בנותיו של אריק איינשטיין תובעות את עיתון הארץ

בנותיו של איינשטיין ובניו של אורי זוהר, הקשורים בקשרי נישואין, תובעים את העיתון על הפרת זכויות יוצרים בתמונות שצילמה אלונה איינשטיין ושובצו במוסף מיוחד של "גלריה"

דוד אברהם
28/03/2012

בניו של אורי זוהר ובנותיו של אריק איינשטיין הגישו תביעה נגד עיתון הארץ בגין הפרת זכויות יוצרים שביצע העיתון, לטענתם, כאשר פרסם במוסף "גלריה" תמונות שצילמה אשתו המנוחה של אריק איינשטיין, אלונה איינשטיין, בשנות השישים והשבעים והתפרסמו בספר הביוגרפיה של אריק איינשטיין אשר הועבר לעיתון לצורך מוסף מיוחד על הזמר. לתביעה, אשר הוגשה הבוקר (רביעי) לבית משפט השלום בתל-אביב הצטרפה גם המו"לית דניאלה די-נור אשר הוציאה את הספר.

בשנת 2006 די-נור לאור את הספר "אריק אינשטיין, זו אותה האהבה - ביוגרפיה בראשי פרקים" ובו נכללו גם צילומים שצילמה אלונה איישטיין בתל אביב בשנות השישים והשבעים. איינשטיין, אשר נפטרה בתחילת שנת 2006, הורישה את זכויותיה בכלל הצילומים שצילמה לשתי בנותיה, שירי ויסמין זהר שנישאו לבניו של אורי זהר וכן לחתניה, בניו של אורי זהר ולשלושה אנשים נוספים. דניאלה די-נור קיבלה מהיורשים את הצילומים לטובת פרסומם בספר.

באמצעות עורכי-הדין חיים שטנגר וגיא הלוי, טוענים היורשים כי בשלהי שנת 2008 פנו אנשי ההפקה של מוסף התרבות "גלריה" של עיתון "הארץ" לדניאלה די-נור בבקשה לקבל העתק מהספר לצורך הכנת מוסף מיוחד אותו ביקש עיתון "הארץ" לפרסם לרגל יום הולדתו ה-70 של אריק אינשטיין.

לטענתם, די-נור נתנה הסכמתה להעברת עותק של הספר לעיתון "הארץ", תוך שהיא מתנה בפני אנשי העיתון כי ניתן להם היתר לעיון בלבד. התובעים טוענים כי הסיכום עם אנשי מוסף "גלריה" היה שעל הראשונים להראות מראש לדי-נור את חומרים שבהם ייעשה שימוש ולקבל לכך את אישורה המוקדם בכתב, ובאופן נקודתי בגין כל שימוש שייעשה בתמונות. התובעים טוענים כי ניסו כמה פעמים לברר מה הוחלט בנוגע לשימוש ביצירות ותגובת אנשי גלריה היתה: "טרם הוחלט מה יעשה לכבוד יום הולדתו של אריק".

לפי כתב-התביעה עיתון "הארץ" פרסם בסוף שנת 2008 מוסף שהוקדש יצירתו ולביוגרפיה של אריק אינשטיין ובו פורסמו עשר מתמונותיה של איינשטיין שהועתקו מתוך הספר וזאת מבלי לקבל הסכמת יורשיה לפרסום. עוד נטען בכתב התביעה כי הצילומים פורסמו לא רק בעיתון "הארץ" אלא גם באתרי אינטרנט של קבוצת הארץ: אתר "הארץ", אתר "דה-מרקר" ואתר "עכבר העיר". בסך הכל מונים התובעים 32 הפרות של זכויות היוצרים שלהם על ידי קבוצת הארץ.

התובעים פנו בנושא לעורך העיתון אז, דב אלפון, ובתשובתו להם טען כי לא נעשה ביצירות שימוש מפר זכויות יוצרים. עוד טען כי עורכת מוסף "גלריה", ליסה פרץ, קיבלה אישור להעתקת חלקים מהספר. לטענת התובעים סכום הנזק שנגרם להם מגיע לארבעה מיליון שקלים, אולם כיוון שאין ביכולתם לממן אגרה לתביעה בסגל גודל כזה – הם דורשים מהעיתון לפצות אותם בסכום של 176,000 שקלים על עשרת התמונות שפורסמו.

בעיתון הארץ בחרו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully