וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים יבין: "דממה תקשורתית לא תהיה כאן, לא במדינה הזו"

אמילי גרינצווייג

2.1.2012 / 14:07

כנס החירום על מצב התקשורת שיזם נחמן שי הביא לשורה של התבטאויות נגד מהלכי הממשלה. שאול מופז: "ראש הממשלה, די לסתימת הפיות"

"ראש הממשלה ושרי ממשלתו סירבו להשתתף בכנס, ואני חושש כי גם באי השתתפותם יש משהו כדי לומר על מצב התקשורת בישראל", כך אמר היום ח"כ נחמן שי (קדימה) בפתח כנס התקשורת אותו יזם יחד עם אגודת העיתונאים בנושא "תקשורת תחת אש". "יש פה מאבק על דמוקרטיה הישראלית", הוסיף שי, "ואנחנו צריכים לעמוד באיומים האלו יחד כדי להגן ולשמור עליה. לא מדובר רק על ערוץ 10, אלא גם גופים אחרים כמו רשות השדור, הטלוויזיה החינוכית וגלי צה"ל וגם העיתונות הכתובה. מי שרוצה לחיות בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון צריך לדעת שיש לזה מחיר – עיתונות חופשית שיכולה ויודעת לעשות את עבודתה".

"האיומים היו תמיד על העיתונות החופשית בכללה", אמר בכנס חתן פרס ישראל, חיים יבין. "אבל היום אנו נתונים במצור, חנק. כאשר המגבלות על חופש הביטוי באות מכיוון אחד, קל להתמודד איתן אבל לא כאשר הטבעת נסגרת מסביב". יבין התייחס לחשש לסגירת ערוץ 10, הצעת חוק לשון הרע , חוק העמותות והמאבק הפוליטי למינוי שופטים. "האם הדברים מנותקים זה מזה?", תהה, "גם תופעת תג מחיר והדרת נשים אינן מנותקות". יבין התייחס לרשות השידור ואמר: “היום ברור מי ממנה את המנהלים, הכתבים והעורכים, מי קובע מה מותר ומה אסור בשידור, מה הקו ומי משלנו. זה קו ישיר מלשכת ראש הממשלה בניסיון להגביל את הוויכוח הציבורי לכיוון אחד - לרוח הימנית הלאומית של הרוב הפוליטי ששולט כיום בכנסת. מה שמתרחש הוא לא עשבים שוטים אלא יער. אסור לשתוק. דממה תקשורתית לא תהיה כאן,לא במדינה הזו".

"אין אפשרות לקיום דמוקרטיה ללא עיתונות חופשית", אמר מו"ל הארץ, עמוס שוקן. "וכזו לא יכולה להתקיים ללא ריבוי אמצעי תקשורת. מי שצריך להבין את זה יותר טוב מכל אחד אחר הוא ראש הממשלה שיודע שכלכלה משגשגת תלויה בקיומה של תקשורת חופשית. במקום לחפש את הדרכים כדי שערוץ 10 יוכל להתקיים, הממשלה הולכת בדרך הפוכה. יש לכך טעמים אישיים של חברי כנסת שמרגישים מקופחים על ידי התקשורת. מה שאנחנו רואים בנושא התקשורת ואחרים זה גירושיה של החברה הישראלית מהדמוקרטיה. אם לא נטפל בזה תתחיל נטישה כמו שאנחנו רואים בירושלים - של אנשים שרוצים לחיות במדינה דמוקרטית".

לא רק ערוץ 10, גם תג מחיר והדרת נשים

הכנס עסק במתקפה החקיקתית על התקשורת, אבל בלט בו נושא ערוץ 10, העומד בפני סגירה אם לא יושג הסדר באשר לתשלום חובותיו, בסך 60 מיליון שקלים. "מה שהכי מטריד אותי זה שכל פשרה שמוצעת, ככל שהיא יותר סבירה, הסיכוי שלה קטן", אמר ממלא מקום מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10, אורי רוזן. "הבעיה היא לא בעיה מסובכת, היא פשוטה לפתרון. יש וטו מוחלט, רגל שלוחצת על הברקס עד הסוף לכל ניסיון להציל את ערוץ 10. אני קורא לכל מי שיכול להפעיל לחץ ולהתגייס - אם לא יקרה נס שידורי ערוץ 10 יסתיימו. הכדור הוא לא בערוץ 10 הוא בצד השני".

שני חברי מפלגת קדימה שנכחו בכנס, היו"ר ציפי לבני ושאול מופז, ניסו גם הם לצאת להגנתה של התקשורת: "תפתחו את הזום, העיסוק צריך להיות לא רק בפן התקשורתי", אמרה לבני. "המאבק הוא מאבק משותף: זה גם תג מחיר, גם שריפת מסגדים, סתימת פיות 'ארגוני השמאלנים' , סתימת פיות התקשורת וגימוד מעמדו של בית המשפט העליון". "בחודשים האחרונים יש תהליך במכרסם בדמוקרטיה ישראלית, כחלק מכך יש מדיניות השתקה של שומרי הסף של הדמוקרטיה", הוסיף מופז. "אני רוצה לפנות לראש הממשלה ולהגיד לו חדל מהדבר הזה, מלהשתיק ולסתום פיות. ערוץ 10 חיוני לדמוקרטיה, להקטנת הריכוזיות. בלי תקשורת חוקרת אין דמוקרטיה וחופש אזרחי אמיתי. במלחמה הזו אנו חיילים שלכם לצורך העברת הגזירה הרעה הזו מהארץ".

איפה הסולידריות?

אלא שלאחר מכן עזבו השניים, מה שהכעיס את יו"ר איגוד הבמאים, רני בלייר: "למה מובילי קדימה נאמו את נאום הפתיחה שלהם והלכו, מבלי להקשיב לדברים שנאמרים פה?", אמר בלייר. "אולי התקשורת תעשה מהלך ותפסיק את שידוריה כמו שראש הממשלה רוצה ואז נראה מה הוא יעשה”. ח"כ דליה איציק מקדימה השיבה לדבריו של בלייר ואמרה כי "מתקיימת ישיבת סיעה במקביל".

ח"כ איתן כבל, לשעבר השר הממונה על רשות השידור, הוסיף בזווית מעניינת שלו על המצב אליו הגיעה התקשורת הישראלית: "זה מתחיל מזה שיש ביניכם אפס סולידריות", אמר כבל. "אין כמעט קרב, למען השידור הציבורי ובכלל. אם ערוץ 2 חושב שאליו לא יגיעו יש לו טעות גדולה מאוד. ידיעות אחרונות חשבו שלא יגיעו אליהם, והגיעו. זה עובר כלי תקשורת אחרי כלי תקשורת. בקצב הזה לשכת נתניהו מכדררת אתכם ומשפילה אתכם. תבואו לוועדות ותציגו חזית אחידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully