וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה ברשות: גם השנה פחות כסף להפקות מקור מהנדרש

21.2.2012 / 15:18

הרפורמה ברשות השידור יוצאת לדרך עם מתווה חדש שיכלול הישגים כמו קריית שידור חדשה והפחתת האגרה, אבל כסף להפקות המקור - אין

צעד נוסף בדרך ליציאתה של הרפורמה ברשות לדרך. הבוקר (שלישי), נחתם הסכם מתווה הרפורמה בין רשות השידור לבין משרד רה"מ ומשרד האוצר, זאת לאחר שעד אתמול בלילה התקיימו ישיבות מרתוניות להגעה לנוסח סופי שיוסכם על כל הצדדים.

מליאת רשות השידור אישרה את ההסכם בשבוע שעבר, וההסכם שנחתם הבוקר גובש בשבועות האחרונים ע"י מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר, יו"ר רשות השידור - ד"ר אמיר גילת, מנכ"ל רשות השידור - יוני בן-מנחם, יו"ר ועדת כספים – דוד חיון, אנשי החשב הכללי במשרד האוצר, אמיר ברקן - ראש האגף הכלכלי במשרד רה"מ ואנשי אגף התקציבים באוצר.

המתווה כולל התייחסות לסוגיית הפקות המקור, שהיתה סוגה מרכזית בדיונים סביב מתווה הפורמה. לפי החוק מחויבת הרשות להשקיע 36% מהכנסותיה בהפקות מקור, אולם בשנה האחרונה היא השקיעה רק 3%. לאחר שאישר ראש הממשלה את מחיקת חובותיה של הרשות בתחום, שעמדו על כ-313 מיליון ש"ח, עתרו ארגוני היוצרים לבג"ץ בדרישה שלא לאפשר לרשות לאשר תקציב לשנה הקרובה אשר יכלול שוב אי-עמידה במחויבויות. על פי מתווה הרפורמה שאושר היום – גם השנה לא תעמוד הרשות בהשקעה של 36% אלא תחויב להשקיע 15% בהפקות, ויעמדו לרשותה חמש שנים בהן תעלה את סכום ההשקעה בהדרגה לסכום הקבוע בחוק.

ומנגד ליוצרים, אגודת העיתונאים בירושלים בירכה על החתימה על מתווה מימון הרפורמה. "זהו צעד חשוב בדרך ליישום הסכמי ההבראה של רשות השידור שנחתמו לפני שנה בדיוק" הודיעו באגודה. "הנהלת רשות השידור גם אם באיחור, הבינה כי ללא יישומה של הרפורמה צפויה רשות השידור לקרוס, כפי שהזהירה האגודה כל העת. יו"ר האגודה, דני זקן, קרא היום לוועד המנהל של רשות השידור לפקח מקרוב על ההסכמים שיחתמו ועל יישומם ודרש כי עם חתימת ההסכמים יעביר האוצר מה שכינה "דמי רצינות" לרשות למימון פיצויי השחיקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפקות מקור או לסגור? רני בלייר ראש איגוד הבמאים במחאת היוצרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתווה הרפורמה החדש כולל גם שדרוג טכנולוגי של מתקני הרשות המיושנים בעלות של 330 מיליון ¤; חתימה על הסכמי עבודה חדשים; והמשך הוצאתה לפועל של תכנית פרישת עובדים, על-פי ההסכמים שנחתמו אל מול נציגי ארגוני העובדים. על פי המתווה 700 מעובדי הרשות יפרשו ממנה, מתוך 1,900 העובדים כיום. עוד על פי החלטות המתווה, תוקם קריית רשות שידור חדשה במתחם שערי-צדק בירושלים שתמומן ממכירת מתקני הטלוויזיה והרדיו ברוממה, ובגוש דן יוקם מתחם שידור מודרני במקום המתקנים הישנים בקריה.

סוגיית מימון הרפורמה היתה נדבך עיקרי במחלוקות לקראת מימושה. באופן ראשוני, היתה אמורה המדינה לממן את הרפורמה הן על ידי הלוואות והן מענקים, אולם הבנקים שהיו אמורים להעביר את הכספים הללו סירבו לכך וההצעה החלופית היתה לממן את הפער הנדרש, בשווי 350 מיליון שקלים, על ידי העלאת האגרה. וועדת הכלכלה וחבריה דחו באופן גורף הצעה זו ולשכת ראש הממשלה הודיעה על הוזלה באגרת רשות השידור.

"רשות השידור חייבת להתייעל ולצמצם את הנטל הכספי על האזרח", מסרו בלשכה. במסגרת תיקוני החקיקה לקראת הרפורמה, אישרה הממשלה כי אגרת הטלוויזיה תרד ב-5% השנה, וכך גם בשנת 2013. בשנת 2014 האגרה תרד ב-4% ומ-2015 ועד 2025 תופחת האגרה ב1% בכל שנה.

לפי ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים, האוצר יעניק לרשות מענק של 90 מיליון ש"ח, הלוואה של 240 מיליון ש"ח והלוואת גישור בסך 400 מיליון ש"ח. עד סוף חודש מרץ באוצר וברשות צריך לחתום על הסכם המימון, ומו"מ לסגירת פרטים אחרונים בנושא זה יימשכו בימים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully