וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה דנה בסוגיית אחזקת חברת חדשות 2

20.3.2012 / 12:31

ברגע האחרון, החליטה ועדת הכלכלה לדון בעתיד האחזקה המשותפת של קשת ורשת בחברת החדשות של ערוץ 2, במהלך שיאפשר התערבות של ראש הממשלה ושר התקשורת

ועדת הכלכלה דנה בשעה זו בתיקון להצעת החוק שתסדיר את סוגיית האחזקה המשותפת של קשת ורשת בחברת החדשות של ערוץ 2. ההחלטה לדון בתיקון עלתה רק אתמול, והוא יאפשר לראש הממשלה ושר התקשורת להפסיק את האחזקה המשותפת בחברת החדשות במידה והיא תהיה היחידה, ולפצל אותה לשתי חברות שונות.

"התיקון שמובא היום הוא התערבות פוליטית חמורה וחסרת תקדים בתקשורת החופשית בישראל", אומר לוואלה! ברנז'ה חבר הכנסת נחמן שי (קדימה), החבר בוועדת הכלכלה. "ראש הממשלה באופן עקבי פוגע בעקרון הדמוקרטי הבסיסי של חומש העיתונות".

"מעורבותו בקבלת החלטות בתחום החדשות המסחריות הוא בבחינת חרב מתהפכת מעל לראשן של החברות הזכייניות. מוטב שימשוך את התיקון הרע הזה", הוסיף שי.



התיקון מהווה היערכות למצב שבו חדשות 10 תפסיק לפעול וחברת החדשות של ערוץ 2 תהיה חברת החדשות היחידה בישראל. "התקיימה חברת חדשות מעורבת ונוכחו ראש הממשלה ושר התקשורת כי קיים חשש כי לא יתקיימו עוד שידורי חדשות באמצעות חברת חדשות נוספת ... רשאים יהיו להורות על הפסקת פעילותה של חברת החדשות המעורבת בתוך שנה מיום מתן ההוראה", נכתב בהצעת החוק.

רפורמת הרישיונות, אותה מוביל שר התקשורת משה כחלון, אמורה היתה לזרז את זכייניות הטלוויזיה לעבור לשדר ברישיונות במקום זיכיונות כפי שהן משדרות כיום, ולפתוח את שוק התקשורת לכניסת שחקנים חדשים. במסגרת הרפורמה אמורות קשת ורשת לעבור לאפיקי טלוויזיה נפרדים ברישיון – אולם הן הצהירו כי אין בכוונתם לעשות כן עד למועד תום הזיכיון, שנת 2015. נכון להיום המועד להגשת בקשה לרישיון חלף – והזכיין היחיד שהגיש בקשה הוא ערוץ 10 אולם חובותיו למדינה מהווים הפרה שככל הנראה תמנע ממנו לקבל את הרישיון.

פעילות ועדת הכלכלה במטרה לאפשר אחזקה משותפת של קשת ורשת בחברת החדשות, גם במידה ואחת מהן עוזבת את אפיק 22, נועדה לעודד אותן להגיש בקשה למעבר לרישיון. בערוץ 10 וברשת כינו את התיקון "חוק קשת", כיוון שבמסגרתו תוכל קשת לעזוב את אפיק 22 מבלי להקים חברת חדשות נפרדת ומדובר עבורה בהטבה של כ-90 מיליון שקלים. דיוני ועדת הכלכלה במטרה לקדם את התיקון בנושא המשיכו, למרות הצהרותיה של קשת שאין בכוונתה לבצע מהלך כזה.

"אין צורך בהתערבות של ראש הממשלה"

בחוות דעת שהעביר הבוקר סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' מרדכי קרמניצר, אשר נכתבה בשיתוף ראש פרויקט רפורמות במדיה של המכון, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, נטען כי ההצעה עלולה תביא לפוליטיזציה של חברת החדשות. "נדגיש כי מדובר בהצעת חוק בעלת השלכות שליליות מהותיות על הדמוקרטיה הישראלית אשר תוביל לשליטה פוליטית של ראש הממשלה ושר התקשורת בחברת החדשות", כתבו אנשי המכון במסמך שהעבירו לידי חברי וועדת הכלכלה.

"חברת החדשות היא נדבך מרכזי ועיקרי ומקור כמעט יחיד לשיח ציבורי ולמידע בשוק הטלוויזיה בישראל. הצעת החוק היא הרסנית ותוביל לפוליטיזציה של חברת החדשות, להשתקת דעות ועמדות הנוגדות את אלה של השלטון ולחוסר יכולת של החברה למלא את התפקיד החיוני המסור לה בדמוקרטיה הישראלית. שוק הטלוויזיה בישראל איננו זקוק לשופר נוסף של השלטון וקריסתו של הערוץ הראשון מבחינה תכנית מעידה על כך כאלף עדים". יש לציין כי השר הממונה על רשות השידור והערוץ הראשון הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"באם שוק הטלוויזיה בישראל איננו מסוגל להכיל יותר מערוץ ברודקאסט אחד ממומן פרסום, יש לעשות מאמץ עילאי לנתק את הערוץ מלחצים מסחריים ופוליטיים כאחד ולייצר אלטרנטיבות סבירות לתוכן מקורי חסר פניות בעברית", כתבו אנשי המכון לחברי הוועדה. "ההצעה שלפנינו מריעה את המצב במקום להתמודד אתו. אין כל צורך ענייני ומקצועי שראש הממשלה יהיה מעורב בהחלטות לגבי סגירת חברת חדשות טלוויזיונית. אלא אם כן, המטרה, היא, כאמור לעיל, לשמר את שליטתו של ראש הממשלה גם בערוץ תקשורת זה, דבר היאה למשטרים אפלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully