וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב שחם: נתוני הרייטינג אינם עדכניים

אמילי גרינצווייג

21.11.2010 / 19:06

יו"ר ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה עורר סערה קלה בפאנל שעסק בנושא מדידת נתוני הצפייה כשטען כי ישנן טעויות אקוטיות בסקרי נתנוני הרייטינג. מנכ"ל ועדת המדרוג ניסתה להרגיע אותו

האם מדידת הרייטינג משקפת את הרגלי הצפייה האמיתיים? בפאנל בנושא, שנערך במסגרת כנס אילת לתקשורת, לא התקבלה תשובה ברורה. לצד שינויים שיחולו באופן המדידה, שלדברי מנכ"ל הועדה למדרוג, יפעת בן חי שגב, תחל במדידת צפייה נדחית (כגון VOD, Start Over וכו') ב-1 בינואר, עדיין ישנן טענות לגבי מידת האותנטיות של הנתונים. לדברי בן חי שגב, בעקבות השינוי במדידה יעלה הרייטינג, כאשר עיקר העלייה תהיה בסדרות ותוכניות הריאליטי ופחות בחדשות והספורט.

סערה קטנה התחוללה כאשר יו"ר וועדת הטלוויזיה ברשות השנייה, יעקב שחם, טען כי ישנה טעות אקוטית בסקרי הנתונים. לדבריו הנתונים, שלהם השפעה אדירה על שוק הפרסום, מבוססים על פאנלים (האנשים הנכללים בפיפל מיטר) לא מעודכנים, "לא יתכן שפאנליסטים יהיו בפאנל עשר שנים, 60 אחוזים מהפאנל נמצאים שם משנת 2001 ועד 2007 זה מערער את האמינות של הנתונים, אותם פאנליסטים אינם באותו הפרופיל איתו נכנסו למדידת הרייטינג, יש להם יותר ילדים, הכנסתם השתנתה. אנשים שהיו צריכים להיות מוחלפים". בן חי שגב, ואיתן כסיף, מנכ"ל TGI-T.N.S טענו כי הנתונים אינם מדויקים וכי כללי הוועדה למדרוג מגבילים את הוותק לחמש שנים.

כן הוצגו שיטות מדידה אחרות, הבולטת שבהן היא מדידה אותה מבצעת חברת הכבלים HOT והועלה חשש כי ככל שיעלה אחוז הדיוק של המדידה, תהיה פגיעה בחופש העיתונות. לדברי ד"ר נועם למלשטריך לטר, דיקן בית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי, "הערפול הוא לטובת החופש העיתונאי, בעתיד מדידת הרייטינג תהיה מדויקת יותר. כתב שלא יביא רייטינג יפוטר ומי שיהיה לו רייטינג, יכריחו אותו על מה לכתוב. העיתונאי יימדד לפי מידת ההכנסה שלו לעיתון, גם אם תהיה צבעוני ומהיר, אם לא תמכור המפרסם ידע את זה ישירות. הלחץ שלו על המעסיק יהיה גדול".

אורי רוזן, עורך חדשות 10 אמר בתגובה כי כבר היום יש נתונים מדויקים: "אומנם נתוני הרייטינג נלקחים בחשבון אבל בוודאי שלא עורכים לפי הרייטינג. במקרים רבים אנו יודעים מה היה הליינאפ שהיה מביא לרייטינג המיטבי, ובכל זאת עורכים בצורה שונה. בתוכניות חדשות, המצפן העיתונאי תמיד יהיה יותר חזק ממצפן הרייטינג".

בעוד למלשטריך לטר טען כי מדידת הרייטינג כיום לא תהיה רלוונטית כבר בעוד שנתיים כאשר הטלוויזיה תתאחד עם האינטרנט, בן חי שגב הציגה חזון שונה " בחזון שלי בעוד שנתיים הכבלים והלווין מצטרפים לוועדה הישראלית ומדרוג, היה ויפתחו לפרסום. בחרנו בטכנולוגיה הזו שמסוגלת למדוד אינטרנט, מחשיבה על זה. הוועדה תמדוד גם אינטרנט וגם רדיו ביום מן הימים. הטלוויזיה אינה נחלשת אלא מתחזקת, זמן הצפייה הממוצע של פרט הולך וגדל".

בתגובה אמר שחם: "כמה נעים לשמוע על חלומות. אתם צריכים לאחוז את השור בקרניו ולהבין איפה טעיתם. העיתונות והזכיינים משתמשים בנתוני צפייה שאינם נכונים ואתם לא אומרים על זה מילה. יש רייטינג שבודק צפייה של בודדים, זה הרייטינג האמיתי. רייטינג בתי אב הוא נתון שאיננו רלוונטי". בן חי-שגב ואיתן כסיף ענו כי לא מדובר בנתונים שיוצאים מהוועדה למדרוג וכי העיתונאים הם אלו שבוחרים את מה לפרסם.

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, אמר בתגובה: "אין כרגע אלטרנטיבה טובה לשיטת המדידה, והיא הטובה ביותר הקיימת. יש לה פגמים, אבל הדבר המעניין הוא שהשיטה מוסכמת על ידי כל התעשייה. יש מה לשפר גם עכשיו, הפאנל חייב לגדול. הבעיה העיתונאית היא לא הרייטינג, אלא האתיקה. הסיפור הוא לאן הולכת האחריות המקצועית הערכים של העיתונאים, האם ילד בן 22 יכול להיות כבר עיתונאי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully