כל שאר כלי התקשורת המרכזיים בפרשה, לא יודעים דבר על מה שנעשה במשפט החשוב הזה. מערכת הלחצים והאיומים שהפעילו בכירי 'עובדה', בנסיון למנוע את פרסום הכתבה, מעלה שאלות מטרידות באשר לתפישתם את חופש הביטוי וחופש העיתונות. לא אני צריך להעיד על האינטגריטי שלי, אבל אני משוכנע שקבלתי יותר איומים ברצח מהמגזר שלי בעקבות כתבות תחקיר שערכתי עליו, מאשר קיבלו אילנה דיין ודורון גלעזר גם יחד בעקבות תחקירים שהם ערכו על המגזר שקרוב לליבם. השבוע העלה בפני איש תקשורת בכיר את הטענה שהעבודה העיתונאית של דורון גלעזר, שהיה חבר בארגוני השמאל הקיצוניים ביותר, מושפעת מעמדותיו הפוליטיות. דחיתי את הטענה הזו על הסף. אני משוכנע שלעיתונאים רציניים יש מצפון עיתונאי שגובר על האג'נדה הפוליטית שלהם".

גורם ב "עובדה" אמר בתגובה לדברים: "לא היו שום לחצים ומדובר בשקר גס. כל מה שביקשנו הוא שתנתן לנו האפשרות לשבת עם אנשי מעריב על פסק הדין ולהוכיח להם שהקריאה של קלמן את פסק הדין היא סלקטיבית ומתעלמת במכוון מהעיוותים שיש בו. לכן ביקשנו לדחות את הכתבה בשבוע כדי שיתאפשר לנו לעשות זאת. העובדה שמעריב סירב רק מוכיחה את התחושה שידיהם אינן נקיות בסיפור הזה".

עורך מעריב יואב צור סרב להגיב על הטענות ולהתייחס לדברים. בכיר אחר בעיתון אמר לוואלה! ברנז'ה: "מתפרסם מה שראוי, אמין וחשוב. אין אג'נדה והכל מאוזן. אין כאן שום החלטה אסטרטגית לרדוף את כנופיית שלטון החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully