וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאן עושים טלוויזיה

אסף גיל

16.4.2010 / 12:33

הטלוויזיה לא הומצאה מחדש במיפ האחרון. גם בשנה וחצי הקרובות, נראה כנראה עדיין את התכניות המצליחות בעונות חוזרות. המפיק אסף גיל מדווח מהפסטיבל. מאוכזב, אבל אופטימי וגאה בהצלחת ההפקות המקומיות

העיר קאן רעשה וגעשה. שוב, כמדי חצי שנה, פוקד אותה יריד התכניות העולמי, מיפ. שוב באים אנשי טלוויזיה לגלות מחדש את הגלגל, לסחור ולהמר על הדבר החם הבא על המסך הקטן.

כמדי חצי שנה, מאז 1989, אני פוקד את העיירה המנומנמת הזאת, שפוקחת עין כל אימת שיריד כזה או אחר בא בשעריה. אנשי העיירה, שמעלים את כל המחירים בעת שהם מריחים עדת זרים עתירי ממון (ממחיר הכריך עם הז'מבון ועד למחיר חדרי המלון), מביטים באדישות רבה בנחילי האדם שבאים בשערי ה"פאלה-דה-פסטיבל" עם היומרה להמציא את הטלוויזיה מחדש.

ישרא-באזז

השנה הנוכחות הישראלית נעשתה מורגשת עוד יותר משנים קודמות. כבר נכתב על אי אילו מכירות שעשו חברות ישראליות על פורמטים שונים ומשונים לחו"ל. משונים, משום שהרבה מהם מעולם לא ראו מסך בארץ או לחילופין, השיגו תוצאות מאכזבות עד כישלוניות בשעה שכן שודרו. אך כל זה לא מונע את הבאזז המדהים שיש לישראל היום בתעשיית הטלוויזיה העולמית. במיוחד ראוי לציין, ללא כל ספק, את תרומתו המכרעת של אבי ארמוזה לעניין זה.

אבי, שהחל בסחר של פורמטים ישראלים ליצוא אך לפני שנים אחדות, הצליח בזמן קצר מאד לעשות את הבלתי יאומן ולמכור לארצות שונות בחו"ל (וביניהן טריטוריות חשובות ומרכזיות) פורמטים ישראלים רבים. גם בשוק הזה הוא נחל הצלחה רבתי, במיוחד עם הפורמט החכם "הפריים", שהוצג כאן לראשונה ושפותח ע"י חברת יולי אוגוסט הפקות. הפורמט, שמרגיש נכון יותר לאפליקציות סלולר ואינטרנט, אך שמחברת "ארמוזה פורמטס" מנבאים לו גם עתיד מזהיר בטלוויזיה, מתמקד בקבוצה של זוגות שונים שעל כל אחד מהם מוטלת משימה אחת: לא לעזוב את ה"פריים" שבו הם מצולמים משך ימים. כל זוג שפחות מעניין את הצופים (קרי מקבל פחות הצבעות מהם) מודח.

פורמט ישראלי נוסף, שמופק ע"י אולפני הרצליה ומשווק באמצעות קשת ע"י חברת RDF האנגלית הוא "נראה אותך" (Deal With It) – הפורמט יעלה בקרוב לשידור בישראל. המדובר בתכנית מצלמה נסתרת חכמה ומשעשעת המוגשת ע"י אבי נוסבאום ושי גולדשטיין וזכתה לעניין רב מאד וככל הנראה, למכירות נרחבות.

קרמיט מצחצח את נעלי הריקוד

כמה פורמטים שעוררו עניין בינלאומי בשוק הזה ושווים אזכור במאמר זה: בתחום ה"טלנט ריאליטי" (תכניות ריאליטי שמבוססות על כשרונות בימתיים כמו איידול ורוקדים עם כוכבים) ראוי לציין מספר פורמטים של תחרויות רחוב מסיביות בסגנון ה"פלאש מוב" שראינו מבוצע באופן יפה בתכניתה של אופרה ווינפרי לצלילי ה"בלאק אייד פיז" ולאחרונה, בגמר של "רוקדים עם כוכבים" שלנו, ע"י שלמה ארצי.

יש לא מעט פורמטים לתכניות חדשות בהן אנשים מן הישוב מביעים מסר רגשי לאנשים הקרובים לליבם באמצעות שיר, פורמטי הריקודים בעולם עובדים חזק מאד ויש כמה חידושים מעניינים גם בתחום זה, ולשם האנקדוטה – הוצע למכירה כאן גם פורמט בו מתחרים בובנים בתחרות כשרונות של בובות (puppets) - מי תהיה הבובה הגדולה הבאה (קרמיט – היזהר!)

בתחום השעשועונים אציין בעיקר את הפורמט החמוד Minute To Win It המשודר בהצלחה ב-NBC ובו אנשים מתחרים בשורה של תחרויות המבוססות כולן על עצמים שונים שנמצאים בכל בית (כמה ניירות טישיו אדם מסוגל למשוך משך דקה מתוך חפיסה אחת) וגם את הפורמט הדני המצליח מאד Bingo Banko – משחק המבוסס על בינגו אלא שהמספרים שעולים בגורל הן תוצר של שורת משחקים מטורפים וגדולים מהחיים בהשראת השעשועונים היפניים האקסטרימיים.

פורמט נוסף שעורר עניין רב והגיע מטריטוריה שכוחת אל כמו ישראל– בלגיה – הוא Benidorm Bastards - תכנית מצלמה נסתרת בה פנסיונרים מותחים צעירים.

אבל מעבר לתכניות אלה, שעוררו עניין רב כאן, ככל הנראה בשוק הזה לא הומצאה הטלוויזיה מחדש - כמה מאכזב. גם בשנה וחצי הקרובות, נראה כנראה עדיין את התכניות המצליחות כאן ובעולם בעונות חוזרות, אבל כמה וכמה מפיקים יצאו עם כיסים מלאים יותר מקאן מכפי שהגיעו לעיר לפני שבוע.

קצת שופינג

חברת גיל הפקות שבבעלותי, התמקדה בשוק הזה בקנייה ולא במכירה. היעד: לנסות ולמצוא את הפורמטים הבאים שיוכלו להתמודד דווקא בישראל הקטנה שלנו ולשחזר את הצלחותינו היפות מהעבר וההווה ("רוקדים עם כוכבים", "סופר נני", "קצרים", "מי אתה חושב שאתה" ועוד).

אני מסיים את השוק הזה בתחושה מצוינת. בקרוב, אני מניח, תתפרסם הרשימה המלאה של כל הפקותינו החדשות (פרי עמלי במיפים קודמים). ההפקה הראשונה מבין אלה, שכבר פורסמה במקומותינו, היא הפורמט Undercover Boss ששבר שיאי רייטינג השנה בארצות הברית, ומלבד "אמריקן איידול" ו"רוקדים עם כוכבים", היווה את התכנית הלא מתוסרטת עם הרייטינג הגבוה ביותר באמריקה. הפורמט, שהוא במקור אנגלי, מתעד מנהל בחברה גדולה, שיורד "תחת כיסוי" לסביבת עבודה זוטרה בחברתו על מנת להפיק לקחים על הנעשה בחברה שלו. מכרנו את התכנית ל-yes, וכאמור יש עוד הפקות חדשות בקנה.

אלא שהתחושה המצויינת שלי מהשוק נובעת בעיקר מפורמטים חדשים אותם קניתי הפעם, שאני מניח שרובם ככולם, אם יימכרו על ידי לגופי השידור, יעלו לאוויר בישראל רק ב-2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully