וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדו"צ זועמים: "'ידיעות' הפרו את ההסכם ברגל גסה ובמודעות מלאה"

22.4.2012 / 22:49

חלקים מראיון יום העצמאות עם הרמטכ"ל שפרסם "ידיעות אחרונות" תוך שבירת האמברגו של דו"צ בנושא, עוררו את זעם עורכי העיתונים המתחרים, וחשפו טפח מהמאבק המר ביניהם

פרסום החלקים מתוך ראיון יום העצמאות עם הרמטכ"ל הבוקר (ראשון) ב"ידיעות אחרונות" עורר את זעמם של עורכי העיתונים המתחרים ושל הכתבים הצבאיים, והציף מעלה את סוגיית היחסים המתוחים של חטיבת דובר-צה"ל עם המערכות על רקע התחרות העזה ביניהן.

בשבוע שעבר העניק הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, ראיונות לארבעת העיתונים לקראת יום העצמאות. כל עיתון קיבל כשעה לראיון, אותו ביצעו הכתבים הצבאיים הבכירים – בכפוף להסכמה לתנאי חטיבת דובר צה"ל בדבר הפרסום. לפי התנאים, להם הסכימו כל עורכי העיתונים, הראיון המלא יפורסם אך ורק בגיליונות יום העצמאות. העיתונים הורשו לפרסם יום קודם לכן חלקים מתוך הראיון כ"טיזר" לראיון המלא. אנשי חטיבת דובר צה"ל אף הגדילו לעשות והתקשרו לכתבים הצבאיים ולמערכות לאחר ביצוע הראיונות כדי לוודא שהאמברגו אכן נשמר, ושכל הצדדים עומדים בסיכומים המוקדמים.

גם בחטיבת דובר צה"ל וגם בעיתונים "הארץ", "ישראל היום" ו"מעריב" הופתעו לגלות הבוקר כי ב"ידיעות אחרונות" בחרו שלא לעמוד בהסכם ולפרסם חלק מהראיון היום. שיחות הטלפון הזועמות החלו כבר בחמש בבוקר, כך מספר לוואלה! ברנז'ה כתב צבאי באחד העיתונים. "בחטיבת דובר צה"ל השתוללו מכעס, ובצדק – 'ידיעות' פשוט הפרו את ההסכם עמם ברגל גסה ובמודעות מלאה", הוא אומר. "כל העיתונאים עמדו בהסכם, אבל כנראה שמה שמותר ל'ידיעות אחרונות' אסור לאחרים. אסור לדובר צה"ל לאפשר דברים כאלה, זה ביזיון". בעקבות הפרסום בחרו בשעות הצהריים בעיתון "הארץ" לעלות חלקים מתוך הראיון שלהם לאתר האינטרנט.

כתב צבאי אחר חושב שהפגיעה האמיתית היא דווקא בחטיבה, ולא בעיתונים המתחרים. "'ידיעות אחרונות' עושים שרירים על דובר צה"ל, וזו לא פעם ראשונה", הוא מספר. "בדובר צה"ל אמרו לנו שהם מאוד כועסים, אבל לא נראה כרגע שהם יינקטו אי אלו צעדים נגד העיתון".

"הרי בשורה התחתונה זה לא שאנחנו המתחרים באמת נפגעים מהפרסום, שכן הראיון של הרמטכ"ל הוא די דומה בכל המערכות, אנחנו ניפגע אם לדובר צה"ל יימאס ותהיינה החלטות גורפות באשר לשיתוף הפעולה הייזום עם העיתונים, בגלל ההתנהלות של 'ידיעות' שמי יודע מה המניע האמיתי שלו", הוא מוסיף.

"ישראל היום שיקרו, מעריב שיקרו"

הניסיון להבין את המניע של "ידיעות אחרונות" מעלה פרשה דומה שהתרחשה בשבוע שעבר, לקראת גיליונות יום הזיכרון. הרמטכ"ל כתב עבור העיתונים טקסט מיוחד ליום הזיכרון, והסיכום היה שהדברים יפורסמו רק בעמודי המגזין וללא הפנייה מהשער. גורם ב"ידיעות אחרונות" סיפר היום לוואלה! ברנז'ה כי בעיתון זעמו לגלות בשישי האחרון כי "ישראל היום" הפך את הטקסט לכותרת ראשית והוא הופיע בעמודי החדשות, וטיפול דומה היה גם ב"מעריב" שהציב הפנייה בשער – בעוד ב'ידיעות' שמרו על הסיכום. "במקור הפרויקט הזה היה בכלל בלעדי של 'ידיעות'", אומר הגורם, "רק בעקיפין נודע שגם המתחרים קיבלו את זה". באותו בוקר הוציא דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי, הודעה זועמת ובה הפציר בעורכי העיתונים לעמוד בסיכומים המוקדמים עם החטיבה.

"ברגע שהתברר ש'מעריב' ו'ישראל היום' שוברים את הכלים, מבחינתנו כל ההבנות בנושא הזה קרסו", אומר הגורם ב"ידיעות אחרונות". "'ישראל היום' שיקרו, 'מעריב' שיקרו, ואצלנו היה מי שהבין שכנראה אי אפשר לסמוך על אף מילה של אף עיתון. מבחינתנו לא הייתה סיבה להאמין שהם בעצמם לא יפרסמו את דברי הרמטכ"ל היום, אחרי שלא כיבדו את ההסכם עם דובר צה"ל לקראת יום הזכרון".

הכתבים הצבאיים מכירים את הנימוק הזה של 'ידיעות'. "מה ש'ידיעות' עשו היום זה כדי להחזיר למתחרים, וגם לדובר צה"ל, על מה שקרה ביום שישי, כי נכון – הם יצאו מזה מופסדים", אומר כתב צבאי. "אבל לטעמי, אין כאן שום מידתיות. זו התנהלות בעייתית ועל דובר צה"ל להידרש לכך".

"כל העיתונים לא בסדר, כל אחד בדרך שלו"

בחטיבת דובר צה"ל סרבו היום להתייחס לפרשה או לענות לשאלות בנוגע להתנהלותם אל מול מערכות העיתונים. יחד עם זאת, גורם בחטיבה המעורה בפרטים סיפר כי עבר על אנשי דובר צה"ל יום סוער במיוחד. "קשה להאמין שבחטיבה יעברו על זה לסדר היום, הרי יש דברים שלא עושים. התחושה הייתה שעוד רגע עוצרים כאן את הכל – לא עושים יותר תדרוכים לעיתונים ולא מוציאים להם דברים יזומים והכל נעצר. יש לחטיבה פלטפורמות משל עצמה להפצת מידע, ואם התחרות בין העיתונים מעבירה אותם על דעתם – החטיבה יכולה להשתמש אך ורק בהן", אמר הגורם.

ב"ידיעות אחרונות" סרבו להתייחס לידיעה. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מבלי להתייחס לאירוע כזה או אחר דובר צה"ל אינו נוהג לפרט אודות השיח היום-יומי והשוטף שהוא מנהל עם מערכות התקשורת השונות. דובר צה"ל ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא מול כלל המערכות והכתבים".

david_a@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully