פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      דו"ח עמותת הצלחה: "התנצלות ערוץ 10 - כשל מערכתי"

      דו"ח ציבורי ראשון בפרשת התנצלות ערוץ 10 קובע כי הן ערוץ 10 והן הרשות השנייה כשלו בפרשה, הן בהתנצלות והן בבדיקת ההתנצלות. ערוץ 10 והרשות השנייה תוקפים בחזרה

      חצי שנה עברה מאז סערת התנצלות ערוץ 10 בפני איל ההון שלדון אדלסון בעקבות תחקיר שפורסם אודותיו, והבוקר (שני) מתפרסם דו"ח ציבורי ראשון בנושא. בכינוס עיתונאים שקיימה עמותת "הצלחה – מהתנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת", דורשת העמותה מערוץ 10 להבהיר בפומבי כי החברה מבצעת בדיקה של האופן בו התקבלה ההחלטה על ההתנצלות שלא דרך דירקטוריון החברה, ועד שלא תתבצע בדיקה כזו – להכריז כי להתנצלות ששודרה אין כל תוקף.

      כזכור, בעקבות החלטת החברה לשדר את ההתנצלות, התפטר מנכ"ל החברה, ראודור בנזימן ואחריו התפטרה עורכת התוכנית רותי יובל ואילו מנחה התוכני, גיא זהר, התפטר מהגשת התכנית עם תום המהדורה. בשימוע שערכה אז הרשות השנייה נקבע כי נפל פגם בכך שדירקטוריון החברה לא קיים דיון יסודי בסוגיה. כמו כן קבעה הרשות כי לא הובאו בפניה ראיות המעידות על מעורבות של בעלי המניות בתכני החדשות או נוסח ההתנצלות. בנוסף, מבקר המדינה הודיע על כך שבכוונת משרדו לבדוק את התנהלות חדשות 10 בפרשה.

      בדו"ח שפרסמה העמותה היא מעבירה ביקורת על הרשות השנייה, שהיא בעלת מניות בחברת החדשות, על כך שדיוניה בנושא הוכרזו כסגורים והפרוטוקולים שלהם נקבעו כסודיים. לפי העמותה, נפלו כשלים בניהול הרשות את השימוע לערוץ 10. העמותה טוענת, בין השאר, כי לא היה בפני חברי מועצת הרשות מלוא המידע הנדרש, לא הופיעו בפניה כל העדים הרלוונטיים כגון הכתב אבנר הופשטיין, עורכת התוכנית רות יובל והמגיש גיא זהר, וכי עולה חשש כי למרות הודעת הרשות - לא הופיעו בפניה מלוא חברי הדירקטוריון של חדשות 10.

      "הכשלים המערכתיים, הן בחברת החדשות ובערוץ 10 והן בתהליך הבדיקה שקיימה הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, מביאים למסקנה שלא התקיים מעולם תהליך שיטתי, מלא ומסודר שנוהל על ידי הגורמים המוסמכים לכך בחברת החדשות – לשם בחינת נחיצותה והצדקתה של ההתנצלות", נכתב.

      ערוץ 10: "מדובר בשברי מידע מסולף"

      לקריאתה של העמותה לביטול ההחלטות שהתקבלו בנוגע לפרשה ולקיים בדחיפות דיון מחודש הצטרף גם דרור פויר, נציג ארגון העיתונאים החדש. "על הרשות מוטלת חובה, על פי חוק, לדאוג לכך שהשידור בישראל יהיה מהימן, הוגן ומאוזן – שלושה ערכים שעמדו למבחן רב עוצמה בפרשת ההתנצלות של ערוץ 10 בפני שלדון אדלסון", אמר פויר. "מפרשת ההתנצלות, כפי שעולה מהתחקיר שערכה עמותת הצלחה, עולה חשש כי הרשות השנייה לא מילאה אחר תפקידה הראשון במעלה של פיקוח והגנה על חופש העיתונות ובאופן ספציפי על התנהלותו התקינה של הערוץ מבחינה עיתונאית.

      "כך נותרו עיתונאי ערוץ 10 אשר חשים כי ביצעו את מלאכתם הציבורית נאמנה כשהם חשופים בצריח, מבלי שניתנה להם ההזדמנות להציג את גרסתם לדברים ולהגן על עבודתם העיתונאית. מעבר למקרה הפרטי הקשה, חש ארגון העיתונאים כי מדובר במקרה מבחן אשר עלול להיות לו אפקט מצנן על חופש העיתונות בישראל, ובו נקבע תקדים מסוכן של התערבות בעלי הון בתכנים עיתונאיים מבלי שהרגולטור שאמור להיות הגורם שעומד בשער ומונע התערבות שכזו ביצע את תפקידו", אמר פויר.

      מערוץ 10 נמסר בתגובה: "נראה שמדובר בשברי מידע מסולף ושמועות חסרות יסוד שחלקן אף גובל בלשון הרע". גורם בערוץ הוסיף כי "אנחנו והזכייניות האחרות מקבלים כל הזמן כל מיני פניות ומכתבים מהעמותה הזו ועוד לא ממש עמדנו על קנקנם ועל האינטרסים שלהם".

      מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות השנייה קיימה בדיקה מקיפה ויסודית בעניין פרשת ההתנצלות בערוץ 10. מועצת הרשות קיימה דיונים שכללו שימועים אליהם הוזמנו ונשמעו נציגי הנהלת החברה, דירקטוריון החברה והעורך הראשי המתפטר, מר ראודור בנזימן, בכתב ובעל פה. בהמשך לכך הרשות נקטה בצעדים שונים הנדרשים מול הדירקטוריון, הנהלת החברה ובכלל, על מנת להבטיח את מעמדה העצמאי של חברת החדשות. יודגש כי כל ההליכים והממצאים שננקטו ע"י הרשות השנייה הובאו באופן מלא ושקוף בפני הגורמים הרשמיים בהם הוועדה לביקורת המדינה בדיון שהתקיים בכנסת וכן בפני נציגי מבקר המדינה".

      "הניסיון להטיל דופי בפעולות שננקטו אינו מבוסס, ונובע מאי הבנת החוק והכללים, חלוקת התפקידים בין בעלי התפקידים בחברות החדשות לבין הרגולטור וכן אופן היישום בתחום השידורים", תגובת הרשות.