וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חדשות 10 איתנה דייה להמשיך ולשדר באופן מקצועי"

20.2.2012 / 21:52

הסיבה העיקרית להחלטתו של יעקב אילון לעזוב את חדשות 10 הייתה, לדבריו, השידור המאולץ מאולפן קטן בירושלים. מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, משוכנע שיהיה בסדר

לפי הדברים שכתב יעקב אילון, עזיבתו את חדשות 10 באה על רקע השידורים הזמניים של המהדורה המרכזית של חדשות 10 היוצאים מאז תחילת 2012 מאולפני JCS בירושלים, שבבעלות רון לאודר. בשבוע הבא ימלאו חודשיים לשידורי החדשות מהאולפן הזמני, אשר החלו עקב הקפאת הערוץ את בניית אולפני הקבע של החברה בנווה אילן.

חדשות 10, בדומה לחברת החדשות של ערוץ 2, פועלת מכוח זיכיון מיוחד של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. אחד הסעיפים בזיכיון קובע כי "מקום מושבם של הרשות ומוסדותיה ושל חברת החדשות הוא בירושלים".

עם השקת שידורי חדשות 10 בתחילת 2003 נקבעה העברתם משני אתרים מקבילים: מרכז ההפקה והשידור המרכזי התבסס בבית הוורד שבגבעתיים, ואולפן נוסף, משני, הוקם בירושלים. לקראת תום תקופת הזיכיון הראשונה של ערוץ 10 הודיעה הרשות השנייה להנהלת הערוץ כי מיקומו הגיאוגרפי של האולפן המרכזי בגבעתיים מהווה הפרה של אותו סעיף בחוק הרשות השנייה. במסגרת הדיונים בדבר הארכת זיכיון הערוץ ב-2008 דרשה הרשות כי כתנאי להארכת הזיכיון, יציגו אנשי ערוץ 10 תכנית המבטיחה כי מקום מושבה של חדשות 10 יהיה בבירה. תכנית כזו אכן הוגשה, והיא אושרה על-ידי הרשות השנייה ועל ידי ועדת הכלכלה של הכנסת. תאריך היעד שנקבע לכך היה סוף שנת 2011.

האולפנים החדשים בנווה אילן - תוך חודשיים עד שלושה

תחת איום באי-חידוש רישיון השידורים החלו בערוץ 10 בבחינה של מספר אפשרויות שונות למעבר בתוך גבולותיה המוניציפליים של ירושלים, או ביישובים הסמוכים אליה כגון אבו גוש, נווה אילן ומעוז ציון. בסופו של דבר הוחלט על חתימת חוזה עם חברת אולפני ג.ג., ולפיו תשכור החברה מבנים בנווה אילן אשר ישמשו מרכז הפקה ושידור. כחודש לאחר מכן הגישה עיריית ירושלים עתירה לבג"ץ, ובה טענה כי האולפנים בנווה אילן נמצאים בירושלים רבתי ולא בתוך תחומי העיר, ולכן המעבר איננו ממלא את הוראות החוק. בג"ץ דחה את העתירה.

בסמוך לבג"ץ שהגישה העירייה הוגש בג"ץ נוסף בעניין המעבר לירושלים, הפעם על ידי עובדי הערוץ. אלו טענו כי המעבר לירושלים יפגע משמעותית בתנאי העסקתם. לדידם, כיוון שכבר מתקיימים שידורים מירושלים דרך אולפני JCS בירושלים אין צורך להעביר את כל חברת החדשות. מאחורי העתירה עמדו, בין היתר, עורך התכנית "לונדון וקירשנבאום", אבי אלקלעי ומגיש התכנית ירון לונדון, שאף הגיש תצהיר לבית המשפט ובו פירט מדוע לא יוכל להמשיך להגיש את תכניתו כסדרה אם תצולם בירושלים. יותר מ-300 שכירים בערוץ ועשרות פרילנסרים הצטרפו לעתירה, אולם הם משכו אותה בעקבות המלצת שופטי בג"ץ.

בערוץ החלו בעבודות בניית האולפנים בנווה אילן, אך עם פרוץ משבר החובות הופסקו העבודות. בעקבות חוות דעת מיוחדת של היועץ המשפטי לממשלה הוארך לבסוף הזיכיון, העבודות חודשו, אולם הסוגיה הביאה להארכת תקופת השידורים מהאולפנים הזמניים.

בערוץ 10 מעריכים כי במידה והכל ייערך כשורה, יסתיימו עבודות הבנייה של האולפנים החדשים בעוד כחודשיים, סמוך למועד בו סיכם אילון על פרישתו. אולם כעת שלב הבינוי העיקרי של האולפנים מתעכב בשל מחסור במימון. בערוץ 10 מקיימים מזה מספר חודשים מגעים לכניסת משקיע חדש לערוץ, ועם כיסוי החובות והזרמת כספים תתבצע האצה של העבודות, אולם גם ההערכה האופטימית ביותר עומדת על שלושה חודשים .

"חשיבות השידור מירושלים היא לאומית וחברתית"

"שידורי החדשות של ישראל 10 מירושלים נקבעו בחוק והכרחיים עפ"י התחייבות הזכיין", אומר מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה בתגובה להתפטרותו של אילון. "תרומתו של מר יעקב אילון רבה ביותר אך חברת חדשות 10 איתנה דייה להמשיך ולשדר באופן מקצועי ובלתי תלוי".

"אני מקווה שעם סיום הכנת האולפן הקבוע בנווה אילן בזמן הקרוב תתייצב פעילות החברה על כל אנשיה המובילים כולל יעקב אילון", אומר סמירה ומוסיף "בכל מקרה, המשך פעילות עצמאי של שתי חברות חדשות מובילות חיוני לדמוקרטיה ולציבור בישראל".

מרדכי שקלאר, שהיה מנכ"ל הרשות השנייה כאשר החלו שידורי ערוץ 10, התעקש עוד באותה תקופה כי שידורי ערוץ 10 יועברו מירושלים. "היה אז קונצנזוס ברור שכל ערוצי הברודקאסט צריכים לשדר מירושלים", אומר שקלאר לוואלה! ברנז'ה, "והחשיבות של כך היא הן לאומית והן חברתית".

"לאורך השנים ניתנו לערוץ 10 הקלות רבות עקב מצב קשה אליו נקלעו, והמחוקק וויתר להם פעם אחר פעם על המחויבות לעבור לבירה, כפי שוויתר להם על מחויבויות אחרות, וזו הסיבה שהמעבר לא בוצע כנדרש", מסביר שקלאר, אשר בתקופת כהונתו היה נתון ערוץ 10 בהקפאת הליכים שבעקבותיה הוארך ההיתר של חדשות 10 לשדר מאזור תל אביב בשנה.

"עתה הם נאלצו לעבור כי המחוקק החליט להתעקש על כך ולהגיד 'נתנו לכם מספיק הקלות, הגיע הזמן לממש את החוק', לעניות דעתי נכון היה להתעקש על כך כבר מזמן", אומר שקלאר.

בשנת 2005 עברה בכנסת הצעת החוק להארכת הזיכיון של ערוץ 10 בארבע שנים נוספות אותה יוזמה שרת התקשורת דאז דליה איציק. הצעת החוק אפשרה לרשות השנייה להאריך את זיכיון הערוץ לשתי תקופות עוקבות של שנתיים כל פעם בכפוף לעמידת הערוץ במכסות של הפקות המקור. בהארכת הזיכיון השנייה נקבע כי על הערוץ יהיה להעביר את אולפני החדשות לבירה עד לסוף שנת 2011 כתנאי לחידוש נוסף של הזיכיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully