וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעודת עיתונאי - גם לבלוגרים ופרילנסרים

אמילי גרינצווייג

13.12.2011 / 12:45

הוועדה המייעצת לבחינת הקריטריונים למתן התעודה הגישה את המלצותיה לשר אדלשטיין ומנהל לשכת העיתונות הממשלתית. מנהל לע"מ: "הגדרת מיהו עיתונאי - רעה לדמוקרטיה"

בלוגרים ופרילנסרים יוכלו לקבל תעודות של לשכת העיתונות הממשלתית, כך עולה מהמלצות הוועדה המייעצת לבחינת הקריטריונים למתן תעודות עיתונאי. הוועדה הגישה הבוקר (שלישי) את המלצותיה לשר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, למנכ"ל המשרד רונן פלוט ולמנהל לשכת העיתונות הממשלתית אורן הלמן.

הוועדה המליצה להפסיק ולהנפיק את "תעודת העיתונאי" ולאחד את סוגי התעודות השונים המונפקות על ידי הלשכה תחת הכותרת – 'תעודת לע"מ – GPO Card', שתשמש את כל העוסקים במקצועות התקשורת. התעודה תהיה תעודה רשמית של לשכת העיתונות, שהיא יחידת סמך ממשלתית. כינוי התעודה כאמור ישתנה. לגבי סוגייה זו אמר הלמן: "סוגיית שם התעודה היא סוגייה מהותית אבל באה לידי ביטוי בצורה טכנית. במקום תעודת עיתונאי היא תקרא תעודת לע"מ. במידה ותהיה בעיה טכנית עם הכרה בחוץ לארץ בתעודה, העניין יפתר".

לאור המלצות הוועדה, הומלץ להרחיב את תכולת ההגדרות המהותיות של אמצעי התקשורת ושל רשימת מקצועות התקשורת ובעלי התפקידים בשדה התקשורתי, בכדי להתאימן לשינויים ולהתפתחויות בענף. ההגדרות החדשות כוללות מקצועות תקשורתיים ואמצעי תקשורת שנעדרו מהן קודם לעדכון הכללים, דוגמת בלוגרים ופורטלים נישתיים. כמו כן, הוסרו מגבלות שהיו קיימות קודם דוגמת דרישת הפרדה בין מנכ"ל ועורך ראשי, הפרדה שאינה מתקיימת לדוגמא ברשות השידור למשל, הדרישה שמבקש התעודה יועסק באמצעי תקשורת במשרה מלאה ודרישה הנוגעת להיקפי התפוצה. ההגדרות החדשות יוצרות הקלה גם עבור הפרילנסרים והיוצרים הדוקומנטריים שאינם פועלים תחת קורת גג מקצועית קבועה.

המלצות הוועדה גובשו בהסכמתם של מרבית חבריה – שלום קיטל, יוסי אחימאיר, ניב קלדרון וסמיר דרוויש, למעט דעת מיעוט של חברת הוועדה ד"ר עמית לביא-דינור. לביא דינור טען כי המלצות הוועדה "אינן אלא תיקונים קלים של המצב הנוכחי שאינו ראוי מבחינה דמוקרטית".

"הגדרה של מיהו עיתונאי - רעה לדמוקרטיה"

"בימים של טענות כנגד סתימת פיות, צמצום החופש העיתונאי והתערבות, המלצות הוועדה הן בשורה של ממש בהרחבת מרחב הפלורליזם ובהקטנת מרחב שיקול הדעת של הדרג הפקידותי לגבי מתן תעודת עיתונאי", אמר השר אדלשטיין. "המלצות הוועדה מביאות לידי ביטוי את השינויים שלא ניתן להתכחש להם בהתפתחות הניו-מדיה ובשאלות מהי עיתונות ומיהו עיתונאי. אנחנו בעידן חדש שמוצא את ביטויו בהמלצות הוועדה".

אורן הלמן אמר בהתייחס להמלצות הוועדה: "אני רואה חשיבות רבה בהמלצותיה של הוועדה ובפתיחת השורות שתאפשר לדור צעיר של עיתונאים לקבל גישה ונגישות למוקדי האירועים ולמקורות המידע הממשלתיים, מתוקף הכללתם בזכאות לתעודת לע"מ. מדובר ברפורמה אמיתית בפעילותה של לשכת העיתונות הממשלתית, שתביא לפלורליזם תקשורתי, לחיזוק הערך החשוב מאוד לדמוקרטיה - חופש העיתונות ולפתיחות תקשורתית. מבנה הכללים החדש עליו המליצה הועדה נותן מענה אמיתי לאתגרים הטכנולוגיים וההתפתחותיים עימם מתמודדת לע"מ". הלמן הוסיף ואמר כי "הגדרה בחקיקה של מיהו עיתונאי היא רעה לדמוקרטיה ורעה למקצוע העיתונות. חייבים למנוע אפשרות של השפעה על תכנים באמצעות הגדרה של מיהו עיתונאי".

הלמן, שיעזוב את תפקידו מחר לקראת מעברו לתפקיד סמנכ"ל רגולציה וקשרי ממשל של חברת החשמל ביקש לומר כמה מילות פרידה: "בימים אלה אני מסיים את תפקידי כמנהל לע"מ, ויוצא לדרך חדשה. אני שמח שהשלמנו את הרפורמה החשובה הזו בקריטריונים לזכאות לתעודת עיתונאי לפני סיום תפקידי" הלמן הודה לשר אדלשטיין "על האמון, הסיוע וחופש הפעולה המוחלט שנתן לי בביצוע תפקידי כמנהל לשכת העיתונות הממשלתית" כמו כן הודה למנכ"ל המשרד רונן פלוט ולחברי הוועדה המייעצת.

ג'ו פדרמן יו"ר תא הכתבים הזרים אמר בהתייחס לעזיבתו של הלמן: " אני מצטער לראות את אורן עוזב. הוא ניסה לעזור לנו ונהניתי לעבוד איתו. אני מאחל לו הצלחה ומקווה שימצאו מישהו שיחליף אותו כמה שיותר מהר. אני מרגיש שהתקדמנו בכמה נושאים חשובים אבל עדיין נשארה עבודה רבה, וחשוב להמשיך הלאה. בין היתר קיים נושא בדיקות הביטחון בו מדרשים עיתונאים להתפשט, בעיות עם מעברי עיתונאים פלסטיניים משטחי הרשות לשטחי ישראל".

כהונתו של הלמן החלה לאחר שנים רבות בהן מילא את התפקיד דני סימן. בשנים אלו היו חיכוכים רבים וקשים בין הכתבים הזרים ובין סימן. כעת עתיד משרד ההסברה והתפוצות לצאת במכרז לתפקיד, עד אז ימונה ממלא מקום זמני שזהותו טרם נקבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully