וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגמן: "נעשה כאן ניסיון נואל לסכל תחקיר עיתונאי"

אמילי גרינצווייג

15.12.2010 / 15:34

בעקבות פניית הרמטכ"ל ליועהמ"ש שיחקור את הדלפת המסמכים בנושא בועז הרפז, תוקף רונן ברגמן את המהלך ועונה לאבי בניהו, שהציג את גירסתו בתכנית "סדר יום" של רשת ב'

"נעשה כאן ניסיון נואל להשתמש במטבע הביטחון הלאומי והשמירה עליו כדי לסכל את המשך קיומו של תחקיר עיתונאי לגיטימי וראוי", כך אומר לוואלה! ברנז'ה רונן ברגמן, עיתונאי ידיעות אחרונות, בעקבות פניית הרמטכ"ל גבי אשכנזי ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה בנוגע להדלפת המסמכים הנוגעים לבועז הרפז ובקשתו של אשכנזי לאסוף את המסמכים מידי העיתונאים, עליה פורסם אתמול בעיתון הארץ על ידי עמוס הראל. ברגמן ובניהו התראיינו היום (רביעי) בנושא בתכנית "סדר יום" של קרן נויבך ברשת ב'.

"מנסים להלך עלינו אימים כאילו אנחנו פוגעים בביטחון המדינה כדי שנפסיק לעסוק בעניין פרשת בועז הרפז" אמר ברגמן בתכנית, "במהלך התחקיר שלי, זומנתי לשיחה בהולה עם גורם ביטחוני בתוך צה"ל שעוסק בעייני מודיעין וגם הוא ביטא את אותה רוח ואמר 'אתה מנסה לפגוע בביטחון'. הרעיון הוא לצבוע את העיסוק העיתונאי בצבע של פגיעה בביטחון כדי למנוע מלעסוק בחקירה. לא מדובר בדברים סודיים במובן המודיעיני של המילה, אלא דברים בעיתיים בהתנהלות לשכת הרמטכ"ל, במובנים שטוב לבדוק כגון אופי הקשרים בין הרפז והרמטכ"ל".

עוד אמר ברגמן כי "יש כאן ניסיון להמשיל את הפרשה הזאת לפרשת ענת קם ואורי בלאו כדי להעצים את הסכנה הביטחונית לכאורה. אין סכנה ביטחונית. לא רק שהעברנו את זה לצנזורה, קיבלנו את כל התיקונים של הצנזורה, הם הופנמו, ויום לפני הפרסום שלחנו את הכתבה הערוכה לצנזורה".

דובר צה"ל אבי בניהו הגיב לדבריו בהמשך השידור: "הרמטכ"ל פנה לגורמי אכיפת החוק כדי לבדוק, פחות מי הדליף, יותר כדי לבדוק על מסמכים שמסתובבים ביותר ממערכת אחת. מדובר במסמכים שנוגעים לליבת הסוד של מדינת ישראל, שאנחנו רוצים שיחזרו למערכת הביטחון או יושמדו, ולכן הרמטכ"ל פנה בנושא זה, כמו לפני שנתיים שפנה בנוגע למסמכים של ענת קם".

לשאלתה של נויבך, התייחס בניהו להתנהלות בתחילת נובמבר לקראת פרסום התחקיר של ברגמן, אודותיה פורסם בוואלה! ברנז'ה: "ב7.11 הגיש ברגמן קרוב ל-30 שאלות מורכבות" טען בניהו בשידור, "שנוגעות בחלקן ליחידות שונות בצה"ל וביקש תשובות למוסף 7 ימים שיורד לדפוס למחרת. התקוממתי על הגשת השאלות, שהיו מורכבות ומסובכות, יום לפני שהעיתון נסגר. כעיתונאי, ככה לא עושים כתבה".

בניהו הוסיף: "פנינו לברגמן וביקשנו ממנו להיפגש. בצר לנו פנינו לעורך המוסף גדי בלום ולעורך ידיעות שילה דה בר, והצענו, אולי דרשנו, לבוא ולהיפגש פנים מול פנים בלשכת הרמטכ"ל. שילה דה בר, גדי בלום וברגמן הגיעו לפגישה עם גורמים בלשכה ומה שהם עשו, כדי לתת זמן לבדיקה, הוא לדחות את הכתבה על ידי העברתה מ-7 ימים למוסף לשבת כדי לקבל עוד יומיים של עבודה. אף אחד לא הטיל מורא על ברגמן ומערכת ידיעות אחרונות".

בהתייחס לשאלתה של נויבך בדבר האיום בהתפטרות מצדו של ברגמן בעקבות האירועים, ענה בניהו: "נושא האיום בהתפטרות חדש לי. אני מקווה שהוא לא יתפטר, הוא עיתונאי חרוץ".

כזכור, לפני כחודש פרסמו במקביל שלושה גופי תקשורת שונים (ברגמן ב-"ידיעות אחרונות", גידי וייץ ב-"הארץ" ו-"המקור" בערוץ 10), תחקירים סביב פרשת הרפז.

במהלך תחקירו של ברגמן, נעשתה פנייה של דובר צה"ל אליו ולמערכת ידיעות אחרונות בבקשה לדחות את הפרסום ולהיפגש עם בכירים במערכת הביטחון על מנת לדון בשאלות אותן הפנה ברגמן לדובר צה"ל. על פי הטענות הופעלו לחצים כבדים על ראשי העיתון.

רונן ברגמן הגיב בשיחה עם וואלה! ברנז'ה והוסיף: "הפנייה לגורמי ביטחון, ליועץ המשפטי והתגובה של בניהו ברדיו מעידה באופן הכי ברור, קודם כל על סגנונו של האיש ואני רק יכול להצטער שהוא בוחר לנהוג בדרך הזאת. שנית, היא מעידה שיש לחץ גדול מאוד מהמשך החקירה העיתונאית במה שמכונה 'פרשת הרפז' והלחץ איננו בגלל העיסוק בחומרים מסוכנים אלא מהחשש שבמהלך החקירה יתגלו עוד פרטים שיביכו גורמים בכירים בצה"ל.

"לעצם העניין, חלק גדול מהפרטים שבניהו העלה לגבי התנהלותי והתנהלות ידיעות, הוא לכל הפחות תיאור לוקה וחסר, ובחלקים מסויימים פשוט תיאור שאיננו נכון. הדבר המדהים הוא שמדובר בפגישות שהוגדרו כ'רקע עמוק' והוא, כשזה נוח לו, מפרסם את קיומן, כולל הפגישה עם ראש אמ'ן שהתחייבתי בכל דרך שלא אזכיר את קיומה.

בכל אופן, אלו תיאורים מסולפים של המציאות שנועדו להסית את הלב מהעיקר, שיש פה תחקיר שעונה על הקשר בין לשכת הרמטכ"ל לעבריין הרפז, ומהעובדה שאנחנו פעלנו לפי מצוות הצנזורה אליה העברנו את החומר גם פעם נוספת. הטענות כאילו המסמכים אינם נוגעים ליחסי הרפז-אשכנזי פשוט אינן נכונות, בחלק מהמסמכים שאני מכיר, יש אולי גם רלוונטיות לנושאים שאותם הצנזורה מגדירה סודיים ולא פרסמנו אבל בוודאי שיש שם גם עיסוק במערכת היחסים שבין בכירים בצה"ל לבין בעז הרפז".

רביב דרוקר מסר בתגובה: "התלונה של הרמטכ"ל נראית לי מוזרה. עשינו תחקיר מקיף שכלל מסמכים רבים, ללא כל פרט סודי. הכתבה עברה צנוזרה ולא נעשה בה כל שינוי. הפנייה של הרמטכ"ל נראית לי יותר כמו ניסיון להשתיק ביקורת מאשר ניסיון אמיתי לשמור על ביטחון המידע בצה"ל".

את תגובת גידי וייץ לא ניתן היה לקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully