וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרי החומות

אמילי גרינצווייג

30.4.2011 / 23:32

משפטנים מעריכים כי עתירה של עובדי חדשות 10 נגד המעבר לאבו גוש, אם תוגש, היא חסרת סיכוי. ח"כ אורלב רותח ויו"ר הרשות השניה אומר: "אם בג"צ ישנה את החוק, אין לנו בעיה עם זה"

"אני קורא לעובדי חדשות 10 להתעשת ולמלא את חובתם כלפי בירת מדינת ישראל ולמלא את חובתם על פי חוק", כך אמר ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) ממקימי השדולה להגנת ירושלים בכנסת בתגובה לכוונת עובדי חדשות 10 לעתור לבית המשפט כנגד המעבר לאבו גוש. אורלב הוסיף: "אני מצטער על הפניה לבית המשפט ואני מקווה שבית המשפט יפסול את הבקשה על הסף כיוון שהחוק הוא ברור ואין בו מקום לפרשנות".

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! ברנז'ה יוזמי ההתארגנות, חן הדרי, מנהלת משאבי אנוש בחדשות 10 ועורך התכנית "לונדון וקירשנבאום" אבי אלקלעי פנו במייל לעובדי החברה בבקשה לתרום שני ימי חופשה על מנת לממן את העתירה, שעלותה מוערכת בכ-100 אלף שקלים. היוזמים טוענים כי בסיס העתירה הנו פגיעה קשה בתנאי העבודה שלהם ובזכותם הבסיסית לחופש עיסוק ופרנסה.

"שירת הברבור שלפני המעבר"

גורמים משפטיים רבים מעריכים כי לעתירה זו, אם אכן תצא לפועל, סיכוי נמוך. "העתקת מקום עבודה, בסדר גודל כזה של כמה עשרות קילומטרים איננה הרעה בתנאים", אמר עו"ד בכיר המתמחה בדיני תקשורת ורגולציה: "בייחוד בנסיבות האלו כשיש לשידור החדשות מירושלים ערך סמלי". עורך דין אחר אמר: "על פניו העתירה הזו נשמעת מוזרה. החוק קבע מהיום הראשון כי החברה תשדר מירושלים, וכל עובד סביר צריך היה לצפות שהערוץ יקיים את החוק ושהחברה תעבור לשם".

גם בכירים בעולם המדיה הביעו מידה של סקפטיות לגבי התכנות המהלך ואחד מהם אף כינה אותו "שירת הברבור שלפני המעבר לירושלים". רובם ככולם שבו וציינו כי המעבר לירושלים נובע מהתחייבות שבחוק הארכת הזיכיון של הערוץ והדבר היה ידוע לעובדים, כמו גם להנהלת הערוץ, שבשלב זה מתנערת מהמהלך. יו"ר מועצת הרשות השנייה, אילן אבישר, אמר: "המעבר של חברות החדשות לירושלים הוא על פי חוק, אם בג"צ ימצא לנכון להכריע אחרת וישנה את החוק אין לנו בעיה עם זה".

הן ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, והן חבר הכנסת אופיר אקוניס שהיה יושב ראש ועדת הכלכלה בתקופה בה אושרה הארכת זיכיון הערוץ סרבו להתייחס לנושא העתירה. ח"כ נחמן שי, חבר ועדת הכלכלה ובעבר מנכ"ל הרשות השניה ויו"ר חדשות 2 ציין כי ההחלטה לעתור רק נגד המעבר עצמו הנה בעייתית: "אם יש רצון לאתגר את החוק, אז יש לאתגר את החוק כולו, ולא רק את נושא המעבר של הערוץ. עם כל הכבוד וההערכה לעובדי ערוץ 10, במהלך השינויים שנעשו בחוק במסגרתו הוארך הזיכיון קבענו את נושא המעבר, והחברה הסכימה כי יצא לפועל. זו התחייבות של ההנהלה ודרישה של החוק". גורם בכיר בשוק התקשורת התייחס לנושא ואמר : "קברניטי הערוץ עומדים בהתחייבויותיהם, אך לא מן הנמנע כי יש פה ניסיון למשוך זמן ולהפעיל לחצים בתקווה לשינוי החקיקה הקיימת". תגובת שר התקשורת לדברים לא התקבלה.

התעוררות ירושלים: "אין זה ראוי שישום החוק ימשיך להידחות"

גם תנועת התעוררות, תנועת צעירים ירושלמים, תקפה את התארגנות עובדי חדשות 10 : "חברת החדשות של ערוץ 10 מחויבת על פי חוק לפעול מאזור ירושלים. חוק זה לא כובד במשך שנים ארוכות - ואין זה ראוי שיישומו ימשיך להידחות. במשך שנים התחייבו מנהלי הערוץ להעתיק את חברת החדשות לאזור ירושלים רבתי, ובכל פעם נדחה המעבר בתירוץ אחר. תמוה שדווקא עכשיו, זמן קצר לפני תחילת המעבר, נזכרו הערוץ ועובדיו להגיש עתירה חסרת בסיס כזו". עוד ציינו בתנועה כי ביטול המעבר יכול לגרום לפגיעה קשה בתעסוקה בירושלים והזהירו כי ביטולו עלול להוות תקדים לגופים אחרים המחויבים על פי חוק לפעול בירושלים.

כן נמסר מטעם התנועה :"אבו גוש מרוחקת כארבעים דקות נסיעה מתל אביב - אנו לא סבורים שנסיעה יומית כזו של עובדי חברת החדשות, תהווה פגיעה אנושה בשעות הפנאי שלהם, או תגרום לנטל כספי כבד שערוץ 10 לא יוכל לעמוד בו. ואם ירגיש הערוץ שאכן מדובר בנטל כזה - יתכבד ויפנה למדינה, ואולי זו תעניק לו הקלות כספיות נוספות על החובות האדירים והמחויבויות הרבות שכבר מחקה לו בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully