וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם כמלתחה

אמילי גרינצווייג

5.10.2011 / 15:55

רשת אל ג'זירה הנחתה את עיתונאיה לא להתפשט בבדיקות בטחוניות. איגוד הכתבים הזרים דורש כי גורמי בטחון ישראלים לא ידרשו מעיתונאים זרים להסיר פריטי לבוש

איגוד הכתבים הזרים הוציא אמש הודעה רשמית חריפה בה הוא דורש כי הרשויות הישראליות יפסיקו לדרוש מעיתונאים זרים וערבים להוריד פריטי לבוש במהלך בדיקות ביטחוניות לפני אירועים רשמיים.

ההודעה פורסמה אמש (שלישי) בעקבות מקרה בו נדרש צלם אל גז'ירה מורד סעיד לפשוט את מכנסיו במסגרת הבדיקות הביטחוניות לפני מפגש עם נשיא המדינה שמעון פרס. כיוון שההחלטה של בית הנשיא לפרסם הצהרה התקבלה רק חצי שעה לפני האירוע, לא ניתן היה להעביר את שמות העיתונאים מראש לשירות הביטחון הכללי והעיתונאים נדרשו לבדיקות ללא ההקלות. סעיד עבר את הבדיקות הראשוניות אולם סרב להכנס לבדיקות הנוספות בהן נדרש, בין היתר, לפשוט את מכנסיו. מדובר בהחלטה של רשת אל ג'זירה שהורתה לעיתונאיה לסרב לעבור בדיקות הדורשות הורדה של פריטי לבוש.

בהודעת איגוד הכתבים הזרים נכתב: "מדיניות מקוממת זו היא עלבון לשכל הישר והתקפה על כבוד האדם. זה חייב להפסק! ההסברים שקיבלנו לפיהם מדובר בבדיקות הנדרשות לעיתונאים ערבים הוא מטריד ביותר במדינה שמציגה את עצמה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".
זו אינה הפעם הראשונה בה נדרש עיתונאי זר לפשוט חלק מבגדיו. רק לפני כחודשיים איים האיגוד בהחרמת סיקור אירועי משרד ראש הממשלה בעקבות מספר אירועים בהם אולצו עיתונאים להתפשט. לטענת האיגוד סגנון הבדיקות הפך למושרש ואגרסיבי יותר בשנה האחרונה:

"אנו מכבדים את הצורך הישראלי בשמירה על אבטחה קפדנית. אבל כאשר קיימת טכנולוגיה המאפשרת סריקה של בני אדם וחפצים אישיים, לא ניתן להצדיק את הנוהל הזה ואין לו כל קשר לביטחון. האמת היא חשוכה ועצובה: מדיניות מצערת זו היא גזענות מובהקת והתנכלות לתקשורת"

"עצוב, אך לא ציפינו ליותר מהשב"כ. בכנות, הפסקנו לקוות כי משרד ראש הממשלה יתערב. אבל מאכזב עד מאוד לגלות שמדיניות זו מקובלת גם במשרדו של שמעון פרס – זוכה פרס נובל לשלום ודובר בעד זכויות האדם וחשיבה מתקדמת. אנו קוראים לנשיא להשתמש בהשפעתו על משרדו על מנת להפסיק עם המנהג המתועב".

בית הנשיא: "נבדוק את הנושא"

ראש מערכת אל-ג'זירה בישראל, ואליד אל-עומרי אמר לוואלה! ברנז'ה: "הצלם עבר את הבדיקות יחד עם כולם ואז נדרש לבדיקות נוספות בחדר צדדי, בהן נדרש להוריד את מכנסיו. זה מקרה שחוזר על עצמו מספר פעמים ומיוחד ככל הנראה לכתבים ערבים – קיבלנו החלטה גורפת שאנו מסרבים לדרישות מסוג זה. אנחנו לא מבקשים חסד או טובה, כל מה שאחנו מבקשים זה שיתייחסו אלינו ויבדקו אותנו כמו יתר העיתונאים".

מבית הנשיא נמסר :"אנו מצרים עם כל עיכוב או פגיעה בעיתונאים המגיעים לסקר את האירועים בבית הנשיא. במקרה הזה סירב הצלם לעבור את הבדיקות מכיוון שטען שזו ההוראה שקיבל ממנהליו, זאת על אף שהקפצנו לאיזור את סמנכ"ל בית הנשיא שילווה את העיתונאי במהלך הבדיקות – כחלק מנוהג בו אנו מצרפים אישיות בכירה בבית הנשיא לבדיקות של עיתונאים. יחד עם זאת, אנו נזמן לפגישה דחופה את ראש אבטחת האישים, מנכ"לית בית הנשיא ונציגים של התקשורת הזרה על מנת לבדוק האם ניתן לבצע חשיבה מחודשת ולהקל את הבדיקות".

ראש לשכת העיתונות הממשלתית, אורן הלמן מסר: "חשוב לציין שתחום הבידוק הביטחוני אינו נמצא בתחום אחריותה של לשכת העיתונות הממשלתית. עם זאת, אנו מודעים לכך שהתופעה פוגעת ומזיקה לתדמיתה של ישראל.לצערי, אנו נתקלים בתופעות רבות מידי מסוג זה לאחרונה, למרות מאמצינו הרבים למנוע אותן.

חשוב לציין שבניגוד לאמור בהודעה שפורסמה, אין כל אפלייה בבידוק בין עיתונאים ערבים לאחרים, ולראייה מקרים מסוג זה בו נבדקו עיתונאים שאינם ערבים. לא כדאי לנצל אירוע כזה בצורה צינית ולטעון טענות חסרות שחר מסוג זה כלפי ישראל.
אנו מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה לצלם. זו בוודאי לא המדיניות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully