וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש העיתונות בעולם מוסיף להתדרדר זו השנה השמינית

אמילי גרינצווייג

2.5.2010 / 23:05

כך על פי דו"ח של הארגון האמריקאי Freedom House לשנת 2009. על פי הדו"ח, ישראל התאוששה ממבצע עופרת יצוקה ושיפרה את מעמדה, בכך שאיפשרה לעיתונאים לסקר את הנעשה בעזה

רק אחד מכל שישה אנשים חי במדינה שבה קיים חופש עיתונות, כך עולה מדו"ח שפרסום ארגון Freedom House האמריקאי לשנת 2009. חופש העיתונות העולמי ירד בשנת 2009, זו השנה השמינית ברציפות.

ישראל דווקא שיפרה את מעמדה ודירוג חופש העיתונות הועלה מחופשי חלקית בדו"ח הקודם לחופשי לשנת 2009. על פי הדו"ח, עיתונאים הפועלים בשטחים התמודדו עם לחץ ואיומים מכל הצדדים כולל מכוחות ישראלים, אולם חופש העיתונות בישראל עלה כשהוסרו הגבלות הכיסוי העיתונאי בעזה.

Freedom House הוא ארגון אמריקאי שפועל מאז 1941 לשמירה על חופש העיתונות העולמי. הארגון מדרג מאז 1980 את חופש העיתונות ב-196 מדינות מסביב לעולם. הדירוג מורכב על פי תשובות ל-23 שאלות הבוחנות את הבסיס החוקי, האווירה הפוליטית והסביבה הכלכלית שבתוכם פועלים אמצעי התקשורת.

על פי הדו"ח, רק 16% מתושבי העולם מתגוררים בארצות עם חופש עיתונות מלא, 44% חיים במדינות עם חופש חלקי ו-40% חיים במדינות בהן ללא קיים בכלל חופש עיתונאי. זהו האחוז הנמוך ביותר של אנשים החיים במדינות בעלות תקשורת חופשית מאז 1996.

נקודת האור: מדינות מזרח אסיה

ההתדרדרות המשמעותית ביותר נמצאה במדינות אמריקה וארצות אפריקה שמדרום לסהרה. במקסיקו, כך נטען בדוח, "העלייה באלימות הקשורה בהעברות סמים גרמה לתקיפות עיתונאים המסקרים את נושאי הסמים ופעילות כנופיות".

התדרדרות מתונה יותר נמצאה בארצות מזרח ומרכז אירופה, הגוש הסובייטי לשעבר, המזרח התיכון, צפון אפריקה ומערב אירופה. רוסיה, נאמר בדוח, "נותרה בין המדינות המדכאות והמסוכנות ביותר לסביבה העיתונאית". כאשר איראן רשמה את ההתדרדרות החריפה ביותר באיזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, זאת עקב הדיכוי העיתונאי בניסיון סיקור את האירועים סביב מערכת הבחירות לנשיאות. איזור מזרח אסיה הוגדר כ"נקודת האור היחידה" בדו"ח, שם נמצאה עלייה בניקוד חופש העיתונות האיזורי.

עשרת המדינות המדורגות במקום הנמוך ביותר בדו"ח הן בלארוס, בורמה, קובה, גיניאה, אריתראה, אירן, לוב צפון קוריאה, טורקמניסטן ואוזבקיסטן. מדינות אלו הוגדרו ככאלו בהן "תקשורת חופשית אינה קיימת או שאינה מסוגלת לתפקד, הנגישות האזרחית למידע שאינה מוטה מוגבלת מאוד והתנגדות נתקלת במאסר, עינויים וצורות דיכוי נוספות".

  • עוד באותו נושא:
  • freedom house

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully