וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנים לזיכיון: רשת וקשת השקיעו 2.8 מיליארד ש'

אמילי גרינצווייג

22.5.2011 / 17:14

הרשות השניה בדקה את עמידת הזכייניות במחוייבויותיהןם בחמש השנים האחרונות והיא ממליצה לאפשר להן להמשיך ולשדר

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בדקה את פעילות זכייניות ערוץ 2 במהלך חמש שנות הזיכיון הראשונות, 2006 – 2010. הרשות בדקה את התכניות המרכזיות בלוח השידורים של המכרז, היקף ההוצאה הכספית על ההפקה והשידור של תוכניות הזכיין , גיוון חברתי-תרבותי בשידורים ובכוח האדם, שידורים בימי חג ומועד ומחויבויות תוכן כמותיות. כמו כן הרשות בדקה את הפעילות של הטלוויזיה החינוכית במהלך התקופה. על פי הדוח, ממליצה הרשות לאפשר לזכייניות להמשיך ולשדר בהתאם לתנאי הזיכיון, זאת נוכח עמידתם באופן "מלא או סביר", להגדרתה, במרבית הנושאים שנבדקו וכן השקעה הגדולה בשידורים. יחד עם זאת מתריעה הנהלת הרשות שלא ניתן להתעלם מהפערים שנצברו בראשית תקופת הזיכיון, בשנים 2006 – 2008, וכן מההפרות בחלק מן המחויבויות שנקבעו במכרז, לגביהם ינקטו צעדים משמעותיים, בכפוף לשימוע שיערך לזכייניות, בהתאם להוראות הזיכיון. משנת 2009 (אז הוחלו כללי מיקוד הרגולציה) החלו הזכייניות לעמוד במחויבויותיהן ואף להשיב חובות עבר.

מ"תכנית חיסכון" ועד "האח הגדול- חוזרים הביתה" תכניות הדוקו של ישראל

במהלך התקופה הנבדקת, שודרו על ידי הזכייניות כ – 19 אלף שעות של תכניות מהפקה מקומית, וכמעט 12 אלף שעות של הפקות קנויות ממפיקים עצמאיים. הזכייניות הוציאו בתקופה הנבדקת כ – 2.8 מיליארד שקל על השידורים.

על הפקת תכניות מסוגה עלית, הכוללת דרמה, תכניות תעודה, סרטי תעודה ותכניות מיוחדות, הוציאו הזכייניות במהלך התקופה למעלה מ – 750 מיליון שקל . כ – 240 מיליון שקל הושקעו בתכניות דרמה, הכוללות את "אחד העם 101", "עד החתונה", "הכל דבש" ברשת, אשר שידרה סך של 185.5 שעות דרמה, ו"חטופים", "מעצר בית" ו"פלפלים צהובים" בקשת, אשר דירה 189 שעות דרמה. כ- 74 מיליון הושקעו בסרטי תעודה, הכוללים את בין היתר "ככה ניצחנו- מהפכת הזמר המזרחי", "מה הרג את מוני פנאן", "שיגעון הפייסבוק" ברשת, עם 96 שעות שידור ו"18", "האח הגדול 2 – חוזרים הביתה" ו"תיכון ההזדמנות האחרונה" בקשת עם 120.5 שעות שידור.

כן הושקעו כ- 260 מיליון בתכניות תעודה, ביניהן "אחד העם 101 – רגע לפני", "כלבוטק" ברשת בסך כולל של 440 שעות שידור ו"תיעוד האודישנים – נבחרת כוכב נולד ו"בואו נדבר על זה" בקשת עם 600.5 שעות שידור – כן הוכרו במסגרת זו שידורי "תוכנית חיסכון" בשתי הזכייניות, זאת למרות שהחל מיולי הקרוב לא תוכר התוכנית כתעודה. כן שידרה קשת 174 שעות שידור של תוכניות מיוחדות ורשת 216, ובכלל במהלך 5 השנים שודרו למעלה מ – 2000 שעות של תכניות מסוגה עלית.

חוסרים בתוחום ההפקות הקנויות

לצד כך, נוצרו פערים משמעותיים במהלך השנים 2006 – 2008, שקשת ורשת החלו בהשלמתם כבר בשנים 2009, 2010. החוסרים של הזכיינים בהוצאה על סוגה עילית עומדים על כ- 100 מיליון שקל בהשקעה בסוגה עילית, כאשר לרשת חוסר של 51 מיליון שקל ולקשת 48.6. כן פער נוסף העומד על כ– 70 מיליון שקל, 53.5 לקשת ו-18.9 לרשת, מהווה פער שאינו הפרה הנובע מההפרש בין ההכנסות החזויות של הזכיינים לבין ההכנסות בפועל, המתבררות בסוף השנה לאחר ביצוע בדיקה חשבונאית אצל הזכיין. יצויין כי בשנתיים האחרונות החלו הזכיינים בצמצום הפערים שנוצרו בשנים קודם לכן והפער הצטמצם בלמעלה מ70 מיליון שקל. לגבי החוסרים מציינת הרשות בדוח כי הפערים נוצרו על ידי חוסרים בהוצאה נדרשת בכל סוגה באופן נפרד, כאשר לעתים מבצע הזכיין הוצאה ביתר בתת סוגה מסויימת (דוגמת התוכניות המיוחדות) אולם הוצאה זו אינה קשורה להוצאה הנדרשת בתת סוגה אחרת (דוגמת דרמה).

הנושאים המרכזיים בהם יש לטפל, על פי הדו"ח, הנם פערים בתחום ההוצאה על תכניות מסוגה עלית מהפקות קנויות, פערים בתחום תוכניות מסוגה עלית, טיפול בתחום הרב תרבותי, מורשת וחגים. בכוונת הרשות לנקוט בצעדים משמעותיים ולחייב את קשת ורשת להשלים את החוסרים שנצברו, במסגרת תכנית השלמת חוסרים שתאושר על ידי המועצה. כמו כן בהתאם להחלטות המועצה שיתקבלו יהיה על הרשות לשקול הטלת סנקציות או נקיטת צעדים בגין הפערים שנצברו, וזאת לאחר שימוע.

סמירה: "גופי השידור נכנסו לתלם"

לדברי מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, "תחום הטלוויזיה בישראל עומד, כידוע, בפני שינויים מבניים משמעותיים שעוגנו לא מזמן ברפורמה בשידורים ובתיקון לחוק הרשות השנייה, לכן ישנה חשיבות לבדיקה ולהיערכות עתידית. המחצית ראשונה של תקופת הזיכיון התאפיינה בהתנהלות שונה בין חלקה הראשון (בשלוש השנים הראשונות נגרמו פערים) לבין חלקה השני שאופיין בביצוע מחויבויות ואף השלמת חלק מהפערים.

"תמונת המצב מלמדת על כך שגופי השידור נכנסו לתלם עשייה חיובי בכל הקשור לעמידה במחויבויות והשקעות נדרשות, אם כי נדרשת עין פקוחה ויד מכוונת ואוכפת. זו העת להעמיק את השיח התרבותי בו תודגש האחריות הציבורית וההשפעה של שידורי הטלוויזיה בערוצים 2 ו – 10. לאחר ההתמקדות באופן עמידה בדרישות המסגרת (המקוימות כעת) ניתן לתת דגש נרחב יותר להשבחת התרומה התרבותית, חברתית, אמנותית של השידורים."

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

היוצרים: "לא שותפים להתפארות התמוהה של הרשות השניה"

וממטה מאבק היוצרים נמסר: "שוב, לצערנו, אנחנו לא יכולים להיות שותפים להתפארות התמוהה של הרשות השנייה. בשלוש השנים הראשונות שאותן סוקר הדו"ח צברו רשת וקשת חובות תוכן עצומים בתחום הדרמה והתעודה. מבקר המדינה הטיב מכולם לאפיין שנים אלו כאשר קבע כי במהלכן ספג ציבור הצופים 'פגיעה של ממש', לא פחות. באשר לשנתיים האחרונות, 2009-2010 – עמידת הזכייניות במחויבויות בתקופה זו הושגה בעיקר תודות להקלות קיצוניות ובלתי סבירות שקיבלו מהרשות, הכרה בתכניות אקטואליה כ'סוגה עלית' והקפאות פיקטיביות של חלק מהמחויבויות בטוענה של משבר כלכלי. כל אלה הפחיתו את המחויבות האמיתית בכ-40%.

על כך נוספים כמובן הליך מיקוד הרגולציה והצפצוף המתמשך למן ראשית תקופת הזיכיון על חובת ההשקעה בהפקה מקומית קנויה. בשורה תחתונה – במשך חמש שנים רשת וקשת משדרות הרבה פחות דרמה ותעודה ממה שהתחייבו לספק לצופים בתמורה לקבלת הזיכיון והעדפתן על פני גופי שידור אחרים. האחריות לכך מוטלת על הרשות השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully