וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההתנצלות בפני אדלסון היתה פחות מדויקת ואמינה מהכתבה"

יעל געתון

6.12.2011 / 13:07

בפאנל בנושא טעויות בתקשורת שאלה עורכת "השבוע" לשעבר את מנכ"ל חדשות 10 מה יקרה אם הם יחויבו להתנצל בניגוד לדעתם. "אנהג כמו קודמיי", אמר. יחימוביץ': התקשורת לא יכולה שלא לטעות

עורכת תוכנית "השבוע" בערוץ 10 לשעבר, רותי יובל, תקפה בחריפות את ההתנצלות ששידר הערוץ בפני שלדון אדלסון, שהביאה להתפטרותה. "ההתנצלות היתה הרבה פחות מדויקת, אמינה ונכונה מאשר הכתבה", אמרה יובל בפאנל "טעה, טעינו, טועים, טעות" שהתקיים בכנס העיתונות באילת. "ערוץ עשר נאלץ לשדר דברים שאינם אמת".
בפאנל, בהנחיית אריה גולן, השתתפו גיא סודרי, עורך המהדורה המרכזית של ערוץ 2, המנכ"ל הזמני של חדשות 10 אורי רוזן, דורון גלעזר, דני דיין יו"ר מועצת ישע, ח"כ שלי יחימוביץ, היועץ האסטרטגי רוני רימון וד"ר צבי רייך מאוניברסיטת בן גוריון.

לדברי יובל במערכת התוכנית עשו מאמצים גדולים על מנת להביא את תגובתו של אדלסון ולמצוא אנשים שידברו בזכותו, אולם במקום זאת התקבלו מכתבי איום "ברמה כמעט אישית", ואיום מרומז שהם ייתבעו. לבסוף, אמרה יובל, אנשי אדלסון לא הגיבו לבקשת התגובה והכתבה פורסמה. "מה יקרה בפעם הבאה שתעשו טעות ויאנסו אתכם להתנצל התנצלות שקרית?", שאלה יובל את ממלא מקום מנכ"ל חדשות 10, אורי רוזן. "הייתי נוהג כמותכם", אמר רוזן, "כמו ראודור (מנכ"ל חדשות 10 שהתפטר בעקבות ההתנצלות י"ג) וכמו רותי. אני אנהג אותו הדבר כמו קודמי".

בעיתונות נשענים על תחושת בטן

"אני שייך לאלה שסבורים שהטעות מולדת, אנחנו טועים כל הזמן" ציין גלעזר, עורך עובדה ומעריב לשעבר. "אנחנו עובדים נורא מהר, על פי מקורות שמטעים אותנו ורוצים לפרסם לפני המתחרים. אפילו בתחקירים שמוקדש בהם הרבה זמן אנחנו טועים, כי אין לנו את כלי העבודה שיש למנגנוני החוק לבדוק את האמת. כשמגיעים לשלב הפרסום, עוד לא שמעתי עורך דין שאומר לי אתה מוגן משפטית. אין דבר כזה בעיתונות. אנחנו נשענים על תחושת הבטן ועל תחושות של עורך. אני טעיתי המון פעמים. לא תמיד צריך להתנצל, בעיתונות יש טעות ורשלנות ויש אדם שנגרם לו נזק ויש שלא".

לדברי גלעזר התייחס רייך כשאמר "אחוז הידיעות שיש בהן טעות אחת בעיתונים בעולם הוא 40 עד 60 אחוז בעיתונות המודפסת האמריקאית, ובארץ הנתונים הם לא הרבה יותר טובים מכך". "אני בעד התנצלויות", אמרה יחימוביץ, "התנצלות מהירה ומיידית. התקשורת טועה, היא לא יכולה שלא לטעות". יחימוביץ' סיפרה שפעם, כשהיתה עיתונאית, הגישה גילוי דעת בנושא האחים עופר. לאחר גילוי הדעת הגיע מכתב ובו איום שאם לא תהיה התנצלות, התביעה תתנהל בארה"ב. "ואז התכנס דירקטוריון חברת החדשות וחשכו עיניהם, משפט כזה יעלה לפחות שני מיליון דולר. אמרנו בואו נגמור את זה ונשדר את ההתנצלות. אני מבינה את כובד העול הכספי. לערוץ עשר ולערוץ 2 אין אפשרות להתגונן, זה כוח מאוד גדול של הון שהופך למסוכן בגלל הרחבת חוק לשון הרע, שמשתק את חופש העיתונות ומחזקת את ההון הגדול".

לפי סקר שהוצג במהלך הפאנל, רוב הנשאלים - 32 אחוזים - חושבים שערוץ 10 היה צריך להתנצל, בעוד ש-25 אחוזים מהנשאלים חושבים שבקשת הסליחה היתה שגויה. ביחס לשאלה האם כלי התקשורת בישראל נוהגים כראוי בנושא ההתנצלות בפני אנשים שנפגעו מפרסום שגוי, ענו 58 אחוזים שכלי התקשורת מתנצלים פחות מידי, 15 אחוז סברו שהתקשורת מתנצלת יותר מידי ו27 חושבים שכלי התקשורת נוהגים בנושא הזה במידה הנכונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully