וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר: לא פחדתי מהתקשורת אבל הרגשתי שאני לא יכול לצאת נגדה

מיכל רמתי, רויטרס

29.5.2012 / 10:48

באחת העדויות הבוטות ביותר להשפעת איל המדיה רופרט מרדוק ואחרים על השלטון בבריטניה, סיפר אתמול לוועדת חקירה של הפרלמנט ראש הממשלה לשעבר, טוני בלייר, על יחסו לעיתונים

באחת העדויות הבוטות ביותר להשפעת איל המדיה רופרט מרדוק ואחרים על השלטון בבריטניה, סיפר אתמול לוועדת חקירה של הפרלמנט ראש הממשלה לשעבר, טוני בלייר, על יחסו לעיתונים הבריטיים וקשריו עימם.

"בעלי עיתונים כמו מרדוק משתמשים בעיתוניהם בתור כלים להפעלת כוח פוליטי", אמר בלייר בעדותו היום. בלייר אמר ללורד לוויסון, יו"ר הוועדה, כי בידיו הזדמנות יוצאת דופן סוף סוף "לרוקן את הרעל" של המדיה.

בלייר, שכינה ב-2007 את התקשורת "חיה פראית שקורעת אנשים ומוניטין לגזרים", אמר כי הוא מרגיש עתה יותר בנוח לדבר על הכח הבלתי ניתן להכנעה של העיתונים בבריטניה, שאינם משתמשים בו באופן אחראי. "יש עיתונים שהבעלים או העורכים שלהם השתמשו בהם ככלים של כח פוליטי... והגבולות בין חדשות לפרשנות טושטטו בכוונה... 'סאן' ו'מייל' הם שני העיתונים החזקים ביותר".

בלייר תיאר מצב בו העיתונים -"ולא רק של מרדוק" – נקטו כולם גישה של תמיכה במפלגה מסוימת ואז יצאו למלחמה "בכל הכח, מתקפה יומיומית, כמו מחויבות לכל החיים". לדבריו בכך ניתנה לתקשורת כח שלדבריו "אינו בריא ולא חשתי בנוח עימו".

בלייר למעשה תיאר מצב שבו הוא חשש מתגובת המדיה עד כדי כך שהחליט לא להתעמת איתה, אם כי הכחיש כי פחד מהעיתונים. הוא פתח ואמר כי "אני לא מאמין שאנחנו הממשלה הראשונה שרצתה שמעשיה ייראו באור חיובי בתקשורת". בלייר הגן על עמדתו, ואמר: "קיבלתי החלטה אסטרטגית לנהל את המדיה, ולא להתעמת איתה".

"קיבלנו החלטות נגד ניוז קורפ באופן תדיר יותר ממה שקיבלנו לטובתם"

הוא המשיך והסביר טענה זו: "היו המון דברים שרצינו לעשות בממשלה – כמו למשל, שכר המינימום וכדומה. לא לקחתי על עצמי רפורמה במדיה. הרגשתי שהמחיר של מלחמה בחברות המדיה תדחוק הצידה דברים חשובים אחרים שרציתי לבצע, כי כל המדיה תהיה נגדי. בתור ראש ממשלה, לא חשבתי במשך מרבית כהונתי שזה נושא חשוב יותר מחינוך, בריאות וכדומה. לקראת סוף הכהונה שלי חשבתי כבר אחרת, אבל כבר לא הייתי במצב שבו יכולתי לעשות משהו בנדון. זה לא שפחדתי מהם, אבל הרגשתי שאם אצא נגדם, לא אוכל לבצע שינויים אחרים", אמר בלייר היום בעדותו, שעדיין נמשכת.

בלייר הגן על עבודת התקשורת האינטנסיבית של לשכתו בעת כהונתו כראש ממשלת בריטניה. "זה לא שהממשלה ניסתה להציג ספינים והתקשורת הגיבה. איני חושב שיצרנו את התופעה הזו – אני חושב שניסינו להגיב אליה. נכנסנו קצת למקצב של אופוזיציה, ובשנה הראשונה של הממשלה עדיין היינו בקמפיין בעצם. הייתה לנו פעילות תקשורתית חזקה".

בלייר התייחס גם לשינוי ההדרגתי בקצב הסיקור החדשותי במדיה. "היום יש מחזור חדשות של 24 שעות ביממה. יש את כל המדיה החדשה. פעם, היה לנו "את הסיפור של היום". בקמפיין השלישי שלי, כבר היו 3 סיפורים ביום, ועכשיו יש הרבה יותר מזה, הקצב מהיר בהרבה". בלייר גם דחה את הטענות לפיהם היה לו הסכם סודי עם מרדוק בנוגע לנושאים הקשורים לעסקי ניוז קורפ בבריטניה. "קיבלנו החלטות נגדם באופן תדיר יותר ממה שקיבלנו לטובתם", אמר.

במהלך עדותו של בלייר בפני הוועדה התפרץ מפגין שהפריע לדבריו. המפגין סולק על ידי המאבטחים לאחר שקרא לבלייר פושע מלחמה בשל המעורבות של הצבא הבריטי במלחמה בעיראק.

ועדת לויסון כונסה על ידי ראש הממשלה הנוכחי, דיוויד קמרון, מנהיג המפלגה השמרנית בעקבות הודאת ניוז קורפ בהאזנות סתר שביצעו עיתונאי החברה בעיתון "ניוז אוף דה וורלד", וחשיפת הקשרים בין הממשל לבין בכירי ניוז קורפ ולמשטרה.

עד כה התמקדה ועדת החקירה בהתנהלות המדיה ובקשרים הקרובים בין האימפריה של מרדוק לבין שרים ופקידי ממשל הנמצאים כיום בשלטון - מה שסייע למנהיג הלייבור, אד מיליבנד, במתקפותיו על קמרון. אך החקירה של בלייר, שיצר זירת מדיה חדשה בבריטניה באמצעות ניהול אובססיבי כמעט של יחסי הציבור שלו, עשויים לפגוע במאמציו של מיליבנד לצייר את הלייבור כמפלגה שמתעלה על חיזור אחר אילי מדיה. עם זאת, בלייר עלה לדוכן העדים מלא ביטחון, בדברו ברהיטות ובמיומנות שאפיינו אותו גם בעת עומדו בראשות הלייבור ובראשות ממשלת בריטניה.

אף שבלייר אינו פעיל בפוליטיקה הבריטית כיום, החקירה עשויה עדיין להיות לא נוחה כיוון שהיא צפויה לבחון נושאים כמו החלטתו להיות סנדקה של בתו של רופרט מרדוק, גרייס, בטקס בנערך על גדות הירדן. "בלייר פרץ את הדרך לחוסר הבושה של פוליטיקאים בחיזור אחר מרדוק", אומר איבור גייבר, פרופסור לעיתונות פוליטית באוניברסיטת סיטי.

ניוז קורפ של רופרט מרדוק מחזיקה בכמה מהעיתונים הנקראים ביותר בבריטניה, בהם "טיימס" ו"סאנדיי טיימס", כמו גם הצהובון "סאן" וגירסת סוף השבוע החדשה שלו, "סאן און סאנדיי". "ניוז אוף דה וורלד" נסגר בעקבות הפרשה בשנה שעברה.

בנוסף, מחזיקה החברה בנתח גדול בבריטיש סקיי, חברת הטלוויזיה בתשלום הגדולה בבריטניה. פרשת האזנות הסתר פרצה על רקע נסיונה של ניוז קורפ להשתלט כליל על בריטיש סקיי, מה שעורר התנגדות חריפה בקרב יריביה במגזר המדיה הבריטי. הצעת רכש זו נפסלה בסופו של דבר על ידי הממשל בעקבות הפרשה.

דירקטוריון ניוז קורפ הביע אמון מלא ברופרט מרדוק
בעקבות דו"ח ההאזנות: "מרדוק מחוסל בבריטניה"
הפרלמנט הבריטי: "מרדוק לא ראוי לנהל חברה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully