וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידיעות גנז, האינדיפנדנט מפרסם

הדס ריבק

3.2.2010 / 12:18

בכותרת הראשית של העיתון הבריטי מתפרסם תחקיר על נהלי פתיחה באש בתקופת מבצע עופרת יצוקה, ובו ציטוטים מתחקיר שנגנז על ידי ידיעות אחרונות

ידיעות אחרונות גנז תחקיר הכולל עדויות מפלילות של קציני וחיילי צה"ל על נוהלי הפתיחה באש במבצע עופרת יצוקה. חלקים מהתחקיר מתפרסמים היום בשער העיתון הבריטי "אינדיפנדנט". על פי הפרסום ב"אינדיפנדנט" ידיעות ראיין קצין בכיר ששירת כמפקד בזמן המבצע וזה חשף בפני העיתון שהכללים למגע עם האוכלוסייה הפלסטינית שונו לשלושת שבועות המבצע כדי להפחית את הפגיעה בחיילים. לדבריו, במהלך המבצע הוא לא התייחס לנוהל "אמצעים וכוונות", לפיו יש לזהות נשק וכוונה לפגוע באמצעותו לפני שיורים על חשוד, כנוהל בר יישום. קצין אחר הגדיר את המדיניות החדשה שהוחלה בעזה כבעלת אפס סיכון לחיילים.

ב "אינדיפנדנט" נכתב כי דברי הקצין עשויים להפעיל לחץ נוסף על בנימין נתניהו להקים ועדת חקירה עצמאית למבצע עופרת יצוקה, כפי שהומלץ בדו"ח גולדסטון. עד עתה העדויות לא פורסמו לציבור הישראלי. לוואלה! ברנז'ה נודע כי התחקיר שבמסגרתו התראיין הקצין לידיעות אחרונות היה מוכן לפרסום כבר לפני חמישה חודשים.

המרואיינים צולמו והובטח להם כי הכתבה תתפרסם

ידיעות אחרונות שוחח עם שורה של חיילים ששירתו בתפקידים רגישים במבצע עופרת יצוקה, שדחו את הטענה העיקרית שמופיעה בדו"ח גולדסטון לפיה צה"ל סיכן במכוון את האוכלוסייה האזרחית בעזה. עם זאת, על פי המצוטט ב"אינדיפנדנט", רוב החיילים הסכימו שהחוקים היו גמישים דיים כדי לאפשר מדיניות שתחתיה, לדברי אחד החיילים, "כל תנועה מחייבת ירי. אף אחד לא צריך להיות שם".

לוואלה! ברנז'ה נודע, כי מערכת העיתון החלה לעבוד עליו בחודש יולי עבור מוסף "7 ימים" והוא היה מוכן לפרסום בספטמבר, לאחר שגם נשלח צלם מטעם העיתון והובטח לחיילים שהתראיינו לכתבה שהיא תתפרסם. עורך "7 ימים" גדי בלום סרב להשיב לפניית ואלה! ברנז'ה מדוע נגנזה הכתבה ותגובת עורך העיתון שילה דה בר טרם התקבלה. ידיעות אחרונות לא הגיב לשאלת ה "אינדיפנדנט" מדוע לא פרסם את התחקיר.

גורם שסייע לעיתון בהכנת הכתבה אמר היום לוואלה! ברנז'ה: "חיילים ששרתו בתפקידים רגישים תיארו ירי מהאוויר בחשודים לא חמושים ובאמצעות מזל"טים. מידע זה הוצלב מול צה"ל". הגורם מסר שהבריטים פרסמו רק חלק מהתחקיר והשמיטו, למשל, את העובדה שתגובת הקצין הבכיר הועברה לבכירים בפרקליטות הצבאית והם הסבירו שדבריו מנוגדים להוראות. לדברי הגורם, הנתון המשמעותי התקבל בניסיון לברר כיצד ייתכן שתגובת צה"ל איננה מתיישבת עם הוראות הפרקליט הצבאי הראשי. "התברר שמפקדי חטיבות כמו זה שהגיב בכתבה לא קיבלו תדרוך מהפצ"ר. למעשה, המלחמה נוהלה על ידי ארבעה מפקדי חטיבות שלא קיבלו ייעוץ משפטי ונתון זה כשלעצמו עשוי להסביר את ההתנגדות של שר הביטחון להקמת ועדת החקירה עצמאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully