וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאים בתחום זועמים: ערוץ האופנה החדש לא משלם לכתבים מתחילים

9.4.2012 / 11:57

לטענת עיתונאי אופנה ומגישי פינות בתוכניות שונות, התבקשו אלה לעבוד עבור הערוץ בחינם, תמורת קרדיט בלבד. גורם בענף: "אופן התנהלות מביש שיוצר סטנדרט מכוער בתעשייה"

ערוץ האופנה הישראלי אשר עלה לשידור לפני שבועיים ב-HOT גייס עד כה לתפקידי הגשה אנשי אופנה מוכרים כמו מעצב האופנה יוסף, דפנה לוסטיג, גאיה קורן, שי לי שינדלר, רוני שיינר ואיריס אברמוביץ', אולם מבדיקת וואלה! ברנז'ה עולה כי בפניות שעשו אנשי הערוץ לעיתונאי אופנה פחות מוכרים או כאלה הנמצאים בתחילת דרכם – התבקשו אלה לעבוד עבור הערוץ בחינם, תמורת קרדיט בלבד.

"הם פנו מיוזמתם אלי וביקשו שאעשה באחת התכניות שלהם פינה קבועה על בסיס שבועי", אומר לוואלה! ברנז'ה עיתונאי אופנה שכותב כפרילאנס. "הם אמרו שמדובר בפינה קצרה שלא מצריכה הרבה עבודה, והסכמתי להגיע לפגישה. אחרי ששמעתי מהם פרטים נוספים והסכמתי שנצא לדרך – ורק בשלב הזה הם ציינו שזה לא בתשלום, והתשלום הוא החשיפה. מיד החלטתי לבטל".

"הם פנו להמון אנשים בתעשייה, מבלוגרים ועד כתבים ומגישים בכירים בתחום, אבל יש יישור קו לפחות מבחינתנו שלא עושים את זה בחינם. אנחנו תומכים בפרויקט וזה ערוץ שתורם לתעשיית האופנה המקומית, אבל למה לנצל את הרצון של אנשים לקדם את עצמם?", הוא מוסיף.

גורם בערוץ האופנה שביקש שלא להזדהות מכיר את אופן גיוס אנשי התוכן של הערוץ. "מגיעים לערוץ כל מיני אנשים שרוצים לקדם עצמם, ובערוץ שמחים לנצל את זה כי התקציב הוא ממש זעום", אומר הגורם. "עובדים שם נורא קשה, אנשים קורעים את התחת ועובדים מסביב לשעון. בעולם אידיאלי ברור שצריך לשלם על כל עבודה, אבל כיום כשכל הערוצים בקושי מחזיקים את עצמם – גם אם יש רווח משני, לפעמים זה מספיק. הרי בסופו של דבר מי שידו נוגעת בדבר, זה יתרום לו".

"בסך הכל יש להם כוונות טובות, לא מדבר פה בניצול פושע, אנשים יודעים למה הם נכנסים", אומרת לוואלה! ברנז'ה עיתונאית אופנה וותיקה. "הם רק שבועיים באוויר, בטוח בסוף הם ישלמו לכולם. אני לא הסכמתי בגלל שאין לי זמן לזה. אבל זה נכון, זמן שווה כסף".

"יכולים לשלם אפילו סכום סמלי בשביל הזמן שאתה משקיע"

את הקמת ערוץ האופנה הישראלי יזם איש התקשורת נועם אדרי, הבעלים של חברת "נתיב תקשורת והפקות טלוויזיה", והוא משדר בשלב זה הפקות מקור בלבד. רוני סלונים היא המפיקה הראשית, מור סופר היא מנהלת התכנית ויעל מיכאלסון היא העורכת הראשית.

חלק עיקרי מהמודל הכלכלי של הערוץ החדש הוא תוכן שיווקי וכתבות מוזמנות. עוד בטרם עלייתו של הערוץ לאוויר החלו הפניות מטעמו לחברות מסחריות בהצעות למכירת תוכן שיווקי שיממן את שידוריו. לפי הפרסומים, בעלות של 100 אלף ש"ח יפיק הערוץ שש עד שמונה כתבות באורך של כארבע דקות, והן תשודרנה כמאה פעמים במהלך שלושה חודשים – לא כולל פלטפורמות אחרות בהן משווקים תכני הוט, כגון VOD ורשתות חברתיות.

"זה לא שהייתי לוקח להם אלפי שקלים על הפינה הזו", אומר כתב האופנה. "אבל הם יכולים לשלם אפילו סכום סמלי בשביל הזמן שאתה משקיע ולמען העיקרון הזה שאתה נותן משהו ומקבל משהו בתמורה לזמן שלך. זה כל כך מביש אופן ההתנהלות הזה, זה יוצר סטנדרט מכוער בתעשייה", הוא אומר.

פרילאנסרית אחרת שכותבת באינטרנט וסירבה להצעת הערוץ אמרה לוואלה! ברנז'ה: "אין לי שום עניין לשבת באולפן עם עוד מגישות כאשר הן מקבלות תשלום, בעוד אני נהנית מכתובית עם השם שלי. אני עובדת כפרילאנסרית, העבודות הקטנות האלה הן מה שמרכיב משכורת. אני לא עושה אף אחת מהן בחינם - בטח שלא באופן קבוע".

מנגד, מנהלת התוכן של ערוץ האופנה, מור סופר, מצביעה על כך שמדובר בתופעה רחבה בתעשיית הטלוויזיה המקומית. "את התופעה לפיה האורחים בתכניות השונות אינם מקבלים תשלום עבור השתתפותם לא המציא ערוץ האופנה, התופעה מוכרת וקיימת בכל תכניות האירוח בכל ערוצי הטלוויזיה בארץ", היא אומרת לוואלה! ברנז'ה. ישנם עיתונאים רבים השמחים להגיע , להביע דעתם , לצבור ניסיון בהופעה בטלוויזיה ולהיחשף לקהל רחב". "עם זאת", מדגישה סופר, "ברור שההנאה והרצון חייבים להיות הדדיים".

מערוץ האופנה נמסר בתגובה לדברים: "בהתאם למדיניות ערוץ האופנה הישראלי מנחי התוכניות הקבועות בהם גאיה קורן, איריס אברמוביץ, אליהב שאשון, תמר קרוון, מורן גרוס, דפנה לוסטיג ועוד מקבלים תשלום על פי חוזה שנסגר מראש".

עוד נמסר כי "מגישי הפינות אשר מתארחים בערוץ על תקן מומחים מקצועיים ואינם מחויבים לערוץ מקבלים קידום אישי ועסקי בעצם אירוחם ולכן אינם מקבלים תשלום".

בנוסף, טוענים בערוץ כי "מיותר לציין כי אנו מקבלים עשרות פניות מידי יום של עיתונאים, בלוגרים ואושיות בתחום האופנה אשר מעוניינים להשתתף בתוכניות השונות", לשון התגובה.


david_a@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully