וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק רשות השידור החדש עבר בקריאה ראשונה

אמילי גרינצווייג

25.10.2010 / 12:42

55 הצביעו בעד, 31 נגד וחוק רשות השידור החדש, שפוצל מחוק ההסדרים, עובר לועדת הכנסת. ח"כ איתן כבל: "מוטב לסגור את הרשות ולתת לה ללכת לעולמה עם מעט הכבוד שנותר לה"

חוק רשות השידור הובא היום להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, זאת לאחר שהחוק פוצל מחוק ההסדרים. מדובר בחוק חדש, ולא בהצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת.

עיקר החוק עוסק בשינוי מבני ברשות, כך שמוסדותיה יתמנו באופן מקצועי ושניהולה יהיה כפוף למנגנוני בקרה הדומים ככל הניתן לאלה הקיימים בחברות ממשלתיות. אך כבר עכשיו נרשמת ביקורת גדולה כלפי החוק בטענה שאין הוא מקיים ניתוק אמיתי בין הדרג הפוליטי לרשות השידור. כעת, החוק עובר לועדת הכנסת שתקבע באיזו ועדה ייערכו הדיונים בחוק, לאור בקשתו של ח"כ זבולון אורלב שטען כי אלו צריכים להתקיים בועדת החינוך.

ח"כ איתן כבל, יוזם התיקון לחוק רשות השידור, שזכה לתמיכת היוצרים ועובדי הרשות מסר בתגובה: " כמו גידול ממאיר שחוזר ותוקף חולה שכבר חשבנו שהצלחנו להציל, הפוליטיקה שוב משתלטת על רשות השידור. ממשלת נתניהו לא מצליחה לשלוט על יצריה ועל תאוות השליטה שלה, ושולחת זרועות תמנון לתוך הרשות. מוטב לסגור את הרשות ולתת לה ללכת לעולמה עם מעט הכבוד שנותר לה, מאשר לחזות בגסיסה ארוכה שתבזה אותה כל הדרך לבית הקברות".

על פי החוק המוצע, מועצת הרשות תכלול 13 חברים, שייבחרו, בהמלצת השר הממונה, מתוך רשימת מועמדים שתציע ועדת איתור אשר תמונה על ידי הממשלה ותכלול חמישה חברים, נטולי זיקה פוליטית, אישית או עסקית לשרי הממשלה : יו"ר שימונה על ידי השר הממונה על הרשות ובהסכמת שר המשפטים וארבעה נציגים נוספים, מהאקדמיה, מתחום התרבות והחינוך, מתחום מורשת ישראל, ציונות או יהדות וכן נציג מעולם הכלכלה וניהול, שיבחרו על ידי יו"ר הוועדה.

אמנם ועדת איתור שאמונה על מציאת מועמדים וחלקים ממנה שותפים לאיתור מועמדים למשרת מנכ"ל, אבל המינוי נעשה ע"י הממשלה ולממשלה הכוח לפטר את חברי המועצה ואת המנכ"ל.

כן מוצע בחוק כי השר הממונה יוכל לקבוע, בהתאם לשינויים בהרגלי הצפייה, כי אגרת הטלוויזיה תשולם בגין האפשרות לקליטת שידורי טלוויזיה, לדוגמא באמצעות המחשב הביתי, ולא רק באמצעות מקלט טלוויזיה.

לדברי יו"ר הלובי הפרלמנטרי למען השידור הציבורי, ח"כ חיים אורון :"הצעת חוק רשות השידור שיזמה הממשלה מורידה לטמיון את מאמצי ההבראה של רשות השידור והפיכתה לרשות שידור ציבורית, עצמאית, איכותית וחסרת פניות. נתניהו וממשלתו קוברים את החוק של הממשלה היוצאת שביקש לראשונה להפריד את הרשות מהפוליטיקה. הופכים אותה שוב לבת ערובה של הממשלה ומעניקים לנו שיעור עצוב נוסף בקומיסריות ובמחויבותה המפוקפקת לשמירת ערכי הדמוקרטיה. ממשלת נתניהו מתעקשת להכתיב את האג'נדה השידורית במימון כספי משלמי האגרה".

אסף כרמל, אחראי קידום היצירה המקורית באיגודי הבמאים והתסריטאים ודובר מטה מאבק היוצרים, אמר:
"הסיכוי היחיד של רשות השידור לשרוד טמון בניתוק הקשר הגורדי בינה לבין הדרג הפוליטי. למרבה הצער, אישור התיקון לחוק רשות השידור שיזמה הממשלה היום בכנסת מבהיר שמה שהיה הוא שיהיה: השליטה הפוליטית ההדוקה ברשות ועמה הסיאוב הבלתי נמנע יימשכו. אלא שהממשלה בקוצר ראותה שבה והפקיעה היום נכס ציבורי, שהציבור כבר מזמן איבד בו עניין ואמון. כשהפוליטיקאים יגלו שאין תועלת בצעצוע החדש-ישן שלהם, יהיה, כנראה, כבר מאוחר מדי להציל אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully