וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יון פדר: "ידיעות אחרונות הוא מתחרה לכל דבר. אין בינינו יחסי כפיפות"

1.5.2012 / 17:48

כך לדברי עורך ynet, שהשתתף בפאנל "מיהו עיתונאי בישראל", לצד ראש לע”מ לשעבר אורן הלמן, דו"צ יואב מרדכי, עורך וואלה! גדי להב, עורך Xnet אילן יצחייק ועוד

"התעודה שלע"מ מעניקה היא מוצר היסטורי שתכליתו לתת מענה טכני, כמו אפשרות של אדם להיכנס למסיבת עיתונאים – זה לא עושה את מי שמחזיק בה לעיתונאי", אמר היום (שלישי) עורך ynet יון פדר, בפאנל בנושא "מיהו עיתונאי?" בכנס DIGIT2012 לעיתונות און ליין שהתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה בשיתוף וואלה! ברנז'ה.

בפאנל, שהועבר בשידור חי באתר וואלה!, השתתפו ראש לע"מ לשעבר אורן הלמן, דובר צה"ל תא"ל פולי מרדכי, העורך הראשי של וואלה! גדי להב, עורך Xnet אילן יצחייק, דובר משטרת ישראל תנ"צ אלון לבבי, וגל מור, עורך הבלוג "חורים ברשת".

את הפאנל פתח מור שהתייחס למעמדו כעיתונאי במסגרת אתר עצמאי. לדבריו, "חורים ברשת היה בהתחלה בלוג, ובהמשך הפך לכלי תקשורת. רוב העיתונאים היום לא כותבים לעיתון, אלא לאתרי אינטרנט ושאר כלי תקשורת אלקטרוניים. המדיה לא קובעת את המהות של התפקיד. מהות העיתונאי נגזרת משניים: התכנים שהוא כותב, והשם שלו שהולך לפניו. אני מחויב לכללי האתיקה ומחויב לחוקי המדינה. אנחנו נבקש תגובה, אנחנו נבקש להביא את הסיפור השלם".

"יש לנו עניין להגיע לציבור גם דרך בלוגרים"

"למרות שבדובר צה"ל הייתה התנגדות לצירוף של גופים כאלה להגדרת העיתונאים, זה משרת את צה"ל בסופו של דבר", אמר דובר צה"ל תא"ל פולי מרדכי בתשובה לשאלה אם החטיבה מתייחסת לגופי תקשורת עצמאיים כגופים עיתונאיים. "מעבר ליוקרה של תא הכתבים הצבאיים והפרשנים, היום לא מצטרף אף אחד חדש אלא רק מישהו שמחליף כתב ממשבצת קיימת. אנחנו מבינים שההשפעה של חטיבת דובר צה"ל היא לא בכלי התקשורת המסורתיים בלבד, יש לנו עניין להגיע לציבור גם דרך בלוגרים. המטרה שלי היא שאתר צה"ל יביא לציבור אירוע כהווייתו, הרי בשל ריבוי הגורמים התחרות ביניהם גורמת לאתיקה להידחק לפעמים הצידה וכלל אתיקה הם לא רק החוק של מה פלילי ומה לא".

"אין לי כלים לבדוק אילו אתרי אינטרנט נחשבים עצמאיים מבחינת צה"ל ואילו לא. ריבוי המערכות מציב בפנינו אתגר ואנחנו עדיין לומדים ומשנים את שיטות העבודה. כשאנחנו מזהים שמדובר בבלוגרים משפיעים אנחנו כן מדברים איתם ומזמינים אותם כדי לנסות להשפיע. אנחנו בתהליך מיפוי של הבלוגרים המשפיעים גם בזירה הישראלית וגם הבינלאומית", אמר מרדכי.

"פועלים לפי כללי אתיקה ועבודה של העיתונות המסורתית"

יון פדר התייחס לכפיפות של ynet לקבוצת "ידיעות אחרונות" ולמידת עצמאותו של האתר. "אנחנו לא כפופים לעיתון, אלא חלק מקבוצת ידיעות שמחזיקה בכמה גופי תקשורת. אין שום כפיפות של האתר לעיתון. אני לא יכול להתעלם מהעבודה שאני חלק מקבוצה, אבל אין שום כפיפות בינינו".

"בתחילת דרכו, ynet לא נחשב לכלי תקשורת והיינו צריכים לשכנע את לע"מ לתת לעיתונאים שלו תעודות. אין שוב הבדל בינינו לגל מור. שלושת נציגי האתרים כאן הם אנשי אינטרנט, אבל מייצגים את עולם העיתונות השמרני. אנחנו פועלים לפי כללי אתיקה ועבודה של העיתונות המסורתית – אנחנו פועלים לפי אותם כללים בדיוק", הוסיף.

"עיתונות היא תחום פרוץ ותמיד היה תחום פרוץ"

"גילויים גדולים ומשמעותיים רבים לא קרו בפלטפורמות הרגילות", אומר גדי להב, עורך וואלה!. "השאלה מיהו עיתונאי נשאלת כיוון שעיתונות היא תחום פרוץ ותמיד היה תחום פרוץ. יש לימודי עיתונות אבל אין הכשרה – רוב העיתונאים, מי שהגדיר אותם כעיתונאי זה מקום העבודה שלהם. התחום הזה מאוד גמיש, יש בו תחומי משנה – למשל הלייף סטייל. חלק גדול מהעוסקים בו הם כלום מלבד אוכלי חינם של אוהבי מתנות. בסופו של דבר השאלה היא אחת – מי מקנה אמינות לכלי תקשורת? אנשים. אם הקהל מאמין לכלי התקשורת והוא מקבל את האמינות שלו. כל הגופים – צה"ל, המשטרה, חברות עסקיות, הם צריכים לשאול את עצמם אם מולם עומד אדם שיש לו קהל, שיש לו אמינות", אמר להב.

"מה שאתם עושים, דובר צה"ל, זו לא עיתונות – זו דוברות. אתם יכולים לסקר את הצבא באתר שלכם אבל אף פעם אתם לא תשאלו את עצמכם את השאלות הקשות", אמר לדובר צה"ל מרדכי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"'ניהול תוכן' - בעיני שם נרדף לתוכן לא עיתונאי אלא מסחרי"

עורך Xnet אילן יצחייק אמר כי יש ניסיון להדיר בלוגרים מעולם העיתונות. "בלוג התחיל פעם כיומן רשת, זה מונח שהגדיר את הפלטפורמה. בשלב מסוים גם עיתונאים החלו להשתמש בכלי הזה כדי לתקשר עם הקהל שלהם באופן ישיר – וזה קרה לפני כעשור. אם אנחנו פועלים כדי להגדיר מחדש את המושג עיתונות – בעיני גל מור הוא עיתונאי לכל דבר. הוא מחיל על עצמו את האתיקה, באופן כללי, ולכן הוא ראוי ליחס עיתונאי. המושג עיתונאי צריך לקבל איזה סוג של עדכון. עיתונאי זה מלשון עיתון, אבל כל עיתונאי מפיץ תוכן בהמון מדיומים".

"אני לא מקבל את המושגים החדשים של 'ניהול תוכן', שהוא בעיני שם נרדף לתוכן לא עיתונאי אלא מסחרי", הוסיף יצחייק. "יש היגיון בייצור פלטפורמה גדולה שתייצג את האינטרס של קבוצת ידיעות בתחום המגזין והלייף סטייל", התייחס להפרדה של אתרו מ-ynet. "רצינו לייצר מצב שבו תכנים כמו אופנה יהיו כותרת ראשית ולכן יצרנו גוף חדש שאמנם נעזר ב-ynet אבל הוא נפרד לחלוטין".

"כל הדיון הזה לא היה מתרחש אלמלא נולדה הניו מדיה שמאפשרת קלות פרסום שלא הייתה מצויה לפני עשר שנים", אמר פדר. "היכולת של פולי מרדכי להעלות תכנים ליוטיוב ולחשוב לרגע שבכך הוא מייתר את העיתונות המסורתית – זה חלילה לא עושה אותו ואת אנשיו לעיתונאים. הוא מייצג אינטרסים ברורים של גוף מסוים, אך באופן פרדוקסלי - זה שכל אחד יכול להיום להקים עיתון, כביכול, מעצימה את האחריות שיש לתקשורת המסורתית להפיכה לכלב שמירה אמיתי לכל מי שיכול לעקוף אותה".

תנ"צ אלון לבבי, דובר המשטרה אמר כי התקשורת לא מביאה את הערך המוסף, לדבריו, של המשטרה. "המשטרה נלחמת על אמון הציבור, ועל רקע הרצון העז הזה לזכות בו אנחנו מנסים בכל דרך להביא את הבשורה לציבור שומר החוק. התקשורת, לאורך תקופה ארוכה, עוסקת בכרוניקה היום-יומית של הפעילות שלנו. הערך המוסף של המשטרה לא מובא לציבור מאחר והוא לא צהוב או אטרקטיבי – ואת הנישה הזו אנחנו רוצים להביא לציבור".

"המשטרה היא גוף שקשה לדברר אותו – הכל מגיע לפתחנו. קשה מאוד באמצעים הקיימים של התקשורת הקלאסית להביא את הדברים שבזכותם נזכה האמון הציבור. הפלטפורמה שניתנה לנו של הניו מדיה זו הזדמנות אדירה להביא את הבשורה ויש לנו יחידה גדולה שעוסקת רק בזה", הוסיף דובר המשטרה.

הדובר התייחס לעניין צווי איסור הפרסום. "בימים אלה אנחנו שוקלים על תהליך שבו יצומצמו משמעותית צווי איסור הפרסום. אנחנו מבינים שבעידן הזה צריך להוריד את כמות הצווים, זכות הציבור לדעת גוברת הרבה פעמים על הרצון לשמור את המידע אצלנו, למעט מקרים שזה עול לפגוע בחקירה", אמר לבבי.
אורן הלמן, ראש לע"מ לשעבר, אמר כי העיסוק בשאלה מיהו עיתונאי הוא מסוכן. "העיסוק מרים להנחתה לפוליטיקאים", אמר הלמן. "הסוגיה הזו יצרה הצעות חוק פרטיות בנוגע לחיסיון מקורות. העמדה של לע"מ הייתה חד משמעית, שאסור בשום אופן לתת לפוליטיקאים להגדיר מיהו עיתונאי. זה יכול לפוגע אנושות במקצוע הזה. עד היום בכל מערך החוקים של מדינת ישראל אין הגדרה לעיתונאי".

"יש אנשים שלוקחים את הודעות דובר צה"ל ומעלים אותם לחדשות – והנה, הם עיתונאים"

"פרילאנסרים ויוצרים דוקומנטריים, העיתונאים החלשים בגופי התקשורת, הם אלה שנדפקים מעניין תעודת העיתונאי. נחום ברנע אני בטוח שייכנס לכל תדרוך – אלה אנשים אחרים שצריכים את תמיכת המדינה", אמר הלמן. "בעיני כל אדם שרוצה יכול להיות עיתונאי", הוסיף.

"לא תמיד האמת היא נר לרגליו של המפרסם הקלאסי", אמר דובר המשטרה תנ"צ אלון לבבי, והתייחס לפרסום של כתב המשטרה אבי אשכנזי: "סיפור בכירי המשטרה במאסטר שף, למשל, איתו הגענו למועצת העיתונות ונראה לי שאנחנו זוכים במקרה הזה".

אילן יצחייק: "כאשר מדובר בארגונים עיתונאיים, יש שבאים ואומרים – טעינו. מערכות יודעות לתקן את עצמן. יוצרים שקיפות מול הקהל, כמו שסיוון כהן הושהתה או גידי מירון בזמנו. עיתונאים לא רק צודקים כל הזמן".

יון פדר: "העיתונות היום בישראל נמצאת במצב הגרוע ביותר בתולדותיה, והיא חלשה כפי שלא הייתה מעולם", אמר יון פדר. "כל התקשורת הישראלית מפסידה היום כסף, וזה מקרין על חוסר יכולתה לקיים עיתונות איכותית כולל תחקירים, ארוכה לאורך זמן. האתגר שמונח לפנינו גדול לאין ערוך מאי פעם".

"העיתונאים החדשים צריכים לזכור שתחת התחרות והמהירות הפרועה, גם בתנאים האלה צריך לזכור שיש דברים שאתם לא מוותרים עליהם", אמר גדי להב. "העיתונאים המסורתיים צריכים לזכור שהעולם השתנה. העיתונאי צריך להיות פילטר שמסנן מידע והוא צריך להיות קשוב כל הזמן לקהל שלו. עיתונאים צריכים לדעת שהם במרכז השיח אם הם יתעלמו מהקהל שלהם אז אין להם תוחלת".

"התחקירים העיתונאיים עושים מאוד טוב לצבא, גם אם הם כואבים", אמר דובר צה"ל. "יש אנשים שלוקחים את הודעות דובר צה"ל ומעלים אותם לחדשות – והנה, הם עיתונאים. אני מעלה את ההודעות האלה ישירות בפלטפורמות שלי. מבחינתי – כמה שיותר להוציא אירועים החוצה לתקשורת, ולהוציא אותו נכון. איפה שיש בעיה בגרסאות אז נדון בגרסאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully