וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: סיקור ערביי ישראל בעיתונות הישראלית עומד על כ-2%

אמילי גרינצווייג

6.3.2011 / 13:16

כך עולה מחקר שערך מרכז אעלאם. אחוז הסיקור הגבוה ביותר של האוכלוסייה הערבית ישראלית, על פי המחקר, נרשם בעיתון הארץ עם 2.34%

אחוז סיקור ערביי ישראל בעיתונים הישראלים בתשלום: ידיעות אחרונות, הארץ ומעריב, עדיין שולי וקרוב ל-2% מכלל הידיעות החדשותיות, כך עולה מתוצאות מחקר שערך מרכז אעלאם, תקשורת לחברה הערבית פלסטינית בישראל , הבודק את אופן ייצוג הערבים הישראלים בעיתונות העברית. לדברי עורכי המחקר, ד"ר אמל גמ'אל וח'ולוד מסאלחה , ישראל היום נעדר מן המחקר מכיוון שנכון לשנת 2009, למרות שיעורי החשיפה הגבוהים להם זכה, עדיין לא היה אחד משלושת העיתונים המובילים בארץ. במחקרים המתקיימים כיום מתקיים מעקב אחר ארבעת העיתונים וכן אחרי שלושת מהדורות החדשות בערוצים 1, 2, ו-10.

על פי המחקר, אשר מתבסס על מעקב יומיומי של שלושה חודשים, ספטמבר עד דצמבר 2009, אחרי שלושת העיתונים, אחוז הסיקור לא השתנה באופן מהותי בשנים האחרונות. כ-71% מהידיעות על ערביי ישראל הן בתחום הפלילי או הביטחוני. עם זאת מציין המחקר כי בעוד שמחקרים קודמים הראו שהערבים אינם מקבלים ייצוג תקשורתי בתחומים חברתיים, מחקר זה הראה שהם מיוצגים גם בתחומים כמו כלכלה, חינוך ובריאות.

נושאי הסיקור: מדיניות וביטחון, פשיעה ואלימות ו... ספורט

אחוז הסיקור הגבוה ביותר של האוכלוסייה הערבית ישראלית, על פי המחקר, נרשם בעיתון הארץ עם 2.34%, אחריו ידיעות עם 2.01% ולבסוף מעריב עם 1.63%. אחוז הערבים הישראלים באוכלוסייה עומד על 20%. שלושת נושאי הסיקור הרווחים ביותר של האזרחים הערבים הנם מדיניות וביטחון, פשיעה ואלימות ובפער ניכר – ספורט. יצויין כי במחקר התגלה שמרבית הידיעות בשני הנושאים הראשונים הנן שליליות, זאת למעט מספר ידיעות שהתייחסו, בין השאר, לפרישתה של ראניה ג'ובראן ממשרד החוץ ופרישתו של תא"ל עימאד פארס. בתחום הספורט מציין המחקר את ידיעות אחרונות, שפרסם מספר כתבות חיוביות בנושא.

על פי המחקר, כ-72% מהידיעות על ערביי ישראל מסתמכות על מקורות ממשלתיים ורק ב-26% מהן הייתה התייחסות לעמדותיהם של המעורבים. המחקר גם מצביע על כך ש-16% מהידיעות על ערביי ישראל נכתבות על ידי כתב שזהו תחום הסיקור שלו. 15% נכתבות על ידי כתבים ערבים, באופן שמשאיר 69% מהכתבות המסקרות את המגזר להיכתב על ידי כתב יהודי שאינו מסקר את ערביי ישראל באופן שוטף. על פי המחקר, צירוף של יותר עיתונאים ערבים למערכות התקשורת בעברית יכול להביא לשינויים הדרגתיים בדפוסי הסיקור, בכך שיביא לסיקור ערביי ישראל בתחומים מגוונים יותר וייצור איזון בין הסיקור השלילי שלהם ובין הסיקור האזרחי המתבקש מתקשורת המתיימרת להיות הוגנת ותופסת עצמה כמקצועית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully