וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך למהפכה- אפילוג

אמילי גרינצווייג

16.5.2011 / 17:00

רגע לפני הדיון בוועדת הכלכלה בנושא חוק רשות השידור, ח”כ איתן כבל מזהיר: ”אם יתקבל חוק רשות השידור במתכונתו הנוכחית - יש לסגור אותה”

"אם תתקבל הצעת חוק רשות השידור במתכונת הנוכחית – צריך להוריד את המסך מעל רשות השידור" כך אמר היום לוואלה! ברנז'ה, ח"כ איתן כבל (עבודה), ראש השדולה בכנסת למען השידור הציבורי, לקראת דיון על הצעת החוק שייערך מחר בוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ו-ועדת החינוך. "החוק היום מגיע עם שינוי מהותי שנוגע בהוצאת הפוליטיקה מרשות השידור. בתהליך מתוחכם, נעשו תיקונים שלכאורה הם מינוריים, אבל כשצוללים פנימה מתברר ששוב חוזרת הפוליטיקה לרשות השידור. אם התיקונים הפוליטיים האלו יאושרו, אזי יתכן כי אלה שביקשו לפרק אותה צדקו ובמתכונת הנוכחית – אין לרשות השידור זכות להמשיך ולחיות".

בעוד המחלוקת העיקרית בדיוני הוועדה עצמה המונעים את העברת החוק נסובים סביב נושא האגרה, הנושא הדחוף ביותר בעיני כבל הוא הפוליטיזציה של הרשות והליך המינויים. ואכן, בדיון האחרון שהתקיים בוועדה בהצעת החוק, הוחלט כי מליאת רשות השידור תמונה על ידי ועדת איתור שתמנה חמישה חברים ויושב ראש הועדה ייבחר בהסכמת שר המשפטים. משמעות הדבר היא כי ועדת האיתור תפעל למעשה מכוח מינוי של הממשלה ובחירת חברי המליאה עשויה להיות מושפעת משיקולים פוליטיים.

ח"כ כבל וח"כ לשעבר חיים אורון (מרצ), אשר להם אין זכות הצבעה בדיוני הוועדה, הביעו התנגדות חריפה וכך גם נציגי היוצרים שהשתתפו בדיון. כבל התייחס גם לעזיבתו של ח"כ אורון ואמר "עזיבתו של ג'ומס מפחיתה מכוחנו. גם כך רשות השידור איננה הדבר הפופולרי ביותר בכנסת ישראל".

עם זאת, כבל לא מתייאש ומתכוון מחר, בטרם יתקיים הדיון, להפגש עם נציגי משרד ראש הממשלה והמשפטים מתוך כוונה לצמצם את הפערים בין הצדדים, בעיקרם בנושא אופן קביעת המינויים ברשות. לדברי כבל, נושא האגרה הוא נושא שיש לדון עליו לאחר שיוכן החוק, "לא תהיה לי שום מוטיבציה להמשיך ולפעול למען הרשות אם יחזירו את הפוליטיקה והפוליטיקאים לנהל אותה. למה לרתום את העגלה לפני הסוסים?".

כרמל שאמה בדיון בחוק לפיד יוני 2010. עומר מירון
איש המפתח. ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה/עומר מירון

באופן מסורתי, ההחלטות בוועדת הכלכלה נוטות להתקבל, בסופו של דבר, כמעט פה אחד ובאופן התואם את עמדתו של יו"ר הוועדה. הבמאי אורי ענבר, מיוצרי "המדריך למהפכה" אודות הרפורמה ברשות השידור, התייחס לתפקידו של ח"כ שאמה-הכהן המשמש כיו"ר הוועדה ואמר : "ההגה בידיו והוא יכול להוביל את השידור הציבורי למקום חדש או לחזור ולהשליך אותו חזרה לתחתית בה הוא נמצא".

ענבר הוסיף ואמר כי "אם החוק שכרמל שאמה מכין כעת ינתק את השידור הציבורי מהדרג הפוליטי, אז יהיה פה שידור ציבורי טוב שייתן תמורה לציבור שמשלם בשבילו ויגשים מטרותיו. אם שאמה יתברר כמי שכל מטרתו היא לרצות את צרכי מפלגת השלטון, אז אנחנו נשאר עם הגוף הזה ששותה כל שנה מחדש מעל 800 מיליון שקל מהכיס של הציבור ומחזיר לו בדרך כלל יריקה בפרצוף. כרגע נראה שאנחנו בדרך למטה. ח"כ שאמה יודע את זה, זה לא סוד".

אורי ענבר. עומר מירון
"הציבור לא על הגדרות". אורי ענבר/עומר מירון

ענבר התייחס גם לשינויים מהצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, אך לא המשיכה לזו הנוכחית ואמר: "הדרך הנכונה כבר הותוותה. היתה הצעת חוק ממשלתית נכונה והממשלה הנוכחית חיבלה בה והכניסה לתוכה בדיוק את מה שצריך בשביל לקבור את השידור הציבורי. בדברי ההסבר להצעה הקודמת היה כתוב שמטרת החוק לשחרר אתה שידור הציבורי מהקשר לדרג הפוליטי כדי לתת לו לפרוח, בדברי ההסבר של החוק הנוכחי אפילו המטרה הזו הוצאה"

"אין התקוממות עממית, העם לא עולה על גדרות רוממה", סיכם ענבר. "שלום חנוך אמר כבר פעם הציבור מטומטם לכן הציבור משלם ואנחנו נדע בזמן הקרוב עם כרמל שאמה-הכהן שייך לזן החדש של פוליטיקאים שרואים עצמם משרתי ציבור, כמו שר התקשורת משה כחלון והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, או שמדובר בפוליטרוק מהסוג שאנחנו מכירים עוד מימי מפא"י".

מח"כ שאמה-הכהן נמסר בתגובה: "התחייבתי כי אזרחי ישראל לא ישלמו יותר אגרה כדי לממן את הרפורמה ועל כך אעמוד. למפלגת הליכוד אין שום עניין ברפורמה והכרעה בה תעשה על בסיס שיקולים עניינים והובלת הציבור הישראלי לעידן חדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully