וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: רק 4% מתכניות גל"צ עוסקות בענייני צבא

אמילי גרינצווייג

29.5.2011 / 18:47

37% בענייני אקטואליה. על פי סקירה שערכה מחלקת המחקר של הכנסת, בשנת 2010 הוגשו 800 תלונות לנציב תלונות הציבור בתחנה, שיא של ארבע שנים. מחציתן נמצאו מוצדקות

הפיקוח על תכני השידור בגלי צה"ל הדוק יותר בעתות משבר ביטחוני וננקטים צעדים משמעתיים נגד שדרני התחנה על רקע זה, כך עולה מסקירה שערך מרכז מחקר ומידע של הכנסת על היבטים שונים של פעילות גלי צה"ל, לקראת דיון שיתקיים מחר בבוקר בוועדת החינוך של הכנסת בנושא החלפתו של מנהל התחנה,
יצחק טוניק.

בחינת לוח השידורים של התחנה מעלה כי בתחנה משודרות כיום חמש תוכניות צבאיות בלבד, המהוות 4% מכלל השידורים בתחנה, זאת כחלק מהליך האזרוח של התחנה שהחל בשנות ה-70. התכנים הלא צבאיים של התחנה כוללים 37% של משדרי אקטואליה וענייני היום, בכללם "מה בוער", "נכון להבוקר" ו"בוקר טוב ישראל", 28% תכניות מוזיקה, 22% של תכניות אומר ותעודה ואחוז של תכניות ספורט. הליך הפיקוח על התכנים האזרחיים של התחנה, הוסדר חלקית בלבד, למרות שתהליך גיבוש כללי פיקוח סדורים לפני עשר שנים, עדיין לא הסתיים ההליך. הדו"ח מראה גידול במספרם של השדרים ובעלי התפקידים המרכזיים שעובדים כאזרחי עובדי צה"ל, בזמן שחיילי החובה מנותבים לתפקידים המשניים.

כהונתו של מפקד גל"צ אינה מוגבלת בזמן

ב-2010, הוגשו 800 תלונות לנציב פניות הציבור של התחנה, ומדובר במספר הגדול ביותר של תלונות מאז 2007. 150 מהתלונות עסקו בסוגיית האיזון בתכני השידור. מחצית מהתלונות נמצאו מוצדקות וטופלו על ידי התנצלות בפני נשוא הפנייה או בשידור, מסירת הבהרה, הקראת הודעה מאזנת ובירור על ידי מפקד התחנה.

על פי הדו"ח מינויו של מפקד התחנה אינו מוסדר באופן מפורש. עם זאת, מחוק רשות השידור עולה כי שר הביטחון הוא הגורם האחראי למינוי זה. בשנים האחרונות ממנה שר הביטחון ועדת איתור מקצועית שכוללת נציגי תקשורת, חינוך וצבא, לבסוף בוחרת הוועדה שניים או שלושה מועמדים סופיים כאשר ההכרעה בדבר המינוי נתונה בידי שר הביטחון. המינוי אינו טעון אישור הממשלה ותקופת כהונתו של מפקד גלי צה"ל אינה מוגבלת בזמן.

רבותי ההיסטוריה חוזרת

התחנה ממומנת מתקציב משרד הביטחון ומכספים המגיעים מחסויות. נתוני התקציב של גל"צ אינם מפורסמים בספר התקציב ואינם זמינים לציבור הרחב. מנתונים שמסר מפקד התחנה, סא"ל יצחק טוניק, לוועדת הכלכלה של הכנסת במאי 2010, עולה כי תקציב התחנה הוא כ-40 מיליון שקלים בשנה. על פי ההערכות בשוק התקשורת ההכנסה של התחנה מחסויות עומדת על כ-17 מיליון שקלים.

הדו"ח סוקר עוד את הקריאות לסגירת התחנה או הכפפתה לרשויות שידור אחרות: בשנות ה-80 ביקש הרמטכ"ל משה לוי לבטל את מחלקת החדשות בתחנה, כאשר לבסוף הושגה פשרה שהביאה להקמת מחלקת אקטואליה במקומה של מחלקת החדשות. שבע שנים לאחר מכן, עם כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל, הצהיר אהוד ברק כי "כל מה שלא יורה, או שלא יעזור ישירות לירות – יקוצץ", ותכנן לצרף את גל"צ לרשות השידור. גם אז הניסיונות לא צלחו וועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת החליטה שגלי צה"ל תישאר בצבא וייערכו בה שינויים קלים. קריאות לסגירת התחנה נשמעו גם מפי השרה לימור לבנת, בעת כהונתה כשרת התקשרות. השרים ברק ולבנת, צפויים לשבת בקרוב בוועדת השרים המיוחדת לדיון בעתידה של התחנה.

  • עוד באותו נושא:
  • גלי צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully