וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה דחתה את ההצבעה בנושא אחזקת חברת החדשות

20.3.2012 / 16:13

הוועדה החליטה כי הדיון בנושא יתקיים בפגרה, אז תיבחן הצעת החוק הממשלתית המאפשרת לראש הממשלה להורות על פיצול חברת החדשות

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה לדחות את ההצבעה בעניין מניעת המונופולים בטלוויזיה ובחדשות, ולהפריד אותה מהדיונים על מערך עידן פלוס. שתי ההצעות בנושא חברת החדשות – זו של חבר הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) וההצעה הממשלתית שהונחה הבוקר (שלישי) על שולחן הוועדה ומאפשרת לראש הממשלה להורות על פיצול של חברת החדשות במקרה של מונופול – יובאו שתיהן לדיון במהלך פגרת הכנסת.

ועדת הכלכלה צפויה לסיים בשעות הקרובות להכין את חוק עידן פלוס להצבעה שנייה ושלישית מחר במליאת הכנסת. החוק יאפשר לרשת השנייה לטלוויזיה ולרדיו להרחיב את שידורי עידן פלוס בערוץ טלוויזיה נוסף והוספה של שידורי הרדיו ושדרות טכנולוגיות השידור. עד עתה נידונו במסגרת חוק עידן פלוס גם נושאים אחרים כמו סוגיית המונופולים בתקשורת, ואלה הביאו לעיכוב בהכנת החוק לקריאה בכנסת. מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה וחברי הכנסת נחמן שי (קדימה) ואיתן כבל (העבודה) דרשו להפריד את הנושאים ולדון בהם בנפרד.

יו"ר וועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפרדת הנושאים ודחיית הדיון בהם. "העיקרון המרכזי שיעמוד לנגד ועדת הכלכלה הוא מניעת מונופול בחדשות כך שלצופי ישראל תמיד תהיה בחירה", מסר שאמה-הכהן. "מורכבות ורגישות הנושא מחייבים דיונים ללא לחץ והגבלת זמן. כמו כן דחיית הדיון וההצבעה תאפשר לשחרר את השלמת חקיקת רפורמת עידן פלוס שהיא בשורה צרכנית תקשורתית חברתית לפריפריה ולאוכלוסיות רחבות שיוכלו בקרוב לצפות ב-18 ערוצים ללא תשלום חודשי וללא מחויבות ל-yes או HOT", מסר.

ההתנגדות להצעת החוק הממשלתית, המעניקה לראש הממשלה סמכויות בנוגע לאחזקת קשת ורשת בחברת החדשות, עוררה היום התנגדות רחבה בוועדת הכלכלה. מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס אמר בדיון כי "נוסח החוק הנוכחי מסוכן לדמוקרטיה בישראל", ודבירם דומים נכתבו גם בחוות דעת שהעביר המכון הישראלי לדמוקרטיה. סגן הנשיא פרופ' מרדכי קרמניצר וראש פרויקט רפורמות במדיה של המכון, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, טענו כי ההצעה עלולה תביא לפוליטיזציה של חברת החדשות. "נדגיש כי מדובר בהצעת חוק בעלת השלכות שליליות מהותיות על הדמוקרטיה הישראלית אשר תוביל לשליטה פוליטית של ראש הממשלה ושר התקשורת בחברת החדשות", כתבו במסמך שהעבירו לידי חברי וועדת הכלכלה.

"חברת החדשות היא נדבך מרכזי ועיקרי ומקור כמעט יחיד לשיח ציבורי ולמידע בשוק הטלוויזיה בישראל. הצעת החוק היא הרסנית ותוביל לפוליטיזציה של חברת החדשות, להשתקת דעות ועמדות הנוגדות את אלה של השלטון ולחוסר יכולת של החברה למלא את התפקיד החיוני המסור לה בדמוקרטיה הישראלית. שוק הטלוויזיה בישראל איננו זקוק לשופר נוסף של השלטון וקריסתו של הערוץ הראשון מבחינה תכנית מעידה על כך כאלף עדים". יש לציין כי השר הממונה על רשות השידור והערוץ הראשון הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"באם שוק הטלוויזיה בישראל איננו מסוגל להכיל יותר מערוץ ברודקאסט אחד ממומן פרסום, יש לעשות מאמץ עילאי לנתק את הערוץ מלחצים מסחריים ופוליטיים כאחד ולייצר אלטרנטיבות סבירות לתוכן מקורי חסר פניות בעברית", כתבו אנשי המכון לחברי הוועדה. "ההצעה שלפנינו מריעה את המצב במקום להתמודד אתו. " אין כל צורך ענייני ומקצועי שראש הממשלה יהיה מעורב בהחלטות לגבי סגירת חברת חדשות טלוויזיונית. אלא אם כן, המטרה, היא, כאמור לעיל, לשמר את שליטתו של ראש הממשלה גם בערוץ תקשורת זה, דבר היאה למשטרים אפלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully