פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תיק הרפז

      שלל התחקירים אודות בועז הרפז והקשרים שלו עם הרמטכ"ל גבי אשכנזי הסעירו את התקשורת בימים האחרונים. הכל התחיל מניסיונות, לכאורה, למזער תחקיר של רונן ברגמן בידיעות אחרונות ואיום בהתפטרות מצדו

      סיפור הקשרים בין הרמטכ"ל גבי אשכנזי לחשוד בחיבור "מסמך גלנט", בועז הרפז, הסעיר ביממה האחרונה את כלי התקשורת.

      מסתבר כי בימים ובשבועות האחרונים יצאו כמה נציגים של גופי תקשורת לחקור את מערכת הקשרים, לכאורה, בין הרמטכ"ל להרפז, ביניהם כתב ידיעות אחרונות, רונן ברגמן, מערכת "המקור" בערוץ 10 וכתב עיתון הארץ, גידי וייץ.

      התחקיר של ברגמן, שהוגדר על ידי אחד המעורבים כ"מרעיש", היה מתוכנן להתפרסם במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות בסוף השבוע הקרוב. ביום ראשון הגיש ברגמן למעלה מ-30 שאלות ונקודות שעלו מתוך התחקיר שלו לרמטכ"ל אשכנזי ולדובר צה"ל, אבי בניהו, כמקובל, אך בצירוף בקשה לקבל את התגובה לאותן שאלות עד יום שני בצהרים, במטרה לעדכן ולהכין אותן לפרסום עם סגירת המוסף ביום שלישי בלילה.

      על פי גורמים בידיעות אחרונות, באותו ערב החלו מגעים בין סביבת הרמטכ"ל ודובר צה"ל לבכירי העיתון, בשני מישורים: ניסיון "להוריד" אותם מהכתבה וטענה כי לוח הזמנים שהוקצב לתשובות על השאלות שהציג ברגמן אינו ריאלי ואינו מאפשר מענה הולם. מקורבי הרמטכ"ל ודובר צה"ל הציעו לאנשי ידיעות להיפגש עם גורמים רלוונטיים בצבא כדי לבדוק את הטענות שעלו בתחקיר לעומק. לטענתם, הדבר דורש זמן רב יותר.

      ביום שלישי, כשנראה היה שהכתבה תיפסל, תוך כדי "ניסיון אגרסיבי של גורמים בכירים בצבא לרדת מהעניין", כפי שמתאר זאת גורם בידיעות אחרונות, יודעים לדווח במערכת העיתון כי ברגמן איים בהתפטרות במידה שהתחקיר שלו ייגנז. אחרי התייעצויות ודיונים מול כל הגורמים הרלוונטיים בעיתון, הוחלט להעביר את הכתבה, או לפחות חלקים ממנה, ל"המוסף לשבת" במקום 7 ימים.

      שני הטיעונים להחלטה שנשמעו היו הורדת הנפח של התחקיר מחד, ו"קניית זמן נוסף" מאידך, מאחר ש"המוסף לשבת" נסגר 48 שעות מאוחר יותר, ביום חמישי בלילה. אתמול (רביעי), הופיעה בגג העמוד הראשון של ידיעות הפנייה לכתבה של ברגמן ב-"המוסף לשבת" ביום שישי הקרוב ועמוד שלם הוקדש לקטעים מהכתבה ובו לא אוזכר ולו פעם אחת שמו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי.

      לאן נעלם גידי וייץ?

      במקביל, במהדורת החדשות של ערוץ 10 ביום שלישי, שודר אייטם מקדים לתכנית "המקור" שמשודרת בימי רביעי בערוץ, בה הוצגו פרטים חדשים לגבי עברו של הרפז במערכת הצבאית והקשרים הענפים, לכאורה, שלו עם הרמטכ"ל אשכנזי. ייתכן בהחלט כי גם הבחירה של עורכי ידיעות אחרונות להוציא טיזר לכתבה של ברגמן כבר בבוקר יום רביעי, קשורה לידיעה שבאותו ערב ישודר תחקיר "המקור".

      בנוסף, קצת לפני השעה 11:00 הבוקר (רביעי) עלה באתר האינטרנט של הארץ תחקיר של גידי וייץ, תחת הכותרת "תיק בועז הרפז - המסמך המלא". דקות מעטות מאוחר יותר, הטקסט המפורט של וייץ ירד מהאתר וכעבור כ-20 דקות, חזר להופיע בראש האתר. לדברי גורמים המעורים במהלך העניינים, הדבר נעשה בעקבות אי העברתה של הידיעה המקורית לבדיקת הצנזורה.

      יש לציין, לא זכור מקרה שבו תחקיריו של וייץ עלו קודם באתר האינטרנט של עיתון הארץ, לפני שהתפרסמו במהדורה המודפסת ולא מן הנמנע כי הבהילות בפרסום התחקיר נבע מההידיעות המקדימות לתחקירים של ברגמן בידיעות אחרונות ושל "המקור" בערוץ 10.

      שילה דה בר, העורך הראשי של ידיעות אחרונות, וסגנו, רון ירון, בחרו שלא להגיב.

      רונן ברגמן סירב להגיב והפנה את וואלה! ברנז'ה לעורכי העיתון.

      דב אלפון, העורך הראשי של עיתון הארץ מסר בתגובה: " צר לי, אבל בעקבות אזהרה רשמית של הצנזורה אני לא יכול לדבר על הנושא. כמו כן, אין לי אלא לחזור ולהזהיר אתכם שכל התייחסות להרפז מחייבת הגשה לצנזורה".

      גורמים בחטיבת דובר צה"ל מסרו כי: "לא היו כל נסיונות אגרסיביים להוריד שום כלי תקשורת משום סיפור. כך בידיעות אחרונות, כך בערוץ 10 וכך בכלי תקשורת נוספים". גורם נוסף בחטיבה הוסיף: "ידיעות אחרונות מוכר ככלי תקשורת מספיק חזק בכדי לעמוד בפני לחצים של גורמים שונים".