וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמיד יהיו כאלה שיחשבו שלא משדרים מספיק": על סיקור המהומות במצרים בטלוויזיה

חגי קראוס ואמילי גרינצווייג

29.1.2011 / 21:14

סיקור המהפכה במצרים: למה עלו ערוצי הטלוויזיה הישראליים לשידור באיחור? מדוע נשארו הפרשנים הבכירים באולפן ולא יצאו לקהיר? מנהלי החדשות בטלוויזיה שלכם מנסים להסביר

כיצד מתמודדות מערכות החדשות עם סיקור המהומות במצרים? אתמול, לאחר סיום תפילות יום השישי, ניתן כבר היה להבין כי המהומות במצרים הן בעלות משמעות נרחבת ודרמטית, אבל לסיקור הטלוויזיוני בערוצים הישראליים לקח לא מעט זמן להתעורר מהשלאף שטונדה של יום שישי.

פרט למבזק 16:00 בערוץ 2 ותכנית האקטואליה בערוץ 1 שעה אחר כך, שהיו משובצים בלוח השידורים מלכתחילה, ערוצי הטלוויזיה הישראליים המשיכו כרגיל, בזמן שרבים התעדכנו בערוצים הזרים ובאינטרנט.הראשונה להתעשת הייתה חדשות 10 עם צוות "השבוע", שעלה לשידור כבר ב-19:00.

ככל הנראה, השידור של המתחרים דירבן את חדשות 2 להקדים את עליית "אולפן שישי" חצי שעה מוקדם מהרגיל. אחרי שהתבררה עוצמת המחאה במצרים והאיום הממשי על שלטונו של מובארק, ניהלו כבר מערכות החדשות שידור חדשותי מתגלגל במשך השבת.

בערב שבת הופיעו על המסך שני נציגים בקהיר – איתי ורד מערוץ 1 וכרמל לוצאטי מחדשות 2. מואב ורדי מחדשות 10 הופיע על המסך רק בשבת. מסתבר שורדי יצא לעמאן בכדי להמשיך משם לקהיר והתעכב בעקבות עצירת הטיסות לקהיר במשך שעות ארוכות ונחת בבירה המצרית רק בשעת לילה מאוחרת. בנוסף, ערוץ 10 שלח גם את הכתב אור הלר לבירת ירדן, לאחר שביום שישי יצאו אל הפועל גם שם הפגנות מחאה המוניות.

רבים תהו מדוע הפרשנים הבכירים לענייני ערבים תיארו את הנעשה מהאולפנים הנוחים ולא יצאו למרכז האירועים בקהיר. מסתבר שהתשובה טמונה במגבלה המצרית על הוצאת ויזות למדינה, בייחוד לעיתונאים. לכל מי שתהה לאן נעלם צבי יחזקאלי, פרשן ערוץ לענייני ערבים, יחזקאלי הוא שומר שבת ולכן הצטרף לשידורים רק במהדורה המרכזית במוצאי שבת.

מהומות במצרים, חידוש ההפגנות ההמוניות, ינואר 2011. פטר מקטיארמיד, GettyImages
המהומות במצרים/GettyImages, פטר מקטיארמיד

"שלחנו כתב ברגע שהתאפשר"

"ברגע שהבנו את מימדי הסיפור השקענו את המירב והמיטב ולמרות המגבלות, הוכחנו את עצמנו", אמר יורם כהן, מנהל חטיבת החדשות בערוץ 1, "גם מבחינה עניינית, הנוכחות של שהפרשנים שמלווים את העולם הערבי באולפן, היא חשובה יותר. כך הם אינם מוגבלים בזמן לווין. הם הרי ניזונים ממקורות נוספים, לא רק מהדיווח בשטח עצמו. וכשצריך להעלות מופע טלוויזיוני, טוב שהם באולפן ושיש כתב שמדווח מהשטח".

הבעיות פקדו גם את חדשות 2, שם הוחלט לשלוח את הכתב כרמל לוצאטי כבר ביום חמישי למצרים. "זה אירוע שיש לו נגיעה ישירה לחיינו ושלחנו כתב ברגע שהתאפשר", אומר חיליק שריר, סמנכ"ל תוכן חדשות 2, "גם מבחינת הפרשנות באולפן, לשמחתי יערי זיהה נכון את המתרחש והביא את פרשנויותיו לידי ביטוי. אחת הבעיות היא שבמצרים אינם מאפשרים הכנסה של ציוד טכנולוגי כלל ונמצאים שם גופים תקשורתיים רבים התלויים בטכנולוגיה מוגבלת. בסופו של דבר הצלחנו ליצור קשר ובערב כבר שידרנו ממצרים".

ולגבי התלונות כי הסיקור לא היה מספק ולא עלה באופן מיידי סיכם עורך חדשות 10, אורי רוזן, באופן שהלם גם את תחושותיהם של יתר אנשי מערכות החדשות: "תמיד יהיו כאלה שיחשבו שלא משדרים מספיק, וכאלה שיחשבו שמשדרים יותר מדי. אני חושב שפריסת השידורים בהחלט הלמה את האירועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully