וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש קשת: "'האח הגדול' מפארת ומרוממת את המין הנשי"

אמילי גרינצווייג

9.3.2011 / 17:41

זהר קדמון אמרה את הדברים בדיון בכנסת שעסק ביצוג נשים בתכניות ריאליטי. ח"כ חוטובלי אמרה כי יש לייצר חקיקה שתיתן רוח גבית לסנקציות של המועצות המפקחות

הרשות השניה ומועצת הכבלים והלוויין יבחנו הוספת פרמטר המטיל סנקציה על מסרים פוגעניים כלפי נשים בשידורים. כך הוחלט בדיון בנושא שנערך בוועדה לקידום מעמד האישה.

יו"ר הוועדה, ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) ציינה בתחילת הדיון כי הישיבה אמנם נקבעה בעקבות הדברים הקשים שאמר עורך "האח הגדול", יורם זק למתמודדת דנה רון ונכנסו לשידור, אך מדובר בדיון כולל. לדבריה: “הציבור בישראל נחשף באופן יום יומי לביזוי, רמיסת נשים והטרדות מיניות בפריים טיים, כחלק בלתי נפרד משידורי תוכניות הריאליטי. זה הגיע למצב שהזמנה לאונס הפכה לחלק מאמירות בתוכנית 'האח הגדול'. אין מנוס מלדבר על קנסות והגבלת תוכן". ח"כ חוטובלי תקפה את נציגי התכניות שלא הגיעו לדיון: ”אני רוצה לציין בחומרה את זה שאין כאן נציגים של ההפקות שבחרו בפחדנות שלא להגיע לכאן".

בהיעדר נציגים של חברות ההפקה, סבב עיקר הדיון על אי תפקודן של המועצות המפקחות והתכנות הצורך בחקיקה. ח"כ אורית זוארץ אמרה כי היא עובדת על הצעת חוק שתחייב את הרשות בפיקוח מעמיק יותר, ובהטלת סנקציות כספיות חמורות יותר: “מי שעושה את הרווחים שלו על גבה של האוכלוסייה בצורה פוגענית, מעליבה, משפילה ובזויה צריך לשלם" אמרה. גם ח"כ נחמן שי (קדימה) תקף את הרגולטור וטען כי איננו ממלא את תפקידו ואמר :"זה לא סתם קורה עכשיו כשהטלוויזיה עוברת לשידור ברישיונות, הפיקוח עליהן נהיה יותר רפה. אם לא נעצור את זה, זה יברח לחלוטין. אתם צריכים להכנס ולבדוק דברים בתוכן. אתם הידיים והאזניים של הציבור".

להשתיק או להציף, זאת השאלה

איילת מצגר, סמנכ"ל טלוויזיה ברשות השנייה התייחסה לטענות ואמרה :”החוק לא נותן אותה דרגת התערבות בתוכן. עקרונות חופש הביטוי הם מאוד חזקים בכל הנוגע ביצירה. יחד עם זאת אנו מתערבים במקומות שאנו רואים בהם הגזמה. חשוב לזכור כי תוכניות הריאליטי אינן ייחודיות למדינת ישראל, הן מקובלות בעולם". מצגר הוסיפה כי מחר (חמישי) תופץ טיוטת אמנה לגבי השתתפות אנשים בתוכניות ריאליטי, מדובר במעין קוד שקובע את כללי המשחק ויחייב את המפיקים, הזכיינים והמשתתפים.

דיון סוער התעורר סביב דבריה של הסמנכ”ל והיועצת משפטית של קשת, עו”ד זהר קדמון על "האח הגדול": "מדובר בתוכנית שמפארת ומרוממת את המין הנשי, במיוחד בעונה הזאת. מי שרואה את התוכנית הזו בעונה הנוכחית שלה רואה דמויות נשיות רבות עוצמה במובן האינטלקטואלי הנפשי והרגשי". עוד הסבירה קדמון כי במקרה של אמירות פרובקטיביות ופוגעניות, צריך לבחור בין השתקה ובין הצפתה והעלאתה לדיון ציבורי.
על כך השיבה ח"כ חוטובלי: "במילים אחרות אין לכם קווים אדומים.אנחנו בעידן שבו נאבקים באלימות נגד נשים והתוכניות שלכן נותנות יד להעצמת פגיעה בנשים בכל העולם".

"לא הייתן רוצים שהרגולטור יהפוך לקומיסר"

ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלווין אמר כי המועצה תגביר לקראת העונה הבאה את מערך הפיקוח והבקרה על ערוץ 20, עם זאת אמר חן: "לא הייתם רוצים שהרגולטור יהפוך לקומיסר של תוכן, כי זה לא יגמר בתוכניות האלו". במהלך הדיון הוצג סקר מטעם מכון ויצו אשר לפיו, תוכנית הריאליטי המבזה ביותר כלפי נשים הנה "היפה והחנון", כאשר לאחריה "הרווק", "האח הגדול" ו"הישרדות".

מיכל רוזין, מנכ"לית איגוד הסיוע לנפגעי תקיפה מינית ציינה כי מתקיים דיאלוג של הארגון מול קשת, במטרה ליצור קוד אתי לצוותי ההפקה והמשתתפים.
עו"ד קדמון אמרה כי לפי התיקון המוצע, יאסר על עובדי הפקה לדבר סרה על מתמודדים כאשר הם נמצאים על הסט, גם במסגרת שיחות פרטיות.

ח”כ חוטובלי סיכמה את הדיון ואמרה: "אם צריך לייצר חקיקה כדי לתת רוח גבית לעניין הסנקציות. לא די בקנסות מדובר גם על הפסקת שידור. ברור לחלוטין שהתוכניות האלו עברו את כל גבולות הפגיעה בנשים". כן נקבע כי המועצות המפקחות יידווחו לוועדה על הכנסת הפרמטר בדבר מסרים פוגעניים כלפי נשים לכללי הרגולציה על פיהם ניתן להשית סנקציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully