וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הניסיון לקבוע מיהו עיתונאי הוא מדרון חלקלק"

אמילי גרינצווייג

5.9.2011 / 14:53

ערן טיפנברון המשנה לעורך הראשי של ynet אמר את הדברים בדיון על הזכאות לתעודת עיתונאי שהתקיים באוניברסיטת בר אילן. ב-2011 הונפקו 7000 תעודות

"לשכת העיתונות צריכה לנפק באופן כמעט אוטומטי תעודות עיתונאי למי שמבקש. הניסיון לקבוע מיהו עיתונאי הוא מדרון חלקלק", כך אמר היום ערן טיפנברון, המשנה לעורך הראשי של ynet. הדיון התקיים בשולחן עגול שקיימה לשכת העיתונות בנושא הקריטריונים לקבלת תעודת עיתונאי בעידן המדיה החדשה, באוניברסיטת בר אילן.

טיפנברון הדגיש כי מרגע שמערכת עיתונאית מגישה בקשה לתעודת עיתונאי, לשכת העיתונות הממשלתית צריכה לנפק אוטומטית תעודה: "האתגר הוא במקום בו מגיש בקשה הוא עיתונאי עצמאי או בלוגר שלא עומד מעליו עורך או מערכת. כאן אפשר להתחיל להכניס את הראש לשיקולים האלו, אבל הם נורא מסוכנים”. עוד אמר טיפנברון "השאלה היא מי לא יקבל תעודה, ואלו אנשים שלגביהם קיימות הכוחות ברורות שהם מסכנים את סדר הפעולה העיתונאי, לדוגמת ניצול התעודה כדי להפריע לקיומה של מסיבת העיתונאים – אז אפשר להרהר ולחשוב אם לשלול ממנו את התעודה. אין אפשרות אחרת".

7000 תעודות עיתונאי הונפקו ב-2011, על פי נתוני לשכת העיתונות הממשלתית. 5000 מתוכן לעיתונאים ישראלים, 600 לעיתונות מקומית, 200 לעובדי כתבי עת. 2000 עיתונאים זרים קיבלו תעודות עיתונאי, 800 מתוכם הם עיתונאים ו-250 הינם עובדי עיתונות, כלומר מפיקים, צלמים וכו'. 153 בקשות נדחו השנה משום שלא עמדו בכללים.

מנשה רז: " "שום פקיד ממשלתי לא יחתום על המקצוע שלי"

העיתונאי מנשה רז, טען כי ללשכת העיתונות כלל אין מנדט לנפק תעודת עיתונאי. רז אמר "שום פקיד ממשלתי לא יחתום על המקצוע שלי. זאת תעודה שמקנה את היכולת לעבוד בעבודה עיתונאית".

מנהל לשכת העיתונות הממשלתית , אורן הלמן, הבהיר כי לשכת העיתונות, כמו גם משרד ההסברה תחתיו היא עובדת, איננה מעוניינת בהסדרת שאלת "מיהו עיתונאי" בחקיקה. הלמן אמר: “השאיפה שלי היא להיות טייס אוטומטי עם מינימום יכולת להפעלת שיקולים בקביעת מיהו עיתונאי". עוד סיפר הלמן: "יש לחצים ופניות של כל מיני גורמים לקבל תעודות עיתונאי למרות שהם לא זכאים. כללים ברורים ויכולת מינימלית שלי להפעיל שיקול דעת ינטרלו את הלחצים האלו".

פרופסור אריאל בנדור מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן ביקש להוציא מהכללים הקיימים את הקריטריון של אישורים ביטחוניים. לעומתו הציעו רענן דינור, לשעבר יועץ לראש הממשלה אריאל שרון, ופרופסור סם ליימן וילציג מאוניברסיטת בר אילן ליצור מדרג של תעודות עיתונאי בדומה לנעשה בארצות הברית, שם תעודת עיתונאי אחת מזהה את העיתונאי כעובד במקצוע ותעודה נוספות, על פי דירוג מגבילה ומאפשרת את מידת הנגישות של העיתונאים למסיבות עיתונאים וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully