וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת העורכים תדון בתקופת צינון לעיתונאים

אמילי גרינצווייג

16.6.2010 / 14:41

חברי הכנסת שאמה ותירוש הסכימו להעביר את הנושא לדיון הועדה ומועצת העיתונות, במקביל לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה. יצחק לבני בדיון בכנסת: "יתכן שלח"כים לא נוח עם דמויות שיכולות לבוא בקלות במקומם"

"ניגוד אינטרסים קיים כרגע על ידי חברי הכנסת. יכול להיות שלחברי הכנסת המכהנים לא נוח להם עם דמויות שיכולות לבוא בקלות במקומם", כך אמר היום יושב ראש דירקטוריון חדשות 2 לשעבר, יצחק לבני בדיון על חוק לפיד המתקיים בשעה זו בכנסת ביוזמתה של חברת הכנסת רונית תירוש. ל"מספר המקומות הוא רק 120".

לבני התייחס למקרה הפרטי של יאיר לפיד ואמר: "צריך לזכור שיש כאן ניגוד. מצד אחד כאשר הצופה מסתכל על לפיד בשישי ,הוא צריך לראות את החדשות בצורה נקיה. הוא לא יכול לחשוב מה האינטרס שלו? שהוא שואל שאלה קשה או קלה? זה דבר שמלכלך את התודעה והמסך וזה רע". לבני הביע תקווה כי על אף שההצעהראויה היא תתקבל על ידי כלי התקשורת עצמם ולא באמצעות חקיקה.

העיתונאי יעקב אחימאיר אמר כי הוא תומך בתקופת צינון לעיתונאים המעוניינים לעבור לפוליטיקה: "מה שהשפיע עלי במיוחד היה המעבר של ח"כ שלי יחימוביץ מן העיתונות לפוליטיקה, מעבר שהיה מחוספס ונעשה בצורה לא ראויה, בלשון המעטה, כאשר לאחר שהיא ראיינה את ח"כ עמיר פרץ ב'פגוש את העיתונות', ימים לאחר מכן היא נפלה אל חיקו הציבורי והמפלגתי. זה היה מעשה לא תקין ויכול שהוא מסמל את נקודת ההתחלה להצעת החוק".

אחימאיר הוסיף כי הוא מהסס עם לתמוך בהצעה בגלל מעורבותה של הכנסת בעבודתם של עיתונאים. "צריך להבין שחקיקה כזאת עלולה להיות תקדים מסוכן לחקיקות נוספות בתחום חופש העיתונות וביצוע המקצוע". אחימאיר הציע כי חברי הכנסת ימתינו עם החקיקה כדי לאפשר לקברניטי התקשורת ולמועצת העיתונות ללבן את הנושא.

מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2 לשעבר שלום קיטל הסכים כי הפתרון אינו בהכרח חקיקה על ידי הכנסת. קיטל אמר בדיון: "הצינון, מסיבות אידיאולוגיות או פרקטיות לא מסדר את הנושא".

ח"כ אורי אורבך: זהו חוק מופרך"

מנכ"ל רשות השדור מוטי שקלאר היושב גם בראש ועדת העורכים התנגד באופן נחרץ לנושא הצינון, יחד עם זאת הודיע שקלאר כי ועדת העורכים תתכנס כדי לדון בנושא. שקלאר אמר כי הוא אינו רואה בעיה בכך שעיתונאי יתמודד בבחירות: "הצינון, הוא חלק מההפרטה של התודעה החברתית תרבותית. אני נגד צינון ובעד לתת אמון באנשים. מי שנופל זה סיפור אחר".

שקלאר הוסיף ואמר כי הוא מבין את הבעייתיות בתחום הכלכלי אולם הדגיש כי תחום התקשורת הוא שונה לחלוטין: "אני יכול להבין שבתחום הכלכלי יש סכנה גדולה יותר ואדם קרוב אצל עצמו ויכול ליפול, אבל בכל מה שנוגע בשוק הדעות והאידאות לא צריך צינון. עיתונאי, סופר ומרצה אטרקטיבי עד רבה. אני רוצה לראות אנשים מהסוג הזה שיחשפו את עולמם ויתמודדו בפוליטיקה.

"אם יש כאן ניצול לרעה, לא כדאי גם לתת לחברי כנסת להתמודד לכנסת הבאה, כיוון שהם מנצלים את הפלטפורמה ויש להם יתרון על האזרח הפשוט. הצינון הזה מחלחל לתוכנו והוריד את היכולת להבין שיש פה רקמה חברתית שיכולה להיות גם עניינית. אנחנו יוצרים הבניית מציאות כאילו כולנו מושחתים". מנכ"ל רשות השידור הוסיף ואמר כי במקרה שעיתונאי מלגל אג'נדה במשך שלוש שנים, חצי שנת צינון לא תועיל.

חבר הכנסת אורי אורבך, עיתונאי בעברו, אמר כי מדובר בחוק מופרך וכי ברור שהחוק עניינו יאיר לפיד בלבד. זאת בניגוד לדברים שאמרו חבריהכנסת תירוש ושאמה, כי החוק עוסק בעיתונאים באופן כללי. אורבך אמר: "הדברים שיאיר לפיד עושה הם בעיה של מנכ"ל חברת החדשות. אתה לא יכול שתהיה לך נאמנות כפולה. אחת לצופים והשניה סמויה או גלויה לקבוצה פוליטית שאתה מתעתד להיות חבר בה. העיקרון הוא שזו לא בעיה של הכנסת אלא בעיה של התקשורת".

בסיכום הדיון ברכה חברת הכנסת תירוש על ההחלטה לדון בנושא צינון אנשי תקשורת בועדת העורכים ואמרה כי החקיקה בנושא לא תזורז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully