וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנסים להוריד את הראש ולחכות שהימים האלה יעברו"

22.3.2012 / 21:43

בעלי החוזים האישיים וחוזי הטאלנט ברשות השידור - ביניהם כמה מהפרצופים המוכרים ביותר שלה - עומדים בפני שימוע שבסופו עלולים לספוג קיצוץ בשכר או אפילו למצוא עצמם בבית

"בעקבות מצבה הכלכלי הקשה של הרשות וכן הצורך בהתארגנות חדשה בטלוויזיה, הנהלת ערוץ 1 שוקלת המשך ההתקשרות עמך", נכתב בעשרות המכתבים שנשלחו בימים האחרונים לעיתונאים ברשות השידור שעובדים לפי חוזה עבודה אישי או חוזה טאלנט. אחדים מהם נושאים את הכותרת "שימוע לפני פיטורים", אחרים תחת "הארכת חוזה עבודה".

מדובר ב-88 איש, כאשר המוכרים ביותר מביניהם : ינון מגל, מירב מילר, יעקב אחימאיר, עודד שחר, קרן נויבך, גאולה אבן, יגאל רביד, שרון וכסלר, אריה גולן ואמיר בר-שלום הם רק חלק מהשמות. על רקע המהלך, במסדרונות הערוץ הראשון התקשו לעסוק היום בתוכן שאמורה לספק לצופיה חטיבת החדשות – ועסקו בעיקר בעתידם התעסוקתי. בסופו של תהליך, כ-30 עיתונאים צפויים למצוא עצמם מחוץ לרשות השידור וטאלנטים בכירים יספגו קיצוץ משמעותי במשכורותיהם.

"אפשר להגיד שכולם מסתובבים פה עם המכתב הזה בכיס. אם לומר את האמת – לקראת חג הפסח זה ממש לא מה שאתה מצפה לקבל ממקום העבודה שלך", אומר לוואלה! ברנז'ה עיתונאי בחטיבת החדשות. "קצת קשה להמשיך ולעבוד עכשיו כאילו כלום, ולא משנה אם אתה מגיש, עורך או כתב – וחשוב לי להדגיש שאמנם הטאלנטים הם אלה שבכותרות, אבל בהחלט לא מדובר רק בהם. האווירה, מטבע הדברים, היא מאוד קשה".

עיתונאי בכיר אחר נשמע היום נחרץ יותר: "איך מצפים מעיתונאי לעבוד כשמעל ראשו מונפת חרב של קיצוץ במקרה הטוב או פיטורים במקרה הרע? יש כאן אווירה של טרור שלא הייתה מזמן ברשות השידור. העובדים פשוט מבוהלים, ואף אחד לא יודע בדיוק בפני מה הוא עומד". כתב אחר הוסיף: "אנחנו לא מבינים את ההיגיון והשיקולים – אבל זה חלק מהרעיון לדעתי, ליצור את חוסר הוודאות הזה. זה רק מוסיף לאווירת אי-הוודאות הקיימת בתקופה האחרונה בכל מקרה".

אחד הטאלנטים הסביר לוואלה! ברנז'ה כי חוסר תקשורת אל מול הנהלת הרשות הוא זה שתורם לאווירת אי הוודאות והחששות בקרב עמיתיו. "יש תחושת זרות אל מול ההנהלה, ואין איתם שיח של ממש", הוא אומר. "זו תקופה ארוכה שאנשים מתעדכנים על הנעשה במקום העבודה שלהם דרך התקשורת, זו תחושה קשה מאוד ואפשר להבין את החשש התמידי". מרבית העיתונאים איתם שוחחנו ציינו כי המהלך תפס אותם לא מוכנים והתקבל בחטיבת החדשות בהפתעה. אחד מכתבי הערוץ הראשון אמר כי מדובר בהתנהלות אופיינית להנהלה החדשה.

"חיסכון של 900 אלף שקל בחודש"

גורם בכיר בהנהלת רשות השידור לא מקבל את הדברים: "לפי שיצאו אותם מכתבי שימוע ערכנו סבב של פגישות עם כל עובדי הרשות, מדובר במאות אנשים. המטרה הייתה לענות לעובדים על שאלות לקראת היציאה לרפורמה – וסיפקנו תשובות לכל השאלות. גם לאלה שהציגו בפנינו הטאלנטים, הן בטלוויזיה והן ברדיו. אנחנו עובדים בהגינות ובשקיפות".

במכתב שהעבירו לכן היום אגודות העיתונאים הן טוענות כי הפיטורים נעשו במחטף.

"לא היה כאן שום מחטף. גם אגודת העיתונאים בירושלים שיצאה נגד השימועים – היא חתומה על ההסכמים האלה עוד מתקופת ההנהלה הקודמת. הצעדים האלה נעשים בלב כבד".

וכמה כסף יחסכו הפיטורים?

"מדובר בפיטורים של 30 חוזים אישיים, בממוצע 30 אלף ש"ח לחודש לחוזה, כך שזה יוצא חיסכון של 900 אלף ש"ח לחודש – רק מאותם שלושים איש. נוסף על אלה יתבצע קיצוץ בשכרם של טאלנטים. בכירים שמרוויחים כ-40 אלף בחודש, ויש כאלה שעם עבודות נוספות הם מגיעים ל-70 אלף בחודש, אבל התפוקה שלהם עם השנים ירדה. אנחנו חייבים לעשות את הצעדים הללו, אין לנו ברירה - אחרת רשות השידור תעמוד בפני סגירה". יצוין כי כחלק מהליך הרפורמה ברשות הסכימה הנהלת הרשות עם האוצר על פרישה של כ-700 מעובדיה, חלקם כבר הסכימו לפרישה מרצון.

אגודות העיתונאים בתל אביב ובירושלים התנגדו, כאמור, למהלך באופן נחרץ. במכתב שהעבירו היום באמצעות עו"ד אילן בומבך ועו"ד לואיז ספורטס, טענו האגודות כי אם לא יועברו אליהם מסמכים המעידים על אופן בחירת המועמדים, הם והעיתונאים שהם מייצגם לא יתייצבו לשימועים. האגודות גם התלוננו על פרק הזמן הקצר שניתן לעובדים להשמיע את טענותיהם – רבע שעה לכל עובד – בטרם יוחלט בעניינו. "יש בכך להעיד כי מדובר בעריכת שימוע מן הפה אל החוץ", טוענים באגודות העיתונאים ודורשים לדחות את כל ההליך עד לכניסת הרפורמה ברשות השידור לתוקף.

"אנשים מרגישים שהם צריכים להיות"בצד של ההנהלה"

אפשרות התגובה לזימון שניתנה לעובדים מעוררת במערכת כעס רב. על העובדים להשיב לזימון בכתב עד סוף החודש, אולם הם מתקשים לחשב את צעדיהם. "כתוב לי שאם לא אשיב להם בכתב, אני כאילו מוותר על זכותי לשימוע. כלומר, אני מקבל עלי את גזר הדין – אבל איך אגיב אם אני לא יודע מה מתכוונים לעשות עם המשך עבודתי? אין לי אפשרות להיערך כי אני לא יודע לקראת מה, וגם בשימוע עצמו הזמן שהוקצב לא מספיק", אומר אחד המגישים בערוץ הראשון.

האופן שבו נשלחו הזימונים לשימועים רק תרמו לאווירה הקשה ממילא. "האווירה שקיימת כאן כבר זמן רב רק התגברה ביום ראשון, כשהמנכ"ל הגיע לשיחה עם עובדי הטלוויזיה והשמיע כמה התבטאויות שהוציאו ממנה אנשים בתחושה לא טובה, שהם עומדים לביקורת קשה על דברים שהם באחריות ההנהלה", אומר לוואלה! ברנז'ה אחד מכתבי הערוץ הראשון.

"יש המון עיתונאים טובים בערוץ הראשון, הם לא הסיבה העיקרית למצב העגום של הרשות", הוא אומר. "יש תחושה שאין שיקולים ענייניים וההחלטות משוללות היגיון וקשורות בשיקולים פרסונאליים. אנשים מרגישים שהם צריכים להשתייך למחנה מסוים, להיות "בצד" של ההנהלה – אחרת הם ימצאו את עצמם בחוץ", הוא מוסיף: " אנחנו מנסים בינתיים להוריד את הראש, ולחכות שהימים האלה יעברו".

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "צוות שהקים המנכ"ל לפני כשבועיים החל להיערך לקראת ביצוע הרפורמה ויישום הסכמי הרפורמה עליהם חתמו אגודת העיתונאים בירושלים, ועדי העובדים, האוצר, ההסתדרות וההנהלה הקודמת". על פי הסכמים אלו אמורה רשות השידור להפריש 30 בעלי חוזים אישיים, בהם טאלנטים ובעלי תפקידים בכירים. ברגע שתיכנס הרפורמה לתוקפה, דבר הצפוי לקראת החודש הבא , תהיה ההנהלה הנוכחית חייבת לקיים הסכמים אלו ככתבם וכלשונם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully