וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת העיתונות מתנגדת להעמדה לדין של עיתונאי על החזקת מסמכים

אמילי גרינצווייג

18.5.2011 / 23:46

נציגי הארץ ושלושת העיתונים האחרים לא הגיעו לדיון שכונס בעקבות ההחלטה להעמיד לדין את העיתונאי אורי בלאו. דורנר: "להחלטה השלכה מצננת על עבודת העיתונאים"

מליאת מועצת העיתונות אישררה היום, ברוב מוחץ, את עמדתה כי אין להעמיד לדין עיתונאי על החזקת מסמכים מתוקף מילוי תפקידו. לדיון של מליאת המועצה, שנסוב סביב הודעת היועץ המשפטי על העמדתו לדין של אורי בלאו, לא הגיעו נציגי עיתון הארץ. גם ידיעות אחרונות, ישראל היום, מעריב וחדות 10 לא יוצגו בדיון שעסק בשאלה מהותית של העמדת עיתונאי לדיון.

נשיאת המועצה, השופטת בדימוס דליה דורנר אמרה בדיון: "היועץ המשפטי לממשלה צריך לקחת בחשבון את ההשלכה המצננת שיכולה להיות להחלטה כזו על עבודת העיתונאי". דורנר, שהדגישה כי עיתונאים רבים מחזיקים מסמכים רבים מתוקף תפקידם, סיפרה כי אשתו של זאב שיף, שהיה הפרשן הצבאי של עיתון הארץ, החזירה, לאחר מותו, עשרות מסמכים שהיו ברשותו.

מתנגד בולט להחלטת המועצה היה עו"ד נדב העצני, שאף אמר במהלך הדיון :"יש הבדל בין החזקת מסמכים לשימוש בהם. פרשת בלאו ממחישה את הבעיה, כיוון שבלאו עשה שימוש בחומרים מסווגים על מנת לטעון כנגד מדינת ישראל. נוכח זאת יש בעיה יסודית עם העובדה שמועצת העיתונות תתגייס לסייע לאדם שעשה מעשה כזה". ח"כ נחמן שי (קדימה) השתתף בדיון והציג את הצעת החוק לעגן בחקיקה את החיסיון העיתונאי. המועצה החליטה לתמוך בהחלטה לעגן את הנושא בחקיקה.

לשון (הרע) נופל על לשון

המועצה דנה בפניית משרד המשפטים לתגובתה על הצעת תיקון לחוק איסור לשון הרע של ח"כ יריב לוין, לפיה יורחבו הסעדים אותם יוכל לתת בית המשפט לאדם ששמו נפגע. עיקר ההצעה הינו העלאת גובה הפיצוי המקסימלי המותר ללא הוכחת נזק, מ-50 אלף שקל ל-300 אלף שקל ובמקרה שיוכח כי לשון הרע פורסמה במטרה לפגוע יוכל הקנס לעמוד על 600 אלף שקל. הענישה המקסימלית היום עומדת על 100 אלף שקל.

בנוסף מבקשת ההצעה להוסיף חקיקה אשר תטיל על כלי תקשורת חובה על המפרסם לשון הרע לפרסם את תגובת הנפגע המלאה או נציגו – במקרה שיוכח כי לא ניתנה אפשרות כזו, יוכל בית המשפט להטיל קנס של עד מיליון וחצי שקל.

מרבית המועצה התנגדה לשינוי בחוקים הקיימים ובכפוף לזאת תוציא המועצה מכתב התייחסות למשרד המשפטים. חיליק שריר, סמנכ"ל התוכן של חדשות 2 התייחס להצעה ואמר: "להכפיל פי שישה את סכומי הקנסות זה שידור מסר ברור לתובעים פוטנציאליים, עורכי דין וערכאות משפטיות. אנו נמצאים בתקופה שכמות התביעות גדלה ומגמת הפסיקה היא הגדלת פיצויים, זו תהיה זריקת גיץ למדורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully