וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כגודל השריפה, כך גודל השקרים"

אמילי גרינצווייג

6.12.2010 / 18:12

אחרי שכובתה האש, הנספים הובאו למנוחות, יונה יהב הלך לישון ולוחות השידורים בדרך לחזור לשפיות, עולים סימני שאלה גדולים על אמיתות הדיווחים בזמן אמת והסתירות הרבות באינפורמציה

גופי התקשורת השונים גייסו כוחות רבים על מנת לסקר את אסון השריפה בכרמל, בשידורי הרדיו, הטלוויזיה וכן באתרי האינטרנט התקיימו לכל אורך הזמן שידורים רציפים מן האירוע שכמעט ולא הופסקו. לצד טפיחה על השכם שניתנה לגופי התקשורת על ההתגייסות למען הסיקור, הופנתה גם לא מעט ביקורת על הגזמות ואי-דיוקים, בחלקם מהותיים, עליהם דווח במהלך השידור האינסופי, שבלט במיוחד בערוצי הטלוויזיה, מולם התרכזו אזרחי המדינה בצמא לקבלת מצב עדכנית ואמיתית.

אחד הכתבים שהשתתפו בסיקור האסון אומר לוואלה! ברנז'ה: "כגודל השריפה כך גודל השקרים שפורסמו באמצעי התקשורת בגלל חוסר להיטות של עיתונאים לאמת עובדות ומרצון לצאת ראשונים עם כותרות בתוך התחרות. מדובר באופנה חדשה של עיתונאי אינסטנט שעבור בלעדיות או ראשוניות פוגמים באמת". גורם בכיר באחד ממערכות החדשות נזכר במלחמת לבנון השנייה וכינה את הדיווחים הלא מאומתים תחת הכותרת "בינת ג'ביל נכבשה שנית".

גם דובר שירותי הכיבוי בחיפה, רשף חזי לוי אומר כי מידע רב שדווח לא נבדק ומוסיף "הדיווחים האלו תופסים אוזניים וכותרות. נכון שמדובר בהמון שעות שידור שצריך למלא בהן תוכן, אבל נוצר מצב שבו הקמנו מערך דוברות גדול שהתעסק בהזמת כל הדיסאינפורמציה הזו. ברור שאף אחד לא עשה את זה מרשעות, אבל זה חוסר מקצועיות".

בין שלל אי הדיוקים, ההגזמות והאינפורמציות הלא נכונות שבלטו במהלך שלושת ימי השריפה - מלון יערות הכרמל נשרף ויש בו אנשים לכודים, דניה כולה פונתה, האש מסכנת את דניה, עתלית קיבלה התרעה לפינוי, החי בר נשרף כליל, עלה מספר ההרוגים ל-43, עין הוד עולה כולה בלהבות, קיבוץ בית אורן נשרף כולו, אוניברסיטת חיפה בסכנה, תושבים בעוספיה פונו בכוח, מקור השריפה במזבלת עוספיה, השריפה התחילה מהצתה, מזל"ט צה"לי זיהה שני בני נוער שנמלטו מהמקום, האזרח שדיווח על השריפה בשעה 10:00 ונטען כי הודיע לכבאים שלוש פעמים ואלו ניתקו את הטלפון, בריחת אסירים בטחונים בפינוי כלא דמון.

בת גלים או כפר גלים?

שני צעירים חיפאים פעילי סביבה, עמרי שפר וגיא שחר, העלו סרטון בנושא לרשת האינטרנט תחת השם "חומר בערה ושמו התקשורת". במהלך הסרטון פונים השניים לכתבי החדשות ומעמתים אותם עם הדיווחים שהציגו.

לדברי שפר: "התקשורת באה לסקר אסון, בגלל שהתפתחה ציפייה אצל הציבור לאסון והתקשורת הייתה צריכה להזין אותו ועשתה את זה על ידי הגזמה קיצונית של מה שקרה בפועל. היה פה קרב על רייטינג ולא על אמת. הדיווחים הלא מדויקים גם מנעו מהכבאים את הקרדיט על העבודה היפה שעשו. עכשיו, כשאני מודע, קשה לי יותר להאמין למה שאני שומע, מי שמסתמך על רייטינג - רמת האמון שלי בו יורדת".

חברו, הצלם גיא שחר, הוסיף: "אנחנו מקווים שזה יהווה טריגר לדיון בנושא, הדיווחים האלו יצרו היסטריה ופאניקה והכל כדי לספק את תאוות הדרמה והרייטינג על חשבון האנשים שגרים במקום. כשמספרים שפינו את תושבי בת גלים במקום כפר גלים, מה חושבים הקרובים של תושבי האזור? התופעות האלו, שהיו גם במלחמת לבנון האחרונה, רק החמירו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully